Permalänk

Soekris/Wrap och m0n0wall

Tjenare!

Jag är lite sugen att byta ut nuvarande dator mot en baserad på Soekris eller Wrap kort. Någon som testat en sådan lösning som vet vilken fart på genomföringen du kan komma upp till?

http://wrapzone.net/shop/index.php?act=viewCat&catId=2

Priset blir väl inte så mycket billigare än en bättre kartongpryl men roligare.

Så någon som kört dessa prylar?

Permalänk
Medlem

Har läst om en ~20Mbps som max.. Men vet inte säkert

Permalänk
Medlem

Har en Soekris net4801 med m0n0wall 1.2 och det fungerar mycket bra. Har dock inte testat hastigheten. Har läst att man kan få hastigheter upp mot 50-60MBit/s med en 4801, dock har jag rätt många regler och hård trafficshaping så jag kommer nog inte upp i dom hastigheterna.

Permalänk

Drygt med så pass dåliga hastigheter... Wrap korten då? Kan man lite mer på dessa? Eller är det att gå på ett epia kort som gäller. Men då får man ju inte lika smidigt chassie.

Svårt det här... Pizzakartongen jag har nu känns som lite overkill för att köra gateway på.

Permalänk
Medlem

Soekris net4801 klarar lätt 100 mbit/s. Om man aktiverar en funktion som heter device polling i m0n0wall då tar den nästan ingen cpu kraft alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Soekris net4801 klarar lätt 100 mbit/s. Om man aktiverar en funktion som heter device polling i m0n0wall då tar den nästan ingen cpu kraft alls.

Nja... Med endel traffic shaping så klarar inte den där cpun av det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Nja... Med endel traffic shaping så klarar inte den där cpun av det.

vad ska man ha traffic shaping till om man har fiber?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriller007
vad ska man ha traffic shaping till om man har fiber?

Jag har 2st 10/10 Fiberlinor. Inte fan klarar jag mig utan det ändå. Tänk om jag vill tanka massvis med linuxdistar, samtidigt som 200st sitter och leechar utav mig. Och jag vill ändå kunna surfa och ssh'a ut från linan utan att det ska gå långsamt.

Alla nätverks behöver trafic shaping. Såfort någon laddar hem något med flera sessioner igång tar det ju ganska mycket på all annan trafik. Därför ska man ha traffic shaping så man kan prioritera olika typer utav trafik.

Permalänk

Jo precis att inte kunna lägga olika prio gör ju allt bara för jävligt.

Läste lite testar på m0n0walls maillista och var rätt så deppigt. Blir nog att försöka komma åt en Epia till för att köra på.

Eller vänta ett tag för att se vad som händer med dessa kort. Det verkar ju smidiga och alltid roligt att testa något nytt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Nja... Med endel traffic shaping så klarar inte den där cpun av det.

Jo det gör den. Jag kör traffic shaping och cpu:n snittar på 1% efter att aktiverat device polling innan kunde den ligga på typ 30% kör ganska mycket traffik bla en webradio som har konstant cirka 15-30 lyssnare. Jag upplevar aldrig att linan skulle vara seg och min ping är mycket låg.
Så att köpa kraftfullare dator än en Soekris som hemmarouter är bara bortkastade pengar.

Tracing route to ping.sunet.se [130.242.80.31]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms herakles-router.local [192.168.1.1]
2 2 ms 2 ms 2 ms ua-213-112-166-3.cust.bredbandsbolaget.se [213.1
12.166.3]
3 267 ms 7 ms 358 ms port-channel15.cr2.sto3.se.bredband.com [195.54.
114.53]
4 4 ms 2 ms 2 ms ge3-0.cr1.sto1.se.bredband.com [195.54.114.245]

5 3 ms 3 ms 3 ms pos9-0.br3.sto1.se.bredband.com [195.54.123.186]

6 3 ms 3 ms 4 ms 130.242.94.217
7 5 ms 5 ms 5 ms stockholm3-pos1.sunet.se [130.242.82.61]
8 5 ms 4 ms 2 ms stockholm1.sunet.se [130.242.80.31]

Trace complete.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Jo det gör den. Jag kör traffic shaping och cpu:n snittar på 1% efter att aktiverat device polling innan kunde den ligga på typ 30% kör ganska mycket traffik bla en webradio som har konstant cirka 15-30 lyssnare. Jag upplevar aldrig att linan skulle vara seg och min ping är mycket låg.
Så att köpa kraftfullare dator än en Soekris som hemmarouter är bara bortkastade pengar.

