Permalänk
Inaktiv

röda knappen på nät aggregatet

pillade lite bakom min gamla dator som inte har någon knapp på framsidan som man sätter på den med utan den har en liten knapp som man ska dra uppåt på nät agget (liknande knapp som den röda). ska sätta på dator och lyckas dra upp fel knapp och nätagget smäller i örat på mig och det kommer upp tjock grå rök ur hela datorn! piper fortfarande i örat. men nu till min fråga, varför i hela helvetet finns det en sådan ''selfdestruct'' knapp på nät agget?

Permalänk
Medlem

Det är om du tar datorn utomlands t.ex.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

du kopplade om datorn att gå från 220 volt till 110 volt

if it aint broken - dont fix it....
(varför pilla på den)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Smart, gjorde det på skolan förut
Snacka om att dom blev arga.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

hehe en klasskompis till mig satt framför mig på datorkursen, han skulle jävlas med mig och dra ut muskabeln och rätt var det va så small det till, det visade sig att den där lilla röda knappen var mittimellan och när han pillade på datorn så slog den om till 110v Så tänk på vad ni gör när ni pillar på den där

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Avstängd

har också pillat på den 2ggr båda gångerna small nätagget

Visa signatur

Fractal Designs R4 Black | Intel 3570K @ 4Ghz | Asrock Extreme 4 | Corsair Vengeance LP 2x4Gb
2x Asus GTX 660 DC II TOP | Phanteks PH-TC14PE Svart | Corsair TX750M | Samsung 128Gb SSD | Seagate Barracuda 2Tb
> Datorn i Galleriet <

Permalänk

USA har 110V, sverige har 240V, det är därför.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Democalyps
USA har 110V, sverige har 240V, det är därför.

varför kan inte den knappen vara svårare att switcha då inte ofta man tar sin dator från sverige till usa?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pärkka
varför kan inte den knappen vara svårare att switcha då inte ofta man tar sin dator från sverige till usa?

Varför skulle den vara det? Man är bra klantig om man lyckas ändra på den, om du tycker det är en risk ska du nog inte ha en dator.

Permalänk
Medlem

Så gjorde jag också på en gammal 486:a för mååånga år sedan...
Hade byggt ihop den själv men fick den inte att starta och fick plötsligt syn på den lilla knappen.
Hmmm den kanske är felinställd *poff* och tjock rök började välla ut...

Sedan dess har man blivit liiite mera påläst på datorer så den tabben gör jag inte om igen.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

kan något annat gå sönder i datorn då? vart sugen på att pröva

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hock
kan något annat gå sönder i datorn då? vart sugen på att pröva

pröva med någon annans dator utifallatt. Jobbet, skola mm. Tänk också på att USA-importerade nätagg är de ända som har denna switch

Permalänk
Medlem

Suck, är du inte säket så pilla inte, inte en chans att det är lika lätt att sätta på/av nätaggregatet som att switcha den!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är också med i klubben!
Efter att mitt första nätagg slutat funka var man ju tvungen att testa. Resultatet var tjutande öron och en ljuv doft av knallpulver.

@Hock: I ett försök att delvis svara på din fråga kan jag berätta att jag lämnade in min dator efter denna incident varpå jag blev idiotförklarad och dom menade att jag hade tur att inte moderkort eller annat blivit skadat.

Permalänk
Medlem

Vi har väl ändå 230V i Sverige...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Mmmm, gjorde detta när jag var tio år. Datorn hade klappat ihop och jag skulle väl felsöka. Kollade alla kablar på baksidan och var förstås tvungen att testa den lilla röda brytaren. På med datorn och den utger ett dödsskri och kräker ur sig illaluktande grå rök. Slänger mig och drar ut nätsladden och skakar ett asplöv i en timme efteråt.

Men jag har aldrig gjort om det!

Permalänk
Medlem

Måste berätta

Vid ungerfär 10 års ålder fick jag min första egna dator som knappt pallade harpan. var jätte intresserad av vad som fanns i dator.

Plockar och har mig och så ser jag den lilla söta röda knappen och undrar vad den är till för och drar över den till 110v. Det sa POFF och en liten gnista uppkom& lite rök välde ut.

Skiträdd drog jag ur nätsladden och gick till en kompis, senare på kvällen sa jag att datorn inte fungerade.

Sen dess har jag lärt mig att plastbiten som sitter på knappen sitter där för att man INTE ska pilla på knappen.

Visa signatur

i7 12700K | RTX 3080 | Z690 | 32G DDR4 @ Define 7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pärkka
varför kan inte den knappen vara svårare att switcha då inte ofta man tar sin dator från sverige till usa?

är det svårt att sätta en bit tejp över eller limma igen knappen med en limpistol?

Permalänk
Medlem

Hmm om ni undrar om något mer kan gå sönder? Joo min farsa gjorde det felet på sitt gamla jobb, tre SKÄRMAR smällde innan han fattade vad som stod på

Visa signatur

PojjaNen^^

Permalänk
Medlem

220-240 beroende på , tex glödlampor är klockade till 240volt medan jag tror att elnätet går i 220volt

EDIT: sedan finns det nätagg som själva ändrar från 110volt till 220v, bra om man gillar att pilla på små röda saker...;)

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk

Knappen är RÖD, borde inte mänskilgheten lärt sig att RÖDA knappar som är knepiga att slå om brukar signalera att man bör vara lite försiktig?

