Permalänk
Medlem

Sälja dator, Köpa ny!

Hej!

Jag ska sälja denna dator:

AMD64 socket 754 3000+
MSI NEO moderkort
1gig ddr ram
leadteak 6800NU
tagan 480W
500kr-chassi

För 4600:-, tror jag.

Egentligen är jag inte i sånt stor behov av en ny dator.

Men nu när jag fått tillfället att få bort AGP datorn, skaffa fler SATA platser och skaffa PCI-e och slippa skicka tillbacks min thermaltake big typhoon som jag nyss fick hem, som inte passade.

Det jag tänkte att köpa är:

Lian Li PC7 Miditower Scandinavian Edition BLACK/SVART ATX without PSU/utan nätagg.
1095.00

Tagan 480W, Easyconnect-series
995.00

Kingston ValueRAM KVR400X64C3A/1G 1024Mb/1Gb DDR-DIMM PC3200 400MHz CL3 184pin
1049.00

AMD Athlon64 Venice 90nm 3200+ 2.0GHz 512kb bulk/tray Socket939
1495.00

Abit KN8-ULTRA nForce4 Ultra 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket939 ATX
995.00

Totalt inkl moms 5629.00

inkl grafikkort, som jag inte riktigt vet vad jag ska köpa.

Och angående processor, tar jag helst den som är prisvärdast..
Och eftersom jag har big typhoon borde jag väl kunna klocka CPU:n rätt mycket? - Jag har aldrig klockat förut men

Gärna tips om vad jag ska ändra, om ni tycker det verkar helt onödigt att byta? osv

Permalänk
Medlem

Jag hade nog haft kvar nätagget och köpt ett nytt, billigare till datorn du skall sälja.

Tycker du att du har behovet att byta? personligen hade jag nog behållt den ett tag till och köpt ett kraftigare system senare. Du kommer inte märka någon stor skillnad mot de du har nu, om du inte köper ett grymt grafikort vill säga.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R_fused
Jag hade nog haft kvar nätagget och köpt ett nytt, billigare till datorn du skall sälja.

Tycker du att du har behovet att byta? personligen hade jag nog behållt den ett tag till och köpt ett kraftigare system senare. Du kommer inte märka någon stor skillnad mot de du har nu, om du inte köper ett grymt grafikort vill säga.

Jo, förslaget med nättagget var juh rätt bra.

Men då jag förlorar kanske 300:- spelar det inte sådan stor roll.
+ att jag får easyconnect. Så massa onödiga sladdar kan tas bort

Vad är ett grymt grafik kort? Då menar jag inte grymaste, utan tillräckligt för att vara bättre än det jag har nu.

Och det som bidrog till att jag kom på ide:n var:

thermaltake big typhoon passade inte, känns onödigt att skicka tillbacka den. Då har man juh redan betalat halva fläkten

min bror har en 250gig SATA hårddisk till salu - har ingen mer sata plats ledig på mitt moderkort.

vill ha en tystare dator

fick chansen att sälja datorn, vilket förmodligen inte är så lätt om jag väntar.

Permalänk
Medlem

Förlorar på att byta nätagg beror ju på vem du säljer datorn till, om det är någon som inte är direkt insatt så bryr de sig säkert inte om vilket nätagg det är. Bara det fungerar.

Bättre kort än det du har nu räcker ju med ett 6800GT/Ultra. Men i dagsläget hade jag nog försökt satsa på ett 7800GT.

Big Typhoonen är självklart trist att skicka tillbaka, jag trivs iallafall utmärkt med min.
Sen skriver du också att du vill ha en tystare dator, hur tyst då? du får ha med i beräkningen att du kommer behöva byta VGA-kylning isåfall, sen vet jag inte vad du har för chassi och vilka möjligheter till tystnad det finns i det. Om du hade tänkt byta det rekomenderar jag starkt Antec SLK3000B för en billig peng.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R_fused
Förlorar på att byta nätagg beror ju på vem du säljer datorn till, om det är någon som inte är direkt insatt så bryr de sig säkert inte om vilket nätagg det är. Bara det fungerar.

Bättre kort än det du har nu räcker ju med ett 6800GT/Ultra. Men i dagsläget hade jag nog försökt satsa på ett 7800GT.

Big Typhoonen är självklart trist att skicka tillbaka, jag trivs iallafall utmärkt med min.
Sen skriver du också att du vill ha en tystare dator, hur tyst då? du får ha med i beräkningen att du kommer behöva byta VGA-kylning isåfall, sen vet jag inte vad du har för chassi och vilka möjligheter till tystnad det finns i det. Om du hade tänkt byta det rekomenderar jag starkt Antec SLK3000B för en billig peng.

Chassiet var juh ett bra tips, men det finns varken på datorbutiken eller komplett. Och jag testade lägga ihop grejjor på andra sidor där dom hade det chassit, då blev det endå dyrare. På grund utav att deras cpu, moderkort osv var dyrare.

Och då du menar 6800GT, jag hittar inte en några sådana på PCI-e.

Men moderkortet och allt annat ser bra ut eller?

Till 99% kommer sakerna köpas på datorbutiken.

Sedan angående nätagget, eftersom mitt nättagg var dyrt, så räknade jag in det i priset. För jag lyckade plocka ihop samma system som jag ska sälja för typ 6000:- nytt. Så drog jag bort 1400:- för att det är begagnat osv.

Permalänk
Medlem

Moderkortet har jag ingen erfarenhet av, men det bör funka utmärkt.
6800Gt har slutat tillverkas tror jag, är dock inte 100% på detta.

Sen angående minnena så skulle jag föreslå dem här istället: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=512DDRCV400X...

Billigare och dessutom bör dom vara snabbare.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||