Permalänk
Medlem

Ubuntu på USBminne

Hej

Jag har mycket begränsat operativsystem på skolan och skulle vilja köra ubuntu från ett usb-minne (kör firefox så). Frågan är om det är möjlligt.... Betvivlar att de tillåter mig att boota till något annat än windows...

Någon som har någon idé?

Permalänk

Kan du inte köra en Live-cd?

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Kan man boota med USB-minne överhuvudtaget? Isåfall måste jag börja göra det!

Permalänk
Medlem

Ja, varför skulle det inte gå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saluut
Ja, varför skulle det inte gå?

för att många bios inte stödjer det.

Permalänk
Medlem

Re: Ubuntu på USBminne

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlfonsA
Hej

Jag har mycket begränsat operativsystem på skolan och skulle vilja köra ubuntu från ett usb-minne (kör firefox så). Frågan är om det är möjlligt.... Betvivlar att de tillåter mig att boota till något annat än windows...

Någon som har någon idé?

Det finns nog en anledning till att operativesystemet är begränsat....

Slax går att köra från usb minne fö. Det finns ett windows verktyg som man lägger in det på minnet med som heter MySlax, väldigt smidigt.

Permalänk
Medlem

DSL finns också för usbminne. Vet dock inte om man måste köpa ett minne från sida med det förinstallerat.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
DSL finns också för usbminne. Vet dock inte om man måste köpa ett minne från sida med det förinstallerat.

Nej, det går bra att installera det på vilket usb-minne som helst.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Jo det är ju klart men jag har inte hittat någon img/iso fil att dra ner från DSLs hemsida för att lägga dit själv.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Jo det är ju klart men jag har inte hittat någon img/iso fil att dra ner från DSLs hemsida för att lägga dit själv.

När man bootar med skivan så finns det ett script för att installera dsl på ett usbminne om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Han sa ju att han tvivlar på att han får boota till något annat, han verkar snarare söka en qemu-liknande lösning, en sådan erbjuds med DSL.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

oavsett dist så måste (bör) man se till att det körs i ramminnet och inte direkt från USB-stickan annars kör man sönder minnet ganska snabbt...

jag kör DSL från USBminne och Debian från Compact Flash (via kortläsare eller CF-IDE adapter)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
oavsett dist så måste (bör) man se till att det körs i ramminnet och inte direkt från USB-stickan annars kör man sönder minnet ganska snabbt...

Om man kör från en bärbarhårddisk då? För det är nästan det utimata enligt mig om det skulle funka. Då kan man ha med sig alla ickehårdvaruspecifik konfigeratin och alla ens viktiga filer. Det borde vara som om man installerat på riktigt när man har bootat-upp.

Permalänk
Medlem

då har du hastigheten som är problemet - inte livslängden på något minne

om du har usb2 (vilket nästan alla datorer har som kan boota från usb) så är det inte ett lika stort problem...

jag har tex installerat win XP från en microdrive via USB-kortläsare

det tog tid och jag gjorde det bara för att testa om det gick

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
oavsett dist så måste (bör) man se till att det körs i ramminnet och inte direkt från USB-stickan annars kör man sönder minnet ganska snabbt...

jag kör DSL från USBminne och Debian från Compact Flash (via kortläsare eller CF-IDE adapter)

Väcker upp den här tråden igen...
Undrar om det där fortfarande gäller att usbminnen körs sönder om man bootar med dom? Hade nämligen tänkt köpa ett 16gb usbsticka och köra in Ubuntu på, men det kanske är en dålig ide' ??

Permalänk
Medlem

ja - det är tyvärr samma sak...

men bara vid skrivning - vilket du tex bara gör om du sparar ner något eller ändrar en config

att bara boota och läsa påverkar inte på samma sätt...

minnestypen har en begränsad livslängd - även om de inbyggda kontrollerna har funktioner som gör att skrivningarna sprids ut för att inte ett ställe skall skrivas sönder

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
ja - det är tyvärr samma sak...

men bara vid skrivning - vilket du tex bara gör om du sparar ner något eller ändrar en config

att bara boota och läsa påverkar inte på samma sätt...

minnestypen har en begränsad livslängd - även om de inbyggda kontrollerna har funktioner som gör att skrivningarna sprids ut för att inte ett ställe skall skrivas sönder

Asch då, va synd...hade ju varit klockrent att ha en sticka som systemdisk, bara plugga i vilken dator man vill och köra Jaja, får väl köra med min externa hd istället.

