Permalänk
Medlem

Chassi helt i TYG

Hej!

Känner för att göra något helt galet.. Så jag sitter och funderar på att bygga (sy) ett datorchassi helt i tyg. De första tankarna var att jag skulle bygga det runt en trä-ställning, men nu har jag kommit fram till att det är tekniskt möjligt att köra helt i tyg..

Tanken är att datorn ska hänga under mitt skrivbord och därmed slipper man behovet av att ha en ställning.

Detta har aldrig blivit gjort på Swec förut...

Kom gärna med idéer, tips eller invändningar.

Om det blir verklighet kommer det givetvis finnas i projektloggen sedan:D

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Kanske någon form av stabilisering kan va bra att ha? Så att inte delarna stöter emot varndra Annars vore det väl värmen som kan va ett problem. Men testa vet jag! Glöm inte projektloggen isåfall

Permalänk
Medlem

behövs nog en ställning... SOm sagt lite svårt med värmen, och ska den bara "hänga" kan det hända att man sparkar till den.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

Brinner huset upp så lär du inte få nått från försäkringsbolaget (men du kanske är ofösäkrad, så det inte spelar någon roll?).

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt försäkrad..

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

verkar som en grymm ide. håller visserligen med de 2 innan mig som svarat att en ställning eller stabiliserande ram vore smart kanske, om du inte kommer på ngt annat smart sätt o skydda den

Visa signatur

:)

Permalänk

Jag har hört många ideer här på swec, och denna lyckas fortfarande förvåna mig. Jag tror det blir knas utan en träställning. Annars kommer den bara hänga som en påse väntandes på att bli istött. Häng den under en hylla eller bygg ett tält till den

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt tänkt samma sak för längesen.
Det skulle vara coolt att sy en dator i riktigt tjockt tyg, så kan du dra skruvar igenom tyget och ha mutter på baksidan

Det lär ju inte bli några problem med vibrationer om alla delar är i tyg och den dessutom hänger.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

En dator är brandfarlig i normala fall, och då är de gjorde i metall!

Den datorn i tyg kommer vara så brandfarlig att det är dumt att ens göra den!

Permalänk
Medlem

Det är just vibrationerna jag är trött på och vill bli av med. Dessutom har jag slutat gå på lan så portabiliteten är inte något problem. Tänkte blanda Tjockt och tunttyg för att slippa värmeproblemen.

Stabiliteten fixar jag genom att spänna upp allt under ett bord som jag har datorn under nu. se. paint ill:

Grönt: Bord
Svart: Uppspänningstrådar
Orange: Tygchassit
Svart2: ska likna en stol för att visa vilkn sida som är fram...
Edit: Det blå är skruvar som man kan spänna upp den i

Äsch så brandfarlig kan den väl inte vara;)

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Discokungen

ESD? Söt idé men inte lika bra i praktiken som ett i metall. Kanske kvicksilver? xD

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

gp for it!

ska bli kul att se den färdiga produkten

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem

Hur stor är risken för ESD-skador??
Man ska kanske testa med en gammal dator först...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Discokungen

Det hade jag absolut rekommenderat! Man ska ju inte ha ett moderkort på en matta så tyg är väl samma sak. Ta det försiktigt bara

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Låt den framför allt inte vara en server, utan stäng av den då du inte är i närheten...

Permalänk
Medlem

Gör den av fleece!:rolleyes:

Permalänk
Medlem

ett tips:
du bör ha fler "chassi" fläktar som blåser in än ut. annars kan den sugas ihop lite. bättre om den blåser upp sig lite så stöter inte allt ihop. även fast du kanske inte kommer köra med deltafläktar för att skapa det trycker så kan det vara vettigt.

och sätt en brandvarnare åvanför.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
ett tips:
du bör ha fler "chassi" fläktar som blåser in än ut. annars kan den sugas ihop lite. bättre om den blåser upp sig lite så stöter inte allt ihop. även fast du kanske inte kommer köra med deltafläktar för att skapa det trycker så kan det vara vettigt.

och sätt en brandvarnare åvanför.

EN Jag skulle haft ett automatlarm med sprinklersystem fyllt av skum samt autosäkringar som stänger av strömmen...

Permalänk
Medlem

Om du verkligen skall göra detta förslår jag att du använder dig av ett tyg som är robust, tjockt och stark.

Ta reda på vilket tyg som används för att göra Gi's (kamsportsdräkter) t.ex. en vanlig Karatedräkt.

Minns inte vad tyget heter, men det borde vara perfekt.
Och om tyget är nytt är det ganska stelt vilket jag tror är ganska bra för den här modden

Du kanske också kan prova att sy in en tunn men stark ståltråd i tyget, för att få det mer stablit, det kanske till och med gör att du slipper stabilisera med trä

Edit: Stavfel

Permalänk
Medlem

Visst finns det väl tyg som är både ESD-säkert och flamsäkert? Annars skulle du ju kunna göra en stållåda för själva moderkortet och instickskorten, sen hänga upp den, liksom alla diskar och CD-spelare och liknande.

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk

Snälla!! Nej! för din egen säkerhet!

Visa signatur

varför krascha dyrt med SAS, när man kan krascha gratis med windows?

Permalänk

moose lord

väck inte trådar som sover

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

varför hänger "alla" upp sig på brandsäkerheten? det finns flamskydds medel, så det är ditt minsta problem, försök dock att undvika tyg som "skapar" statisk elektricitet, det finns alla möjliga typer av specialtyg, så det ska nog gå fint det här:) lycka till!:D

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Väck ej den tråd som sover.