Hade tänkt att skriva en egen tråd om detta, men jag fyller på i denna istället:
Kort version
Gör en RMA till shg.biz runt november-dec 2005, supporten löser det riktigt smidigt genom att skicka ett begagnat men fungerande kort gratis som utbyteskort, eftersom mitt trasiga kort inte längre finns med i systemet.. (supporten säger att jag kan göra vad jag vill med det gamla)
2 månader senare får jag en faktura på ca 1200kr.
Ringer shg och undrar vad det är.
Då skall jag betala för mitt krot jag fått i ersättning, till fullpris.
Undrar vad fan dom pysslar med och drar den hela långa historien.
Dom vill under inga omständigheter låta udda vara jämnt utan säger att den anställde gjort ett misstag och att jag måste skicka tillbaka mitt kort och det trasiga kortet som legat och dammat i garderoben i 2 månader.
Blir grinig som fan, dels för att jag inte vill vara utan moderkort pga då också utan dator och dels för att jag skall behöva lägga ut kostnad för frakt och krångla med att skicka tillbaka grejer när dom begått ett misstag.
Jag vill istället köpa ut kortet för en rimlig penning.
400kr säger dom, får senare en faktura på 525 kr.
Betalar in ändå.
Bestämmer med supporten att de skall byta ut mitt trasiga moderkort mot ett kort jag väljer själv, då hon också inser att jag inte har nytta av 2 likadana moderkort.
skickar in kortet med ett handskrivet brev om att jag vill ha det utbytt mot ett annat moderkort av typen PCI-express. (skriver ner artikelnummer och tillverkare osv.)
Ringer även upp supproten och dom lägger in min förfrågan i RMA systemet också.
Beställde strax därpå ett 7800GT från DB.
I dagarna får jag informationen om att kortet är utbytt, mot ett exakt likadant plus att jag inte får ersättning för frakten jag fick lägga ut när jag skickade in kortet.
Så, nu är jag riktigt sur och har pratat med shg, supporten skall ringa upp mig imorn (säger dom iaf, men vem vet) och försöka lösa det då, eftersom folket på retur hade gått hem för dagen när jag ringde idag.
någon som kan sånt här bra, vad har jag som kund för rättigheter i ett sådant här fall?
Hursomhelst tycker jag det är otroligt uselt, dom måste ha ignorerat mitt handskrivna brev totalt, där jag skrev att om dom ville byta ut kortet mot ett likadant eller inte gickmed på bytet så skulle dom höra av sig antingen via mail eller telefon innan dom skickade något.
Lagom kort version ^^
Lång version:
Utdrag ur ett brev jag skickade till en supporttej på shg för att förklara "starten" på problemet
"Från första början behandlades det på detta viset:
Jag skrev en RMA in till shg:
83271 MSI K8N-NEO2-Platinum/54, nForce3, WLAN
Det uppstod komplikationer för mig hemma som ledde till att jag inte kunde skicka iväg moderkortet innan dec som det var tänkt.
Då ringde jag istället in till shg och fick tala med en kille vars namn jag inte kommer ihåg.
Jag förklarade mitt ärende för honom och efter att jag erbjudit mig att betala för ett nytt MSI kort och sedan få tillbaka pengarna när jag skickar tillbaka mitt gamla kort så sade han att det inte fanns några mer MSI-kort, men han skulle gå ut i lagret och titta om det fanns något liggandes.
Efter några min så kom han tillbaka och sade att det fanns ett kort som var helt och funkade, men ingen kartong eller manualer osv. fanns till kortet.
Han hörde med mig om det var ok att han skickade ett sådant kort istället varpå jag frågade vad det skulle kosta, han satt å räknade lite och sade att han kunde släppa det för 400kr eftersom det var begagnat och ingen låda, manual, drivrutiner eller manual fanns tillgänglig. Jag undrade då hur jag skulle göra med det gamla kortet och manualer osv. som fanns med till det.
Då funderade han en stund och gick iväg och pratade med någon, varpå han kom tillbaka efter en stund och sade att han skulle skicka det kortet som fanns på lagret gratis och att jag kunde göra vad jag ville med det trasiga kortet.
Jag tog det som väldigt positivt och tackade så mycket för bemötandet.
Dagen därpå fick jag orderkopia på mailen hemskickat till mig där det stod ordervärde 1100kr.
Lät lite konstigt tyckte jag så jag ringde upp igen och då sade han att det inte var något att bry sig om, ordervärde var inte samma sak som jag skulle betala.
Sant, när jag hämtade ut paketet några dagar senare så fanns ingen betalning knutet till kollit och ingen faktura i lådan.
När jag sen haft kortet hemma fungerande en månad så får jag ett mail skickat till mig där det står att jag har en faktura som förfallit och att jag skall betala 1.143kr
Efter att ha pratat med "Emma" så fick jag förklarat för mig att mitt kort som blev skickat till mig var satt till kreditering 30 dagar, vilket jag verkligen tycker är konstigt.
Hursomhelst så ville ni att vi skulle vi lösa det genom att jag skickar tillbaka mitt trasiga MSI-kort i den lådan och med det tillbehör jag fick till mitt ersättningskort (dvs. inget) tillbaka till SHG.biz så skulle fakturan strykas och det hela vara löst.
Kom strax efter dock på en del saker som gör att jag inte vill gå med på detta, dels är kortet jag fick som utbyte begagnat och kan därför givetvis inte betraktas som likvärdigt med det kort jag köpt från början. 400kr som personen jag pratade med från första gången värderade det till låter mer rimligt.
"
Efter att supportjejen tagit kontakt med mig så kommer vi överens om att jag skickar in mitt trasiga kort, betalar 400 kr för det begagnade kort jag fått hemskickat och skall få mitt trasiga kort utbytt mot ett annat kort (eftersom jag nu har ett likadant begagnat kort så bestället jag hem ett 7800GT kort och väljer ett PCI-E moderkort som passar mitt system bra) som jag skall välja själv (samma pris eller mindre givetvis).
2 dagar senare får jag fakturan för det begagnade kortet via mail, men då är summan 525 kr?
Då vill dom att jag skall betala för frakten också, visar det sig när jag ringt och pratat med supporten. Något grinig blir jag, men ok, jag går med på det och betalar in pengarna.
Dagen efter skickar jag iväg mitt moderkort till shg och det tas emot 23-01-2006.
den 24 skickas kortet till förhandlare enligt shg's kundsida.
Ringer till shg och dom säger att det är för att jag inte skickat med I/O plåten. (använder ju det till det begagnade kortet som jag från början fick i ersättning för det trasiga)
Hon på supporten tycker att det låter helt ok och skickar iväg ett mail till förhandlaren.
Så nu idag ändrades ordern, i status står det "kort utbytt".
Ringer upp shg för att kontrollera det hela och då visar det sig att dom har beställt ett nytt kort av _samma_ sort som det trasiga jag skickat in och ersatt mitt gamla med.
Så jag kommer snart att stå med 2 stycken MSI kort AGP, varav jag har ett begagnat som jag betalat 525 kr för, plus att det tagit mer än 2 månader innan det hela blivit "löst".
(Hon skall ringa upp mig imorgon efter att hon pratat med sin chef. Säger hon iaf.)
Hade lagom svårt att få in all info överallt ser jag nu i efterhand, men jag hoppas ni förstår någorlunda iaf, har skrivit allt i en enda jobbig text på några minuter. är nog nästan lättast att läsa bägge om man verkligen vill fatta min taskiga beskrivning