Permalänk
Medlem

XI1800 (r520)

http://www.vr-zone.com/?i=2647&s=1

"Our friends at HKEPC has gotten themselves a R520 card and it will probably be officially known as Radeon X1800 when launch in early October. Interestingly, there are 16, 24 and 32 pipes versions but there are only 10 pieces of the 32 pipes versions exist currently. The core clock of the card is 650Mhz+ and memory at 1400Mhz. The R520 card uses 1.26ns GDDR3 memories. The 32 pipes R520 performance will exceed the GeForce 7800GTX."

Får väl hoppas det är sant.

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem

ååmajgodd. Om detta stämmer kommer det nog piska 7800 rätt hårt. Ska bli kul och se om nvidia har något kort i rockärmen som dom kan kontra med.

/kaale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk

ja du, om den är nu är så snabb (vilket den inte är, men om) så är det en helt onödigt eftersom man måste köra i upplösningar över 2xxxX15xx med full AA/AF med en processor kraft runt FX 55 för att kortet ska utnytjas till fullo.

Edit: Det är ju trevligt att de blörade allt utom R520. *host host*

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
ja du, om den är nu är så snabb (vilket den inte är, men om) så är det en helt onödigt eftersom man måste köra i upplösningar över 2xxxX15xx med full AA/AF med en processor kraft runt FX 55 för att kortet ska utnytjas till fullo.

Edit: Det är ju trevligt att de blörade allt utom R520. *host host*

Jo 32 pipsen lär nog vara så snabb om inte snabbare.

Permalänk
Medlem

Pipelines gör otroligt mycket, när man tittar på grafikkort tittade man tidigare oftast på klockfrekvenserna(3 år sen) medan man nu förlitar sig på pipelines. Jag kan med all säkerhet säga att 32 pipes kortet kommer slå allt på marknaden för att den skickar över informationen mycket snabbare och på så sätt blir kortet snabbare

Visa signatur

MSI K8N NEO Platinum | amd64 3000+@2300Mhz | 2*512 Crucial BallistiX pc4000 2.5-2-2-6 @ 230Mhz | Sapphire x800pro vivo @ x800xt pe 1.6ns (520/560 Mhz, blå pcb) | 120 gb Seagate Barracuda | PSU: Fortron(FSP) 400W | Colorcase blue | Audigy 2 | MS IE 3.0
3dmark01= 26593 P, 3dmark03= 12834 P, 3dmark05= 5963 P, Super PI = 38s

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på källan, 32 pipes verkar inte stämmer för dåligt med andra rykten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
ja du, om den är nu är så snabb (vilket den inte är, men om) så är det en helt onödigt eftersom man måste köra i upplösningar över 2xxxX15xx med full AA/AF med en processor kraft runt FX 55 för att kortet ska utnytjas till fullo.

Edit: Det är ju trevligt att de blörade allt utom R520. *host host*

Hahaaha.
Alltid lika kul att läsa din inlägg DataNusse. När nvidia kommer med ett grafikkort som presterar bra då är det ju självklart kul, men när Ati kommer med ett som (troligtvis) bräcker det är det för snabbt; inte sant?

Permalänk

hehehe kan inte annat en hålla med

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk

Med tanke på att det står att de endast lyckats få fram ett tiotal av kärnan med 32 fungerande pipelines på 3 spins så kanske man inte ska vänta sig att se den i handeln snart.
Håller med om att Datanusse kanske borde försöka vara lite mer objektiv i sina inlägg. Som det är nu tar väll alla honom med en klackspark.

Visa signatur

[ASUS Z87-A] [ Intel I7 4790k @ 4,6 Ghz ] [ 8GB Corsair DDR3 ] [ ASUS GTX 780 DCUII OC @ 1200/6500]

Permalänk

Trevligt att mina inlägg roar folk *he*

laserkatten: Objetiv säger du. *hm*
Note to myself: va mer objetiv.

Olegh:
Jag vet inte, jag ser inte in i framtiden ( men skulle vara trevligt om man kunnde ) om ATI kommer bli snabbare eller inte än nVidia.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Trevligt att mina inlägg roar folk *he*

laserkatten: Objetiv säger du. *hm*
Note to myself: va mer objetiv.

Nu skämmer du bara ut dig nusse....

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem

Och benchen är var?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Hahaaha.
Alltid lika kul att läsa din inlägg DataNusse. När nvidia kommer med ett grafikkort som presterar bra då är det ju självklart kul, men när Ati kommer med ett som (troligtvis) bräcker det är det för snabbt; inte sant?

Kunde inte sagt det bättre själv

Datanusse har ATi allergi, mycket farlig åkomma. Hört om en kille som blev galen av det

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk

Nej kale, jag var ironisk.

Aa Ryo, utan ett inlägg ifrån dig i sådan diskution så skulle jorden nog gå under.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse

Aa Ryo, utan ett inlägg ifrån dig i sådan diskution så skulle jorden nog gå under.

