Permalänk

Tycker det är onödigt med en agp modell eftersom att det lär ju bli en ordentlig flaskhals.

Men å andrasidan så är det inte alltid "bara" köpa moderkort om man inte har en processor som passar det nya graffkortet.

Jag skulle tro att ett X1800XL PCI-e klår ett X1800xt AGP (Jag gissar bara).

Permalänk
Medlem

Eftersom ett 9800 XT inte blev begränsat av agp 4x så skulle jag nästan slå vad om att ett x1800 inte kommer bli begränsad av agp 8x.
Dock så tror jag att bandbredden på pci-e behövs för att sli ska kunna fungera, men eftersom sli inte är aktuellt för agp så är det skit samma.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av troll_tomte
Tycker det är onödigt med en agp modell eftersom att det lär ju bli en ordentlig flaskhals.

Men å andrasidan så är det inte alltid "bara" köpa moderkort om man inte har en processor som passar det nya graffkortet.

Jag skulle tro att ett X1800XL PCI-e klår ett X1800xt AGP (Jag gissar bara).

Varför skulle det bli mer flaskhals på agp än på pci-e?

Då tänker jag på s939 agp mot s939 pci-e

Visa signatur

I feel just like a child

Permalänk
Medlem

Skiljer väl knappt något mellan x850xt pe PCI-e och AGP. Så tror inte AGPx8 begränsar mycket.

Permalänk

Jämförelsen är vettigare att göra mellan X1800 och andra AGP kort.

För övrigt X1600 info:
"SYSTEM REQUIREMENTS

AGP
• 420 Watts or greater power supply with one available Molex power connector (i.e., disk drive connector)
• Intel® Pentium® IVor AMD Athlon®, Athlon(r) 64, Athlon® XP
• System Memory: 512 MB or higher. 512MB recommended
• 90MB available hard disk space
• One available AGP 4x/8x slot
• CD-ROM/DVD-ROM Drive (for software installation)
* DVD-ROM required for DVD Playback.
• Windows® XP Home/Pro, Windows® 2000
• High-resolution MultiSync or multi-frequency monitors or any other type or VGA monitor.
• Digital flat-panel (DFP) displays or digital CRT display.
• Connecting Device for CrossFireT--Only one display while enable Cross-Fire "

tror jag knappast är skrivfel !
En rad går att skriva fel, men så mycket info är knappast omedvetet!

Drog också iväg ett mail, var det till samma ställe som ni andra?

Kopia på mailbekräftelse:
""
Our normal working hours are from 8:00AM to 5:00PM, Monday through Fridays and you can expect to get a reply email within 12 to 48 hours during our normal working hours. Thanks for contacting Diamond Multi Media .Have a good day.

Name :XXXXXXXXXXXXXXX
Compnay Name :
Phone Number :XXXXXXXX
Email :XXXXXXXXXXXXXX

Comment :Hello,

is it true that you are planning to release the X1800, X1600 för AGP ?

Or is it just some error in the text on your webpage?

Sincerly
XXXXXXXXX
Sweden
Join Mailist :no

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mark501
Skiljer väl knappt något mellan x850xt pe PCI-e och AGP. Så tror inte AGPx8 begränsar mycket.

något nytt måste ju komma så att folk handlar

Permalänk

fan va gött, då kanske man slipper att upgradera hela datorn pga att kunna använda PCIe...(mitt AGP-kort holler på att säcka ihop) iof skjuter man ju bara på problemet eftersom det bara blir svårare och svårare att få bra AGp-kort...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
fan va gött, då kanske man slipper att upgradera hela datorn pga att kunna använda PCIe...(mitt AGP-kort holler på att säcka ihop) iof skjuter man ju bara på problemet eftersom det bara blir svårare och svårare att få bra AGp-kort...

Inte säkert. Om många tänker som du (och jag) och avvaktar med att uppgradera till PCI-e bör grafikkortsförsäljningen sjunka och med den sjunker ATIs, Nvidias och korttillverkarnas vinster. Och i så fall dyker nog nya AGP-kort upp.

Med tanke på att långt över hälften av datorsystemen fortfarande är AGP så är en sån utveckling inte osannolik.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mark501
Inte säkert. Om många tänker som du (och jag) och avvaktar med att uppgradera till PCI-e bör grafikkortsförsäljningen sjunka och med den sjunker ATIs, Nvidias och korttillverkarnas vinster. Och i så fall dyker nog nya AGP-kort upp.

Med tanke på att långt över hälften av datorsystemen fortfarande är AGP så är en sån utveckling inte osannolik.

Precis, men de bör väl inom kort släppa release datum i så fall..

Visa signatur

I feel just like a child

Permalänk

Fast de med kapital har redan gått över till PCIe....

Jag har inte hört något från gk tillverkaren ännu

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ha-ha-ho-hi
Precis, men de bör väl inom kort släppa release datum i så fall..

Jo fast det verkar vara lite ont om t.ex. x1600-kort överhuvudtaget just nu. Förrutom Diamond har jag läst att Sapphire planerar x1600 och x1300 till AGP. x1600 ryktas också få en uppgradering till 256-bit minnesbuss.
Nvidias nya 7200 och 7600 kommer tydligen februari resp. mars nästa år. Borde dyka upp till AGP.

Oavsett vad man gör och om man har ett bra AGP-system känns det dumt att gå över till PCI-e nu. Onödigt dyrt för en uppgradering som inte ger så mycket mer prestanda. Socket 939 kommer ju dessutom ersättas med M2 nästa år, och förmodligen ersätter s939 s754 som AMDs budget-plattform.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av troll_tomte
Tycker det är onödigt med en agp modell eftersom att det lär ju bli en ordentlig flaskhals.

Men å andrasidan så är det inte alltid "bara" köpa moderkort om man inte har en processor som passar det nya graffkortet.

Jag skulle tro att ett X1800XL PCI-e klår ett X1800xt AGP (Jag gissar bara).

AGP flaskhals, helt säkert inte.

Du gissar fel, ett AGP 8X är lika snabbt som PCI-Expressx16.

Permalänk
Medlem

Tyvärr var det som man misstänkte ett typo:
http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20051117122745.htm...

Klumpigt Diamond.