Permalänk

Timer på internet

Någon som har en enkel och kreativ idé om hur man kan styra åtkomsten till internet från ett litet lokalt nätverk?

Det handlar alltså om ett företag där det surfas alldeles för mycket på helt fel sidor, på kvällstid, så önskemålet är en router med funktionen att kunna ställa in så att åtkomsten bara fungerar på dagtid.
Det som sitter på närverket idag är en vanlig enkel brandvägg/router och ett ADSL-modem.

Den enkla lösningen att sätta in en timer, typ motorvärmarklocka, på 220V-sidan fungerar inte, för om man börjar starta om grejorna så måste dom startas i rätt sekvens för att allt ska fungera: Först ADSL-modemet och när det har bootat så startar man routern.

Vet att det finns avancerade lösningar som antingen kostar skjortan eller så är det Linux-lösningar som jag inte begriper mig på, så en enkel, billig lösning vore önskvärd. (max ca 3000:-)

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara spärra utgående förfrågningar på port 80 efter ett visst klockslag? Det borde väl gå att göra i vilken brandvägg som helst.

Permalänk

Jo, precis så enkelt tycker även jag att det borde vara, men har du något exempel på lämplig branvägg till lämplligt pris?

Har letat men inte hittat någon som har funktionen med tidsstyrning

Permalänk
Medlem

Går att spärra i många routrar när det är tillåtet att komma åt internet. Däremot har jag hört att det finns en bugg. Är man uppkopplad kl 19.59 och sen slår klockan om till 20.00 då allt ska bli låst funkar det fortfarande att surfa. Om det stämmer vet jag däremot inte och hur vida det funkar vet jag inte heller

Permalänk
Medlem
Permalänk

Om du inte är det minsta intresserad/kunnig av att konfigurera routern så kan du använda dig av din lösning (delvis). Du kan efter routern koppla in en switch.. I switchen kopplar du in alla datorer. Switchens strömmatning
lägger du över en timer... ADSL-modem och router kan då stå på ändå.

Dessutom om du i framtiden behöver ha en dator uppkopplad hela tiden mot nätet, så kan du lägga den direkt mot routern.. Så den inte påverkas av strömavbrottet i switchen...

Givetvis är styrning via routern ett snyggare sätt, men som sagt. Har du inte kunskapen eller är intresserad av att lära dig eller anlita någon ($$) så är detta en möjlig lösning. Dessutom blir det garanterat totalspärrat

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Däremot har jag hört att det finns en bugg. Är man uppkopplad kl 19.59 och sen slår klockan om till 20.00 då allt ska bli låst funkar det fortfarande att surfa. Om det stämmer vet jag däremot inte och hur vida det funkar vet jag inte heller

Och den gäller samtliga med denna funktion? Och bara vid det klockslaget?
Det är inte så att du blandar ihop det med en annan mytomspunnen bugg som skulle inträffa när tidräkningen passerade 2000?

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Det är inte så att du blandar ihop det med en annan mytomspunnen bugg som skulle inträffa när tidräkningen passerade 2000?

/H

Kommer inte ihåg så mkt då det var ett tag sen jag läste det men vill minnas att dlink hade buggen i sina routrar. Är inte 100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker

/H

Misstänker att han avser en "bugg" som finns i många routers med denna funktion.

Om man ställer in att routern ska spärra för ex. webbtrafik mellan 20.00-07.00 så
aktiveras spärren 20.00. Denna spärr påverkar alla datorer som försöker komma åt
www EFTER 20.00. Ett vanligt fel i billiga routers är dock att om du ex klockan
19.30 går in och börjar surfa och sitter och surfar när spärren ska aktiveras, så
släpper routern ÄNDÅ igenom just den datorn då den inte spärrar redan öppnade
NAT-sessioner genom routern...

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas Epradius
Om du inte är det minsta intresserad/kunnig av att konfigurera routern så kan du använda dig av din lösning (delvis). Du kan efter routern koppla in en switch.. I switchen kopplar du in alla datorer. Switchens strömmatning
lägger du över en timer... ADSL-modem och router kan då stå på ändå.

Dessutom om du i framtiden behöver ha en dator uppkopplad hela tiden mot nätet, så kan du lägga den direkt mot routern.. Så den inte påverkas av strömavbrottet i switchen...

Givetvis är styrning via routern ett snyggare sätt, men som sagt. Har du inte kunskapen eller är intresserad av att lära dig eller anlita någon ($$) så är detta en möjlig lösning. Dessutom blir det garanterat totalspärrat

Hänger väl mer på kunskapen då, framför allt om det gäller Linux, där jag har noll koll, men annars har jag jobbat med datorer och nätverk de senaste tio åren, så det känns nästan pinsamt att inte själv kunna knäcka en så enkel lösning. Tack för tipset!

För övrigt kör jag faktiskt en Linuxbranvägg privat, Smoothwall. Den saknar möjligheten till tidsstyrning, men är för övrigt superbt enkel att konfigurera, så man behöver inte ens kunna stava till linux för att bemästra den. Det enda som behövs är lite "vanliga" kunskaper om ip-adresser, DNS och DHCP. Rekomenderas varmt, eftersom det enda som behövs som hårdvara är det som många av oss har i skrotlådan: En gammal dator, min 166MHz, med 500 MB disk och 32 MB RAM och två nätverkskort. När man testat ett par gånger så tar det inte mer än 10 - 12 min att installera och konfigurera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasseinorr
För övrigt kör jag faktiskt en Linuxbranvägg privat, Smoothwall. Den saknar möjligheten till tidsstyrning

Det är nog inte helt sant va, jag har för mig att den stöder CRON jobb, så med lite pill på regelfiler så kan den nog utföra det som önskas.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zixl
Det är nog inte helt sant va, jag har för mig att den stöder CRON jobb, så med lite pill på regelfiler så kan den nog utföra det som önskas.

Okay... Är det något du kan instruera mig hur det går till, för som sagt, jag har inga linuxkunskaper.

Permalänk
Medlem

Njae, iden går ut på att göra olika regelfiler för själva brandväggen och sedan byta ut dom med hjälp av cron, samt då starta om själva brandväggstjänsten.

cron sköter själva "timer" funktionen där man kan tala om vad som ska utföras och vid vilka tidpunkter dagar m.m.

cron kan man läsa om en hel del på nätet för det är inte specifikt just för smoothwall

det var länge sedan jag körde smoothwall men jag har för mig att ämnet var uppe i deras forum några gånger.

smidigast är att lägga upp en fråga där för det finns en hel del kunnigt folk med där som "jobbar" mycket med smoothwall

edit:

hittade detta på nätet

"Alternately, the advanced proxy mod for Smoothwall will also allow you to set internet access times. "

kan vara värt att kolla upp.

Edit2:

En annan sak som slog mig, är ifall man vill ta bort accessen helt och hållet så kan man ju låta cron ta ner och upp själva nätverksinterfacet som t.ex ifconfig eth0 down resp. ifconfig eth0 up, mycket förenklat, man bör ju i båda fallen se till att ingen personal har fysisk tillgång till brandväggen eller strömmen som försörjer den

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP