Windows 98 Boot-CD, var hitta?

Permalänk
Medlem

Windows 98 Boot-CD, var hitta?

Detta är problemet:
Min bror använde en gammal Compaq(266 Mhz, 48 Mb RAM) innan han fick en nyare gammal Compaq(733 Mhz, 128 Mb RAM). Den nya gamla Compaqen dog dock en hemsk död, och nu vill han ha tillbaka sin gamla gamla Compaq som jag givetvis hunnit plocka sönder i sina beståndsdelar. Efter en dag fylld av ångest och frustration satt det gamla skrället ihop igen. Problemet var bara att jag givetvis glömt att sätta tillbaka den onda diskettstationen och att få tillbaka höljet på chassit är ett mindre helvete(grattis Compaq för att ni lyckats tillverka chassit med värst passform, NÅNSIN). Därför tar det emot att öppna datorn och installera floppyn. I princip alla skivor bootar(5 st skivor med olika Linuxdistar, Windows XP, memtest osv) men inte Windows98-skivan(orginal, inget piratande här inte). Jag antar att man behöver en startdiskett....
Finns det nån smidig Win98 boot-cd som skulle kunna bespara mig några timmars lidande?

Permalänk
Medlem

www.bootdisk.com >>> leta runt lite efter en lämplig diskimage....

Permalänk
Medlem

Kollade runt lite där, men fattade inte riktigt om man kan bränna de där filerna på CD-skivor? Aja får väl sluta lata mig och testa, återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Hmm jag har en Win98SE skiva som är bootbar iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Win 98 org ska vara bootbar!!

Men det kan skert strula lite med det om den är repad osv...

ta o kör detta programmet och ha en diskett till hands. http://1gighost.net/jerseyboy/boot98c.exe

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

Det är en uppgraderingsskiva som kräver att man har en version av Windows installerad. Det fungerar dock att göra en ren installation genom att sätta i en skiva med diverse program till Win95 under installationen(vi hyrde en dator från Volvo förut och då fick man Win98 när det släpptes). Så det kan ju vara därför den inte bootar

Mattepat: Om det där progget kräver en disket är det bara en sista utväg, se ovan.

Permalänk
Medlem

och varför prompt köra windows98 då?

Permalänk
Medlem

därför att en compaq med 48mb ram spyr om den får XP.....och är tämligen obrukbar med win95..

Permalänk
Hedersmedlem

Om du hittar en image av en boot-diskett (har för mig någon av microsofts är så) som laddar in allt i ram-drive och du bränner diskett-imagen som en boot-cd så kanske du kan starta från den, få allt inladdat i minnet och byta till windowsskivan.
Inte testat...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG