Permalänk
Medlem

nackdel med fläkt i botten?

Det är så få som sätter en fläkt i lådans botten som blåser rakt upp.. anar jag..

-Frågan är varför, vad vore nackdelarna?

Man bör ju få kallas luft om man hämtar den på lägsta punkten...
sen blir luftcirkulationen rak, att den går från botten till toppen..

sen damm, tja, den borde ju inte dra in mer damm än vad de andra punkterna...

ljudmässigt bör det ju bli mer dämpat än om den suger på sidan eller fronten osv...

okej man tvingast ju göra eget hål å så men... annars?

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Vila i frid

inte säker, men det kan vara att det inte finns lika mkt luft att plocka där, som tex bakom eller framför datorn, vilket kan göra luftflödet mindre...

»SpH

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tja, datorn står ju på sina kuddar, dvs en cm ifrån golvet..

om man nu har in-matning i fronten... då ska den lyckas suga via en luftlucka mellan chassie och plastfronten, som även den är öppen ner mot golvet...

fast... alternativet vore ju att ha den direkt på sidan av datorn.. typ då intill processorn så blev det ju riktad kylning rakt mot den då men..

humm humm

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Avstängd

jag har en intel orginalfläkt i botten.
se bara till att du lyckas få upp den 1 centimeter typ.
bättre att ha den i botten en ingen stans.

Permalänk
Medlem

Finns det nackdelar med att fläktar är ovanför cpu:n då? (ja på lådans vänstra sidoplåt alltså)
så är ju alla lådor nuför tiden... men jag tycker det bör va fler nackdelar?
eller det kanske inte blir så som jag tror?

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

dammet ligger ju på golet, därmed drar den fläkten in mer damm än fläkt som inte sitter och drar luften från golvet....t.ex titta hur det blir med damm under en säng eller annan möbel.

Visa signatur

-ridern-

Permalänk

fläktar i botten drar in mycket damm, så se till att ha ett filter.

Permalänk
Medlem

Glöm nte damsuga filtrena med jämna mellanrum, typ varje vecka!

Visa signatur

-ridern-

Permalänk
Medlem

hehe, tror ni jag har det så dammigt hemma? (har jag säkerligen)

Men så extremt mycke mer damm bör de ju inte vara under lådan jämfört med 10cm högre upp på sidan... eller som sagt, monterar jag i fronten så hämtar den luft från undersidan också...

(just i mitt fall så kommer datorn stå på en 3 plank hylla, 15cm ovanför golvet så blir ju luftigt å trevligt. men man måste ju tänka lite längre att en dag kanske det står direkt på golvet också...)

(även fast jag fortsätter spekulera betyder det inte att jag inte tar åt mig era råd..)

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Det är kanske bra med en fläkt där, eftersom det är kallar luft, men WOW!! hur mycket? 0.4-1grad kallare kanske..

Men sen är det ju de, man vill ju ha det så tyst som möjligt också.. med en fläkt som har ett motstånd på c:a 1-2cm avstånd låter mycket mer än en som har det fritt.. eller hur?

Och sen där hamnar mycket damm under en datorlåda...

Det blir ju faktiskt som under en vanlig säng eller annan möbel.. man kommer inte åt så bra för att städa, utan man skiter i det och tar det vid ett lan, ungefär.. coh då brukar bordet vara skitigt... urk..

Permalänk
Medlem

Jag har en fläkt i undersidan på mitt slk3000B, Gjorde en hel del skillnad i temp måste jag säga. Kör zalmnan nb47j på chipset. Innan jag satte dit fläkten(everflow 120mm) i botten låg idletempen på 45 grader. Nu liggfer den stadigt på 34c. Har datorn ståendes på två delar av ett kubbspel nu, och filter självklart.
Så jag kan rekomendera en fläkt där, även om man kör en i fronten med för hårddiskarna.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

Man vill ju att den varma luften ska stiga uppåt om man har en chassifläkt som blåser ut länbgre upp. Då vore det kanske inte så bra då den kommer blanda all luft, dvs kall med varm. Så det beror nog helt och hållet på hur ens luftflöde ser ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kanske....

2 små bak, som blåser ut....
2 små front, som suger in...
1 liten botten, blåser upp
1 stor i toppen, som blåser ur all sketluft.. hehe
(samtliga på lägsta varvtal)

hehe, lite överdrivet kanske...

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UberZeta
kanske....

2 små bak, som blåser ut....
2 små front, som suger in...
1 liten botten, blåser upp
1 stor i toppen, som blåser ur all sketluft.. hehe
(samtliga på lägsta varvtal)

hehe, lite överdrivet kanske...

1 120mm fram längst ner som suger in, 1 120mm bak längst ner som suger in.
1 120mm i topen blåser ut(snabb).
1 80mm längst ner som blåser upp.

Hade kanske kunnat funka.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

R_Fused har du borrat i chassit eller har du bara lagt en fläkt där på golvet bara?