Fråga om single och dual channel samtidgt

Permalänk

Fråga om single och dual channel samtidgt

Hej

Jag har ett ASUS A8V Deluxe mobo med 512 mb noname PC3200 DDR.

Jag tänkte köpa ett 1024 kit från Gskill med 2x512 DDR, och undrar nu om man kan köra den gamla rampinnen i 3:e ramslottet på moderkortet med de båda andra i dualchannel på 1an och 2an. Eller krånglar detta till timings för minnena etc

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Känner inte till ditt moderkort. Men på mitt MB (Abit NF7-s rev. 2) köra jag 2x256 + 1x512. Då körs de två 256 i dual och 512:an i single.

//_boriz

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb

Permalänk

OK då borde det vara värt ett försök. I värsta fall får jag slänga 512an i tjejens burk så den får 1024... Tack!

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det inte går p.g.a. att minnes kontrollern sitter i cpu:n på amd64 och den stöder inte att man kör dual och singel channel samtidigt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Men om man köper ett 2x512 set och har 2 st andra 512 innan som man inte kör dual. Kan man anävnda alla fyra då ? Alla måste va i singel?

Permalänk
Medlem

kan inte amd64 bara hanetera 1,2 eller 4 minnen? alltså inte 3? eller gällde det bara s939?

Permalänk

Efter lite efterforskningar tror jag man kan köra 3 dimms men då fimpar man timings och dualchannel verkar det som.

Köpte mina minnnen idag och slängde över den gamla 512an till tjejens burk så hon har en gig oxo. Tänkte använda den till att 2boxa FFXI senare så

Permalänk

AMD64 S393 kan bara köra 1,2 eller 4 minnen. Jag har hört folk som påstår att de kan köra 3 minnen, men det skall lltså vara omöjligt enligt AMD. Sträva efter att använda 2 minnesmoduler. Dvs istället för 4x512 så är 2x1Gb optimalt, och 2x256 istället för 1x512 osv.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, gäller detta även för pentium? Alltså kan jag köra 2 minnen i dual och ett i single, på samma gång?