Någon som förresten vågar sig på en vild gissning hur länge en sticka funkar som systemdisk ? En 16gb som används nån gång ibland, handlar det om 3 mån, ett år, 3 år ? Som sagt, bara gissning så man får en uppfattning, har ingen aning själv nämligen

Permalänk
Medlem

kör du en dist som bootar från USB-minnet, kopierar över allt till internminnet och sedan exekverar därifrån så kommer minnet hålla flera år

min Webserver som kör på ett CompactFlash har rullat i snart 1.5 år och den senaste Uptiden är 315 dagar och det rullar på...

eftersom den dist jag kör inte är optimal så räknar jag med att minnet kommer att gå sönder förr eller senare....många loggar uppdateras en gång i timmen...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Om du har ont om RAM räcker det med att ha en RAM-disk för /var och /temp för att hindra att USB-minnet skrivs sönder. Nästan alla automatiska skrivningar görs i dessa kataloger (främst /var där alla loggar ligger).

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Om du har ont om RAM räcker det med att ha en RAM-disk för /var och /temp för att hindra att USB-minnet skrivs sönder. Nästan alla automatiska skrivningar görs i dessa kataloger (främst /var där alla loggar ligger).

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Ok, jag hade ju mest tänkt att lägga in liknande Ubuntu på stickan och sen kunna lägga in div program och kanske nåt spel. Det blir ju svårt om man ska ram som systemlagring?

Permalänk
Medlem

Jag installerade RedHat enterprise 4 på en USB sticka och den har varit uppe 24/7 i 6 månader nu utan problem. Men som tidigare sagts bör /var/log vara en ramdisk och det kan även vara bra att ha noatime på övriga filsystem.

Visa signatur

I ask them why they never shower, and the usual response is something along the lines of "showering is like rebooting" and "I do n't want to lose my uptime."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Asch då, va synd...hade ju varit klockrent att ha en sticka som systemdisk, bara plugga i vilken dator man vill och köra Jaja, får väl köra med min externa hd istället.

Någon som förresten vågar sig på en vild gissning hur länge en sticka funkar som systemdisk ? En 16gb som används nån gång ibland, handlar det om 3 mån, ett år, 3 år ? Som sagt, bara gissning så man får en uppfattning, har ingen aning själv nämligen

Flashminne, det finns så många föråldrade myter och allmänna feluppfattningar när det gäller flashminne.

Som man kan förvänta sig så finns det flera olika typer av flashminne. NOR SLC, NOR MLC, NAND SLC och NAND MLC är de mest aktuella inom produktion. Alla typer har sina för- och nackdelar, jag tänker inte gå in på NOR vs. NAND eller MLC vs. SLC, det står väldigt fint på Wikipedia.

När man talar om CF-kort/USB flash drives så är det nästan alltid någon form av NAND-minne man talar om. Är det dyrare CF-kort/USB flash drives så är det oftast en dual channel NAND SLC-konstruktion. I datablad ser man ofta 100.000 program/erase cyklar för ett NAND SLC-chip. Det kan låta som väldigt lite, speciellt när man känner till att flashminne använder erase segments, vilket ofta (men inte alltid) betyder att ett helt block av data måste skrivas om även om det bara är en bit som ska ändras. 1111 kan t.ex. ändras till 1110 (som i sin tur kan ändras till 1000 och som i sin tur kan ändras till 0000), vill man ändra t.ex. 0000 till 0100 så måste hela blocket först ändras till 1111 och sedan 0100. Faktum är att det är ganska vedertaget att NAND SLC-minne kan gå minst 1.000.000 program/erase cyklar, men tillverkarna vill inte lova för mycket. Något annat, men otroligt viktigt, som spelar in är wear levelling. Så vitt jag vet så använder alla CF-kort/USB flash drives en mikrokontroller som sköter wear levelling. Wear levelling är precis vad det låter som, genom ett flertal olika tekniker jämnar man ut slitaget. Detta kan man åstadkomma via t.ex. dynamisk minnesmappning.

Summan av kardemumman är att om du kör på high-end NAND SLC och låter loggar osv. skrivas till RAM har du inget att oroa dig för.

P.S: Stavfel, grammatik osv, jag vet att texten är lite rörig men just nu har jag en av årets värsta bakfylla.

Edit: noatime är som sagt att rekommendera. Sen vill jag personligen rekommendera Corsair Voyager GT, som är en mycket prisvärd dual channel NAND SLC-produkt utan lull-lull.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Avstängd

Hej!

Handlade ett USB minne på Hunden (Netto) - och följde instruktionerna här:

http://pendrivelinux.com/2007/01/25/usb-x-ubuntu-610

Edgy är tydligen lämpligast för installen, och det gick utan några som helst problem.

Bara bootade upp från USB stickan - och den sparar alla ändringar / tillägg.

Tyvärr gjorde jag misstaget, att uppgradera & installera mera program, vilket gjorde att stickan på 1G blev full.

Ser att 2G inte kostar många kronor, kommer därför att föra över mina filer - och köra igen, tar en tid att boota - men kul att ha ett helt OS, med alla favoriter & program i fickan!