Helt rätt. Se det som att jag räddar era liv

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk

Hehe, ganska roligt att vissa verkar fastna för det där med 32 pipe. När det bara finns runt 10st fungerande kort =P (På R520)

Men att DataNusse har faktist en poäng, grafikkorten börjar nästan bli för snabba. Tusan finns väll ingen cpu som änns kan "maxa" ur ett 7800gtx eller finns det?'

Sen nu hur det slutar med R520 kommer bli världigt rolig att se, har hört så mkt fram och tillbaka så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrisse_1
Hehe, ganska roligt att vissa verkar fastna för det där med 32 pipe. När det bara finns runt 10st fungerande kort =P (På R520)

Men att DataNusse har faktist en poäng, grafikkorten börjar nästan bli för snabba. Tusan finns väll ingen cpu som änns kan "maxa" ur ett 7800gtx eller finns det?'

Sen nu hur det slutar med R520 kommer bli världigt rolig att se, har hört så mkt fram och tillbaka så.

Nja, när spelen börjar kodas för X2-processorerna kommer det nog att gå att maxa det eller nära iaf. Jag håller dock med.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrisse_1

Men att DataNusse har faktist en poäng, grafikkorten börjar nästan bli för snabba. Tusan finns väll ingen cpu som änns kan "maxa" ur ett 7800gtx eller finns det?'

Jag fattar inte vad den här "myten" kommer ifrån? Är det folk som köper ett 7800 GTX för att köra 1024x768 på sin 15" TFT skärm och blir besvikna på att det går precis likadant som med det gamla 6800GT? Köp inget high-end kort om ni inte ska köra high-end-inställningar! Men i 1600x1200 med allt godis på med en 3000+ så är grafikkortet begränsande minst 90% av tiden. Och skulle SLI finnas bara för skoj skull eller, finns ju ingen anledning att ha två kort om ett av dem maxar systemet i övrigt!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrisse_1
Hehe, ganska roligt att vissa verkar fastna för det där med 32 pipe. När det bara finns runt 10st fungerande kort =P (På R520)

Men att DataNusse har faktist en poäng, grafikkorten börjar nästan bli för snabba. Tusan finns väll ingen cpu som änns kan "maxa" ur ett 7800gtx eller finns det?'

Sen nu hur det slutar med R520 kommer bli världigt rolig att se, har hört så mkt fram och tillbaka så.

Ett 7800GTX finns det ganska många CPUer som klarar av att maxa. Där emot blir det lite annat om man skulle slänga i 2 stycken i sin dator. Vissa test har visat att man behöver ha en _klockad_ fx-57a för att dom ska kunna köra på max. Då, har det man gått förlångt i grafikhysterin. Trotts allt, man behöver inte mer än 24fps stabilt för att det inte ska lagga.

Permalänk
Medlem

32pipes verkar nice. och om ATI håller vad dom lovar så blir det ännu bättre!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dullet
Trotts allt, man behöver inte mer än 24fps stabilt för att det inte ska lagga.

Jo, det behöver man. Att film råkar vara 24 fps (25 fps i NTSC) betyder inte att spel i 24 fps flyter. Film är anpassad för att se ut att hacka mindre medan ett grafikkort bara pumpar ut högupplösta bilder. Är ju enkelt att testa med ett bra kort i något spel där man kan sätta en begränsning på fps:en.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Vore mycket trevligt om detta stämde, då gräver nvidia djupt i sina djupa fickor & lanserar ett ännu snabbare kort.. Då kanske jag som har datorintresset ganska lågt prioriterat kan köpa ett riktigt bra kort för vettiga pengar..

Tycker dock det har varit väldigt mycket snack o lite verkstad kring r520.. G70 tyckte jag bara det small till så fanns det på marknaden??..

(obs varken för lr mot varken ati lr nvidia.. bryr mig helt enkelt inte)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Hahaaha.
Alltid lika kul att läsa din inlägg DataNusse. När nvidia kommer med ett grafikkort som presterar bra då är det ju självklart kul, men när Ati kommer med ett som (troligtvis) bräcker det är det för snabbt; inte sant?

hehe Datanusse är nVIDIA fanboy så det knakar om det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
hehe Datanusse är nVIDIA fanboy så det knakar om det

Jo tack, och Ryo Hazuki är motsvarigheten hos ATI så de kan ju små bråka bäst de vill
Men det som de flesta inte verkar ha uppfattat är att ATI alltså har lyckats producera _10_ fungerande exemplar av R520 med 32 pipes, det är inte mycket... Om de inte bara valde att enbart göra 10 kort och inga fler för att köra i ett superlotteri, vilket låter rätt osannolikt. Men alltså, tio kort och inte ens en månad kvar till release? För att kunna prata om massproduktion så måste vi alltså prata om tusentals kort om dagen, känns som att de har en bit kvar dit. Nej, jag tror att vi för en bra bit framöver "enbart" kommer att ha tillgång till en X1800 med 16 pipes, kanske 24... Men men, spekulationer så vi får helt enkelt se. Men som sagt, att enbart ha tio kort med 32 pipes är inte lovande...

Edit: Angående kortet med 32 pipes så låter det som ännu en av ATIs pappersreleaser. Fast med fysik bevisning den här gången för att man ska kunna ta det mer seriöst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Jo tack, och Ryo Hazuki är motsvarigheten hos ATI så de kan ju små bråka bäst de vill
Men det som de flesta inte verkar ha uppfattat är att ATI alltså har lyckats producera _10_ fungerande exemplar av R520 med 32 pipes, det är inte mycket... Om de inte bara valde att enbart göra 10 kort och inga fler för att köra i ett superlotteri, vilket låter rätt osannolikt. Men alltså, tio kort och inte ens en månad kvar till release? För att kunna prata om massproduktion så måste vi alltså prata om tusentals kort om dagen, känns som att de har en bit kvar dit. Nej, jag tror att vi för en bra bit framöver "enbart" kommer att ha tillgång till en X1800 med 16 pipes, kanske 24... Men men, spekulationer så vi får helt enkelt se. Men som sagt, att enbart ha tio kort med 32 pipes är inte lovande...

Edit: Angående kortet med 32 pipes så låter det som ännu en av ATIs pappersreleaser. Fast med fysik bevisning den här gången för att man ska kunna ta det mer seriöst...

Vi små bråkar inte, vi argumenterar

Äh, 10 kort räcker väl, ett till mig och resten får ni slåss om
Nä men som ni säger så är 10 kort inget att komma med, men, vi vet ju inte om de tänker släppa 32piparen direkt eller vänta. Vi får vänta och se.

//Ryo

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryo Hazuki
Vi små bråkar inte, vi argumenterar

Äh, 10 kort räcker väl, ett till mig och resten får ni slåss om
Nä men som ni säger så är 10 kort inget att komma med, men, vi vet ju inte om de tänker släppa 32piparen direkt eller vänta. Vi får vänta och se.

//Ryo

Och ett till mig Jo jag förutsätter att ATI planerar att släppa en 32 pipig X1800. Det jag ville peka på var att alla verkar tro att den kommer släppas i oktober eller samtidigt som den med 16 pipes. Och tvivlar jag starkt på, ATI verkar ju som sagt ha stora problem med yielden för 32 pipe korten, ev t.o.m 24 så det kommer nog dröja innan 32 pipes dräparen landar i landets butiker. Men förhoppningsvis så kommer "lightversionen" prestera såpass att den dänger 7800GTX, annars kan de nästan gå och lägga sig *gör om gör rätt*...

Permalänk
Medlem

Tror man kanska säkert kan säga att de inte kommer att släppa något kort baserade på de tio kärnorna, det är helt enkelt för lite för att låta de få ett eget modellnamn, man kan ju inte släppa en serie som består av 10 kort.
Näe, blir nog förmodligen en 16 eller 24 piporsmodell, eller kanske en av varje.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Tror man kanska säkert kan säga att de inte kommer att släppa något kort baserade på de tio kärnorna, det är helt enkelt för lite för att låta de få ett eget modellnamn, man kan ju inte släppa en serie som består av 10 kort.
Näe, blir nog förmodligen en 16 eller 24 piporsmodell, eller kanske en av varje.

Sant, men om man vill vara lite optimist så säg att ATI lyckas få till en acceptabel yield på 32 pipsen. Eftersom den är baserad på samma kärna som de 16/24 varianten så behöver de inte byta modell eller serienamn, räcker egentligen med rev-version. De behöver alltså bara fasa ut de äldre korten mot de nya och samtidigt behålla 16 och 24 pipsen efter de helt enkelt enbart behöver stänga av "överflödiga" pipes och ev justera klockan, precis som hos NV40 serien... Hoppas kan man ju, men som sagt nu i oktober ska man nog inte räkna med

[Offtopic]
Mitrix, vem är det i din avatar? Kommer alltid att tänka på Ewert Ljusberg när jag ser den, min president

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
hehe Datanusse är nVIDIA fanboy så det knakar om det

Jag gillar verkligen inte att folk kallar mig saker när de har inte någon större vetskap om vad det betyder. En äkta fanboy är en person som är fanatiskt inställd på att en produkt/företag, som blint inställd på att en produkt/företag är bäst utan att bevisa det eller vilja diskutera om det. Jag är motsatsen av detta. Jag är övertygad om vissa saker, men jag har grund som stödjer mitt övertygande och jag är mer än villig att diskutera saken och jag kan bli övertygad
Men om du ska peka fingrar på folk och kalla de för saker kan du ge dig iväg till Lunar.

[Jag är trött så det blev många stavfel, men ni får leva med det.]

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
[Offtopic]
Mitrix, vem är det i din avatar? Kommer alltid att tänka på Ewert Ljusberg när jag ser den, min president [/B]

Det stämmer.

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.