Permalänk

Dator i skinnväska

För ungefär en vecka sedan hittade jag en tjusig svart skinnväska i en öppen hand-butik, och då slog det mig att jag borde göra slag i datorbygget som jag planerat för så länge. Här följer lite redogörelse och en herrans massa bilder från mitt senaste byggprojekt: En skinnväska som skall klara Battlefield 1942 och tjänsgöra som lanburk.

Verktyg, material och hjälpmedel:

Bruksbo Multiverktyg - en grymt bra dremel-kopia. 249kr på Rusta inkl. många tillbehör.
Bruksbo Sticksåg - 199kr på Rusta.
Greppa Sladdlös skruvdragare - 50kr på Rusta.
Ett par skruvmejslar.
Sockerbitar.
1,2x0,6m 10mm spånskiva.
Sax.
Såg.

En fin svart Landstinget-väska. Kostade 100kr på second hand.

Jag valde den för att det var lagom stor och fyrkantig och stabil i konstruktionen.

Dessutom är det inte en sådan väska som man "viker upp" utan man öppnar den enbart i toppen. Detta var perfekt för mina ändamål.

Jag började testa att passa in olika komponenter. Det här gamla Soltek Socket A-moderkortet passade bra. Processorn fick bli en AMD thunderbird 800mhz som jag hade liggandes.

Väskan hade en extra skinnfodring på insidan som mest var i vägen. Jag tog bort den med hjälp av Bruksbo - min dremelkopia - sax och handkraft.

Min "arbetsbänk".

Här har jag sågat till 2 st bitar spånskiva som skall vara en del av stommen i väskan.

Stommen av spånskiva är färdig.

Här har vi systemet som skall in i "burken". 800mhz AMD, 256mb pc133 SDRAM, och det tjusigaste av allt:
Ett Geforce 2 Ultra (tokhöga klockor för sin tid) med en Radeon 9xxx-kylare från arcting Cooling, nerslipad för att passa.

Så här tänkte jag placera komponenterna.

Förutom todogare nämnd hårdvara finns här också ett 145Watts nätagg i litet format, en 50x cd-rom och en 20GB Seagate hårddisk. Jag har också tänkt mig att bygga in små högtalare. Vi får se hur det går.

Jag börjar med att isolera mellan moderkort och metallvinklarna. Vi vill inte ha något elfel.

Isoleringen klar.

För att vara helt på den säkra sidan gjorde jag en moderkortsplatta av en bit av det överflödiga skinnfodret från väskan. Jag klippte upp skinnbiten i lagom storlek. Här ligger den under moderkortet. Detta gav oxå ett flexibelt underlag, som gjorde att jag kunde dra fast moderkortsskruvarna hårt utan att riskera skada på moderkortet.

Testa så att cd-romen får plats.

Så var moderkortet på plats.

Jag återkommer med mer bilder och info imorgon. Nu väntar sängen

Permalänk
Medlem

Hehe!
Snyggt!

Permalänk
Medlem

Jäklar vad häftigt, ultimat landator.

Sitter också på ett sådant geforce, dock kör jag mitt passivt som du kan se på länken nedanför, varör en sådan extem kylare om man får fråga?

//0

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk

när olle byger dator står fantomen stilla... jisses grabben, mycket läckert....!

Permalänk
Medlem

tror inte att den datorn klarar battlefield 1942..

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Det här blir kul...

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sizzors
Jäklar vad häftigt, ultimat landator.

Sitter också på ett sådant geforce, dock kör jag mitt passivt som du kan se på länken nedanför, varör en sådan extem kylare om man får fråga?

//0

Helt enkelt därför att jag råkade ha en över och den passade nästan rakt av på GF2an. Den är också i princip ljudlös (särskilt som jag kör den på 5 volt) och hjälper till att frakta ur luften ur väskan, vilket ju är ganska viktigt i detta bygge som annars kan bli lite varmt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ondskehem
när olle byger dator står fantomen stilla... jisses grabben, mycket läckert....!

Hähä D får ta och lägga upp en logg över ditt itx-bygge

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HawkHo
tror inte att den datorn klarar battlefield 1942..

Då frågar man sig, har du spelat battlefield? det fungerar bra med samma dator men geforce 2 mx. Geforce 2 ultra är ett relativt högpresterande kort trots att det har några år på nacken så det är lugnt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av taotl
Det här blir kul...

Japp det blir det.

Ok då fortsätter vi med lite updates!

Jag slaktade 2 gamla AT-nätagg för att få lite fläktar.

Dom såg ut såhär... Ja, det är damm.

Men se så fina dom blev efter 1 minut med dammsugaren.

Den ena fläkten monterad i det lilla nätagget.

Upphängning av nätagget påbörjad.

Jag har ritat ut var det skall borras. Det här nätagget skall sitta fast ordentligt

Och så samma hål i trät.

Då var dem borrade.

Då var det även borrat i nätaggregatets "chassie". Detta var lite besvärligare men det gick bra med lite våld

Såhär ser alltså upphängningen ut.

Och andra sidan.

På med själva aggregatet.

Här börjar jag såga ut för en insugsfläkt.

Hålet klart. Ursäkta märklig bild.

Fläkten på.

Så ser det ut med galler utifrån.

Och här är även cd-romen fastskruvad på ett fiffigt sätt.

DET KOMMER MERA.
Senare.

Permalänk

vadå kommer? JAG VILL SE MER NU!!! ( )