/SWIN

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Flashminne, det finns så många föråldrade myter och allmänna feluppfattningar när det gäller flashminne.

Som man kan förvänta sig så finns det flera olika typer av flashminne. NOR SLC, NOR MLC, NAND SLC och NAND MLC är de mest aktuella inom produktion. Alla typer har sina för- och nackdelar, jag tänker inte gå in på NOR vs. NAND eller MLC vs. SLC, det står väldigt fint på Wikipedia.

När man talar om CF-kort/USB flash drives så är det nästan alltid någon form av NAND-minne man talar om. Är det dyrare CF-kort/USB flash drives så är det oftast en dual channel NAND SLC-konstruktion. I datablad ser man ofta 100.000 program/erase cyklar för ett NAND SLC-chip. Det kan låta som väldigt lite, speciellt när man känner till att flashminne använder erase segments, vilket ofta (men inte alltid) betyder att ett helt block av data måste skrivas om även om det bara är en bit som ska ändras. 1111 kan t.ex. ändras till 1110 (som i sin tur kan ändras till 1000 och som i sin tur kan ändras till 0000), vill man ändra t.ex. 0000 till 0100 så måste hela blocket först ändras till 1111 och sedan 0100. Faktum är att det är ganska vedertaget att NAND SLC-minne kan gå minst 1.000.000 program/erase cyklar, men tillverkarna vill inte lova för mycket. Något annat, men otroligt viktigt, som spelar in är wear levelling. Så vitt jag vet så använder alla CF-kort/USB flash drives en mikrokontroller som sköter wear levelling. Wear levelling är precis vad det låter som, genom ett flertal olika tekniker jämnar man ut slitaget. Detta kan man åstadkomma via t.ex. dynamisk minnesmappning.

Summan av kardemumman är att om du kör på high-end NAND SLC och låter loggar osv. skrivas till RAM har du inget att oroa dig för.

P.S: Stavfel, grammatik osv, jag vet att texten är lite rörig men just nu har jag en av årets värsta bakfylla.

Edit: noatime är som sagt att rekommendera. Sen vill jag personligen rekommendera Corsair Voyager GT, som är en mycket prisvärd dual channel NAND SLC-produkt utan lull-lull.

Aha, tack för en utmärkt redogörelse Kan man känna sig lugn då.
Hade faktiskt tänkt just ett Corsair som du tipsade om, dock inte GT utan detta, https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro...
Det är vad jag förstår inte lika snabbt, men annars då? Verkar ju prisvärt, många gb/krona

Edit: kanske ska kolla in något annat, skrivhastighet på 7 mb/sek är ju inget att skryta med direkt :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Aha, tack för en utmärkt redogörelse Kan man känna sig lugn då.
Hade faktiskt tänkt just ett Corsair som du tipsade om, dock inte GT utan detta, https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro...
Det är vad jag förstår inte lika snabbt, men annars då? Verkar ju prisvärt, många gb/krona

Edit: kanske ska kolla in något annat, skrivhastighet på 7 mb/sek är ju inget att skryta med direkt :/

16GB-versionen använder NAND MLC-minne. Jämfört med SLC-minne så har MLC-minne dubbla minnesdensiteten men ca 1/10 av livslängden, samt inte så bra läs/skriv-prestanda. Det största SLC-baserade USB flash driven du kan hitta i dagslägen är nog tyvärr på 8GB. Men 8GB räcker långt.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Avstängd

Hej FLAGEL!

Kanske inte alltid lämpligt att köpa sitt USB stick i mataffären =-)

Så, vad skulle du rekommendera runt 2 - 4 G, för vettigt pris?

/SWIN

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWIN
Hej FLAGEL!

Kanske inte alltid lämpligt att köpa sitt USB stick i mataffären =-)

Så, vad skulle du rekommendera runt 2 - 4 G, för vettigt pris?

/SWIN

Corsair Voyager GT, utan tvekan.

Innan Corsair lanserade sin Voyager GT-linje så använde vanliga Voyager också SLC-minne, men för att dra ner på produktionskostnader (och pris ut till distributörer samt oss kunder) har nu alla vanliga Voyager gått över till MLC-minne.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Corsair Voyager GT, utan tvekan.

Innan Corsair lanserade sin Voyager GT-linje så använde vanliga Voyager också SLC-minne, men för att dra ner på produktionskostnader (och pris ut till distributörer samt oss kunder) har nu alla vanliga Voyager gått över till MLC-minne.

Inget liknande fast snyggare ? :S

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar
Inget liknande fast snyggare ? :S

Ärligt talat så har jag inte så stor koll på specifika produkter som grundläggande konstruktioner. Jag skulle anta att alla high-end <=8GB stickor med höga överföringshastigheter har någon form av NAND SLC-konstruktion, men jag kan inte lova något.

Visa signatur

qw q b