Permalänk
Medlem

2 webbservrar bakom router

Jag har en Netgear 614v4 och bakom den har jag 2 webbservrar.

Som jag har nu så portforwardar jag port 80 i routern till min ClarkConnect burk, den är main webbservern.

Men jag skulle vilja komma åt min andra webbserver utifrån på en annan port. Det enkla vore att ändra porten på den här andra webbservern men det går inte.

Så min tanke är om det går att portforwarda t.ex port 88 till main servern, som i sin tur skickar det vidare på port 80 till den andra maskinen. Jag tror mig ha sett nåt liknande i iptables, men jag kör inte ClarkConnect burken i gateway mode utan i Stand-Alone. Alltså det sitter bara ett nätkort i den.

Min router verkar inte heller ha input resp. output port heller, det hade ju varit det absolut enklaste fixen. Men jag hittar bara den vanliga portforward inställningen.

Så, är det nån som ha en lösning på mitt delikata problem!?

Visa signatur

DELL Inspiron 8600 1.7 GHz Centrino - 768 MB - 40 GB - DVD+RW
SonyEricsson K750i
Volvo 855 T5-R

Permalänk
Medlem

Varför går det inte att ändra port?

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk

Du kan sätta upp en reverseproxy med hjälp utan mod_proxy om du kör apache och på så vis redirecta speciella adresser eller virtual hosts till den andra webbservern från den första. Finns mer att läsa på apaches hemsida.

Permalänk
Medlem

henrikk:
Det är en liten pryl med inbyggd webbserver. Dock hittade jag ev. att det går att ändra, annars får jag köra som independence föreslog.

independence:
Apache kör jag så jag ska ta mig en titt på detta. Tack för tipset.

Visa signatur

DELL Inspiron 8600 1.7 GHz Centrino - 768 MB - 40 GB - DVD+RW
SonyEricsson K750i
Volvo 855 T5-R

Permalänk
Medlem

Har du iptables på den ska det gå bra att forwarda nån inkommande port på "huvudwebservern" till port 80 på den andra burken också. Man kan ange portnummer tillasmmans med IP-adressen för DNAT-regler (som det här väl är frågan om). Men i det här fallet är det nog snyggare att köra en webproxy med apache.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.