NAT/PAT/Portmapping
Fan, jag trodde jag visste vad PAT var, men nu läser jag här och ser en helt annan förklaring jag inte riktigt förstår meningen med, och dessutom verkar Portmapping vara det jag trodde att PAT var :S
http://sv.wikipedia.org/wiki/Network_Address_Translation
NAT vet jag ju vad det är. Man får interna addresser översatta så att man kan göra uppkopplingar utåt och få svaret tillbaka till rätt dator.
PAT trodde jag var när man i sin router öppnar upp tex port 80, alltså nån form av portforwarding, men här ges denna förklaring som jag inte alls förstår.
"En variant på NAT är Port Address Translation, ofta benämnd PAT eller NAT/PAT. Precis som med NAT används på det lokala nätet IP-adresser ur en speciell nummerserie som inte är gångbar ute på det öppna nätet och dessa adresser översätts till en på Internet gångbar extern IP-adress. Men med PAT, tillskillnad ifrån NAT, översätts även paketets TCP/UDP-portnummer av NAT-funktionen till en externt ledigt TCP/UDP-portnummer. När svarspaket kommer tillbaka till den externa IP-adressen och porten, översätts IP-adressen och portnummret tillbaka så att datapaketet hittar in till rätt klient på det lokala nätet."
Och sen står det såhär, alltså att NAT/PAT inte duger för att öppna upp en port utifrån, utan då behövs Portmapping.
"Med NAT är det möjligt för en externa klientan att initiera en session med en interna klienten, då brandväggen/routern vet vilken den interna klienten är. Dock begränsas ofta denna möjlighet av brandväggen. Med NAT/PAT är inte detta möjligt utan portforwarding, som definierar att inkommande anslutning på en port ska skickas vidare till en intern klient på en viss port."
Alltså, är detta bara risigt skrivet, eller är PAT nåt helt annat än jag trodde?
CCNA sedan juni 2006