bästa sätt att göra hemsidor i dagsläget

Permalänk

bästa sätt att göra hemsidor i dagsläget

hej, jag sitter och funderar på eget företag och skulle behöva att kunden kan göra beställningar på internet och ha någerlunda schysst design.
Vilket program eller programerings språk rekomenderar ni?
Så enkelt som möjligt att lära sig vore en stor fördel.

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk

du bygger sidan i (x)html där designen styrs av en eller flera css-filer. och sen läser du ett par kurser om php på idg.se och phpsidan.nu(eller kanske .net).

det tror jag är det optimala i dagsläget.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMannen
du bygger sidan i (x)html där designen styrs av en eller flera css-filer. och sen läser du ett par kurser om php på idg.se och phpsidan.nu(eller kanske .net).

det tror jag är det optimala i dagsläget.

satt själv och funderade på php, men vad är en css-fil?
mvh

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av longbottom
satt själv och funderade på php, men vad är en css-fil?
mvh

CSS = Cascading stylesheet.

CSS = sminket/makeupen för din webbsida.

Permalänk

om man kollar på en modern hemsida som ärr uppbyggd med css UTAN css så är den troligtvis helvit med svart text som ligger under varandra.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk

eller kör nåt färdigt... joomla, oscommerce eller nåt annat bra

Permalänk
Medlem

mm, känns som xhtml+css+php (+mysql) är dagens visa.

Permalänk

Det beror helt på dina förutsättningar. PHP är bäst i det fall då det är det enda man har att välja på, vilket är rätt så vanligt tyvär. Har du större kontroll på din utvecklingsmiljö så är Django, RoR eller TurboGears det bästa du har att välja på OpenSource-sidan, är du villig att låsa dig till Microsofts plattformar så tror jag ASP.NET är ok, har aldrig provat det. Själv använder jag Django för det jag skriver på för tillfället.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

jag skulle vilja tipsa om www.w3schools.com
jag lärde mig php hur lätt som helst där, dock hade jag programmerat ASP i kanske 2 år innan...
så jag hade lite lättare att komma in i det hela...

men det ska nog inte vara några problem!
lycka till!!

sen till ALLA andra som skrivit innan mig...
hur underbara är inte ni?? första tråden på hur länge som helst som
jag ser på SweClockers forum som är trevliga... person som frågar vad css är, personen får svar...

ni är helt underbara! tänk om alla på Swec var som ni

// Chris

Permalänk
Medlem

Om du inte skall göra något överdrivet avancerat i början skulle jag nästan göra en statisk sida till att börja med som använder någon typ av färdig betallösning, ex. visa, paypal, paynova m.fl. Då kommer du igång relativt snabbt och kan se lite hur det hela tar sig. Sen kan du besluta om du ska göra en mer avancerad sida själv eller genom någon webbfirma/person. Design och html kan du lösa med diverse bildprogram (PaintShop, Photoshop) och html-program (Dreamweaver, Frontpage).

Nackdelen med att ha en statisk sida är väl att du måste manuellt uppdatera den med nya produkter, men väger man det mot den tid det tar att lära sig ett språk och färdigställa en sajt så tror jag du tjänar en hel del på att starta igång tidigare och sedan köpa en färdig sajt för de pengar du "vunnit".

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

Som sagt, xhtml+css+php är nog det smidigaste.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icedude

sen till ALLA andra som skrivit innan mig...
hur underbara är inte ni?? första tråden på hur länge som helst som
jag ser på SweClockers forum som är trevliga... person som frågar vad css är, personen får svar...

ni är helt underbara! tänk om alla på Swec var som ni

// Chris

Det är väl enligt mig känt att just denna del av forumet har genrellt trevligare personer.

sry för att jag kommer och skriver offtopic, ville bara instämma i att det faktiskt är trevligt folk inloggade på swec ibland

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot