Permalänk
Medlem

Åsikter om ZALMAN CNPS9500LED

Hallå
Är i färd med att göra en uppgradingen till A64 snart och är då tvungen att skaffa ny kylare, har funderat på denna ZALMAN CNPS9500LED SKT-478/775/754/939/940. Någon som kör denna kylaren just nu på sin dator som kan lista antingen någon form av data eller bara ge en personlig åsikt av hur bra den fungerar hade varit tacksamt.

Hälsningar
Unit01

Permalänk
Medlem

Gillar den skarpt. Har en Venice 3200@2,5Ghz .. Ligger på 28 Idle / 38 Load ..
Mycket skön kylare

*Uppdatering* Kör den nu i 2700mhz (1,55v).. Ligger på 32 Idle / 38 Load .. Sweeeet med andra ord

Visa signatur

- * Pentium Quad-Core * Corsair 2x2048 Mem * ATI HD4870 * -

Permalänk
Medlem

Den är bättre än tidigare generationer av Zalman men Thermaltake Big Typhoon är fortfarande bättre och billigare, om du läser runt lite på forumet så ser du att det är den kylaren som gäller just nu.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Gäller och gäller, Scythe Ninja verkar vara en ruskigt bra kylare den med.
Finns inte att köpa på så många ställen men Webbhallen och Kylning har den.

Recension från SPCR
http://www.silentpcreview.com/article251-page1.html

Permalänk

big typhoonen presterar bättre eller lika bra som ninjan men till halva priset...

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

Det är uppfattat.

Funkar det föresten att köra typhoonen fläktlöst?
Kan ju vara en intressant sak att lägga till i ekvationen...

Men visst jag ger mig, anledningen till mitt inlägg var en
felavläsning i testet.

Kram.

Permalänk

jag har den kylaren, för mig fungerar den bra. min temp har sjukit med ca 10-13 grader. ligger runt 38-40 just nu, om den är tyst det vet jag inte för jag har inte provat den utan alla andra idiotiska fläktar

Visa signatur

"Intel p4 3,0 Ghz, Mk ABIT S775 I865PE, AGP8X,SATA, LAN, UGURU.
1024Mb DDram. Maxtor 200GB SATA (7200rpm). Extern 160 GB(maxtor)användes för x-tra minne.Brännare(8x)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamma^ray
big typhoonen presterar bättre eller lika bra som ninjan men till halva priset...

Big Typhoonen, till skillnad från Ninjan, har en fläkt...

Permalänk

det va med fläkt på ninjan jag läste att dom va ganska lika... men priset talar ju för typhoonen

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

beror mycket på din radiator

Visa signatur

Aspire X-Qpack black/green |-| AMD64 4000+ |-| X1900XTX 512MB |-| 2GB RAM PC3200 |-| MSI m-atx 7.1 |-| 420w

Permalänk

CNPS9500 ÄGER =). Fett låga temps.

Visa signatur

4400+ | ASUS A8N-SLI PREMIUM | TWINX2048C2 | GW7800GT | LIANLI PC65B | RAPTOR74 | SEAGATE500 | TAGAN5802FORCE | ZALMAN CNPS9500 | SAMSUNG 20,1"

Permalänk

tror ni jag får lägre temps om jag går från en zalman 7000cu till big thypoon, ligger på 50 idle och 57 load nu, tycker det är lite mycket...

lånar tråden jätte lite

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag skrev en liten sammanfattning om vad jag tycker om Zalman cnps9500LED, om du är intresserad av kylaren så kan du kolla in den.
jag håller med Mezzo_ att thermaltake typhoon är nog ett bättre val om du vill ha bra kylning.
Jag har iofs riktigt bra temperaturer med Zalmankylaren ochså, jag putsade upp den och fick ner tempen några grader så jag säger inte att den är ett dåligt val.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=51239...

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Om man också vill ha en snyggare kylare så är det väl 9500LED som är vackrare men Big typhoon bättre.

Permalänk

jag skiter i snyggheten, jag e ute efter prestanda, zalman 7000 dammar igen för mycket där flänsarna sitter tätt, även med dammfilter, börjar tröttna på att öppna och göra ren den hela tiden

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

jag hade 7700cu innan och låg på 36 idle nu ligger jag mellan 27-30 och lodar på samma temp med big tt som jag idlade med 7700cu och det säger endel.

ninjan kan ta sig i röven om du gämför med big tt, den receptionen du ser om ninjan är ju i en antec p180 då 2 120mm fläktar ligger och blåser ut varmlufr direct ur flänsarna på ninjan , inte så konstigt om den då får bra temps FAST ttn tar den ändå..

GG

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

blir nog en big typhoon då, får den plats i en super lanboy med msi nforce3 tro?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Den är cool :). Big Typhoon är bättre, men belive me Zalmanen är läcker.

Visa signatur

4400+ | ASUS A8N-SLI PREMIUM | TWINX2048C2 | GW7800GT | LIANLI PC65B | RAPTOR74 | SEAGATE500 | TAGAN5802FORCE | ZALMAN CNPS9500 | SAMSUNG 20,1"

Permalänk
Medlem

har systemet i sign med en thermaltake big typhoon, 3700+@2750mhz idlar 29-30 o loadar 38-39 som MAX innan klock låg jag på 28 i idle, så det gör ingen större tempskillnad om man klockar med denna kylaren vilket är bra för den som vill ha ett stabilt system, den är även mycket billigare och låter mindre.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
jag hade 7700cu innan och låg på 36 idle nu ligger jag mellan 27-30 och lodar på samma temp med big tt som jag idlade med 7700cu och det säger endel.

ninjan kan ta sig i röven om du gämför med big tt, den receptionen du ser om ninjan är ju i en antec p180 då 2 120mm fläktar ligger och blåser ut varmlufr direct ur flänsarna på ninjan , inte så konstigt om den då får bra temps FAST ttn tar den ändå..

GG

Till att börja med, du har fortfarande inte sagt vad du har för processor, så att ge dina temps är fullständigt meningslöst.

Vidare:

Jag utgår från att du med "reception" menar recension. Jag vet inte vilken recension du pratar om, jag har inte sett nån där den sitter i ett p180, och påstår du dessutom att Typhoonen klarar sig helt utan chassifläktar? Om man som exempel tar recensionen på SPCR så är den monterad på ett horisontellt (vilket för Ninjan är ofördelaktigt) moderkort med en (1) lågvarvande nexusfläkt ditsatt. På lägsta varvtal, då nexusen pressar cirka 28 CFM (och är ohörbar utanför ett chassi) kyler Ninjan en 2.8 GHz P4 i load till 40°C. På högsta varv pressar Nexusen 42 CFM, och kyler P4'an till 35°C. Jämför det med Big Typhoon's fläkt som presar 54.4 CFM på fullvarv.

Jag vill inte låta som en desperat fanboi, men när du påstår att Ninjan ska "ta sig i röven" för att du tycker Big Typhoonen är bättre, grundat på fakta du verkar ha dragit ur röven kan jag inte låta bli att skriva något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Till att börja med, du har fortfarande inte sagt vad du har för processor, så att ge dina temps är fullständigt meningslöst.

Vidare:

Jag utgår från att du med "reception" menar recension. Jag vet inte vilken recension du pratar om, jag har inte sett nån där den sitter i ett p180, och påstår du dessutom att Typhoonen klarar sig helt utan chassifläktar? Om man som exempel tar recensionen på SPCR så är den monterad på ett horisontellt (vilket för Ninjan är ofördelaktigt) moderkort med en (1) lågvarvande nexusfläkt ditsatt. På lägsta varvtal, då nexusen pressar cirka 28 CFM (och är ohörbar utanför ett chassi) kyler Ninjan en 2.8 GHz P4 i load till 40°C. På högsta varv pressar Nexusen 42 CFM, och kyler P4'an till 35°C. Jämför det med Big Typhoon's fläkt som presar 54.4 CFM på fullvarv.

Jag vill inte låta som en desperat fanboi, men när du påstår att Ninjan ska "ta sig i röven" för att du tycker Big Typhoonen är bättre, grundat på fakta du verkar ha dragit ur röven kan jag inte låta bli att skriva något.

processor: venice 3800+ 2.4@2766MHz
there u go

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
processor: venice 3800+ 2.4@2766MHz
there u go

Det var väl inte så svårt?

Permalänk

nope men jag glömde nog de

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag har inte så stor erfarenhet av cpu-kylare, men jag köpte nyligen en tt typhoon och blev inte alls imponerad. Den var ruggigt krånglig att montera iaf på mitt moderkort (abit an8 sli). Sedan så blev jag inte så imponerad av tempen heller min idle temp ligger på 40 grader och 50 grader efter full load i 2 timmar, har en oklockad venice 3500+.
Kan vara att jag har ganska högsystemtemp (37 grader) som drar upp även cpu-tempen, vad vet jag.
Jag har monterat rätt, monterade om den en gång för säkerhetsskull efter att ha läst på lite mer och upptäckt att jag gjorde fel första gången.