Tracing route to ping.sunet.se [130.242.80.31]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms herakles-router.local [192.168.1.1]
2 2 ms 2 ms 2 ms ua-213-112-166-3.cust.bredbandsbolaget.se [213.1
12.166.3]
3 267 ms 7 ms 358 ms port-channel15.cr2.sto3.se.bredband.com [195.54.
114.53]
4 4 ms 2 ms 2 ms ge3-0.cr1.sto1.se.bredband.com [195.54.114.245]

5 3 ms 3 ms 3 ms pos9-0.br3.sto1.se.bredband.com [195.54.123.186]

6 3 ms 3 ms 4 ms 130.242.94.217
7 5 ms 5 ms 5 ms stockholm3-pos1.sunet.se [130.242.82.61]
8 5 ms 4 ms 2 ms stockholm1.sunet.se [130.242.80.31]

Trace complete.

1%

Jag snittar 30% cpu-usage med ganska snälla inställningar på en P3 500MHz med M0n0wall.

Permalänk
Medlem

Jag har en Wrap med m0n0wall, men jag har inte mätt maxhastigheter. Kan ordna lite benchmarks om ett tag om det önskas.

Jag avänder den på en 10 Mbit ethernetanslutning utan problem iallafall.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk

http://m0n0.ch/wall/list/showmsg.php?id=62/57

Hittade detta.... verkar ju riktigt drygt!

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga till er som jobbar med små datorer och m0n0wall.

Underar på att bygga en vanlig itx burk, från komplett
som denna
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=304994&cks=PRL
eller
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307661&cks=PRL

+ram (hur mycket rambehöver den för att klara 100mbit fullduplex) och någon sorts disk, kan man på någon smidigt sätt få en sådan här att fungera med ett CF kort?

Edit: Hittade att vissa lite dyrare kort hade CF läsar (och skrivare?) inbyggt på kortet. Men tyvärr hittade jag inget kort med både CF och duallan.. vill gärna slippa sätta in extra pci kort, för det är svårt att hitta i en sån storlek att dom rymms i minilådorna!

Den stora frågan är tror ni att processorn klarar av att routa 100mbit om man har många connections liknande BT? eller måste jag på något sätt lyckas få dit riktiga server lan kort?

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

CF till IDE-adaptrar
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=307430&cks=PRL
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=121280&cks=PRL

Hur mycker minne som behövs vågar jag inte svara på, men jag hade börjat att testa med 256MB, vilket borde räcka.

Permalänk
Medlem

fint, då kan man gå på en version med dual lan. frågan blir ju bara då klarar ett sådant system på 600MHz eller 1GHz av att routra 100Mbit med en del regler och sånt? Specillt dom gånger man använder sig av liknande program som BT?

Någom som har erfarenhet av vad som krävs i prestanda om man inte har server lan kort?

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ant
Har en liten fråga till er som jobbar med små datorer och m0n0wall.

Underar på att bygga en vanlig itx burk, från komplett
som denna
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=304994&cks=PRL
eller
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307661&cks=PRL

+ram (hur mycket rambehöver den för att klara 100mbit fullduplex) och någon sorts disk, kan man på någon smidigt sätt få en sådan här att fungera med ett CF kort?

Edit: Hittade att vissa lite dyrare kort hade CF läsar (och skrivare?) inbyggt på kortet. Men tyvärr hittade jag inget kort med både CF och duallan.. vill gärna slippa sätta in extra pci kort, för det är svårt att hitta i en sån storlek att dom rymms i minilådorna!

Den stora frågan är tror ni att processorn klarar av att routa 100mbit om man har många connections liknande BT? eller måste jag på något sätt lyckas få dit riktiga server lan kort?

Om du köper 2st nätverkskort och ett raisercard till dem så.
De inbyggda är inte mycket att hurra över om du vill få bra hastighet med många sessioner...

Permalänk
Medlem

hmm, tottal kostnad för mini-itxlåda med nätagg 256mb ram, CF kort läsare, och itx moderkort 1GHz blir ca 3500kr om man kollar på komplett, ska man sedan ha ett raisercard + 2 server kort blir kostnaden ca 500kr (om man köper beggade kort). Totalkostnad på 4000kr, ganska dyrt för att kunna utnyttja fullbandbredd med ett full gott skydd.

vore fint om man kunde hitta någon billigare lösning, men en "vanlig" router med runt 90mbit througput pallar inte alls av BT applikationer på ett tillfredställande sätt. Så fort det blir många sessions så minskas hastigheten rejält =/ Finns det någon bra men billigare sätt att lösa detta förutom stor gammal P3a som garderobsdator?

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

ta samma spec och kolla priserna på www.linitx.com

det har alltid varit billigare att köpa där för mig...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...