Permalänk
Medlem

usa har 110 volt 60 herz...sverige har 230 volt o 50 herz...ge fan i switchen....brukar löda bort dom

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Medlem

Tog och mätte med min MäTaRe och fick

Men det var vad jag fick hos mig...

EDIT: Ligger sist på elledningen

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk

Tobb100, min APC-UPS visar Line-Voltage 228,8V just nu, MIN 227,5V och MAX 231,4V. Så 230 är det här där jag bor iaf.

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

231 V visar mitt mätinstrument just nu iaf.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pärkka
varför kan inte den knappen vara svårare att switcha då inte ofta man tar sin dator från sverige till usa?

Hur svårt vill du att det ska vara? "Knappen" är ofta insjunken, och man behöver i regel en mejsel för att ställa om den. Vidare är den i regel uppmärkt, och det ska till en riktigt speciell begåvningsprofil för att ställa om en okänd switch på ett nätagg, utan att kunna sluta sig till att den är ställd bra som det är.

Hur gammal dator, om jag får fråga? Jag har sett många datorer, och de yttersta fåtalet som har haft strömbrytaren i omedelbar anslutning till nätagget är 8088-or och en del 286-or. Deras spänningsomställningsbrytare brukar vara idiotsäkra och är inte sällan helt innuti aggregatet (sedan har vi förstås IBM PS/2-serie, som hade en brytare på fronten, kopplad till en lång hävarm, som i sin tur ställde en strömbytare, som fanns på nätagget. Innuti datorn). Du kan inte ha "förskönat" din berättelse lite?

Det är inte bara datorer som har en omställningsknapp mellan 110/220, 115/230, 120/240, 115-220-240, etc. Dessa återfinns på de flesta nätanslutna apparater så som TV, sterio och liknande. Ibland är de innuti nätdelen, ibland utanför. När det gäller datornätagg, så tillverkas dessa i massor, och producenten kan inte veta var konsumenten befinner sig. Vidare köps sådana överallt, på nätet och skeppas överallt, så det är fullt rimligt att just datornätagg har en sådan switch - åtkomlig även för slutanvändaren. Tillverkaren räknar givetvis med att slutanvändaren är en förnuftsmässig person.

Det är inte heller bara USA som har annan spänningsstandard (dessutom har USA 220/230 volt likaså). Japan har 127 volt - eller något ditåt, Brasilien har olika beroende på område! 90, 110, 220 (eller liknande). Massvis med länder har annorlunda spänningar. I EU är spänningen 230 volt, 50 Hz. Nu fungerar ett switchagg rätt bra så länge spänningen är hyffsat rätt, så en "grov" switch mellan två huvudspänningar är fullt rimligt. Switchande nätdelar för mindre strömmar behöver ibland inte ens en switch, de tar gladeligen emot allt mellan säg 80 och 280 volt. Ibland har man en elektronisk omkopplare som känner av, och ställer in rätt, automatiskt.

Nätfrekvensen i detta fall har ingen betydelse. Så gott som alla länder har snarlika frekvenser, 48, 50 och 60 Hz. Det första nätagget i allmänhet gör är ändå att likrikta direkt. Det är hur de första filterkondensatorerna är arrangerade som avgörs av switchen. För lägre spänning - vilket innebär högre ström - är dessa parallellkopplade. För högre spänning, seriekopplade. Det var antagligen en kondensator som kokade bort, innan säkringen gick i agget. Båda går att byta, men gör det för allt i världen inte själv.

Tobb100: Jaså, glödlampor är klockade till en viss spänning?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Tobb100: Jaså, glödlampor är klockade till en viss spänning?

okej ,okej lite dåligt uttryckt men det jag ville få fram vara att det står 240volt på dem, altså antog jag att de gav ex. 40w @ 240volt

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem

Spänningen i nätet varierar som en cosinusformad våg mellan minus ca: 330V och plus 330V, därav namnet växelspänning, 220,230,240 är effektivvärdet som visas på multimetern.

Vet inte varför effektivvärdet varierar men skulle gissa på att vägen till hemmet från elcentralen ser lite annorluna ut från hushåll till hushåll. Dock är det sistnämnda endast spekuleringar.

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630

Permalänk
Medlem
Citat:

EDIT: Ligger sist på elledningen

Titta vad jag hittade: Effektivvärde

det har man glömt (förträngt) sedan elläran i gymnasiet och högskola...:o

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ProwIer
Spänningen i nätet varierar som en cosinusformad våg mellan minus ca: 330V och plus 330V, därav namnet växelspänning, 220,230,240 är effektivvärdet som visas på multimetern.

Vet inte varför effektivvärdet varierar men skulle gissa på att vägen till hemmet från elcentralen ser lite annorluna ut från hushåll till hushåll. Dock är det sistnämnda endast spekuleringar.

Och en sinuskurva har inte samma form?

Effektivvärdet varierar inte +/- 20 volt hursomhelst. Spänningen var 220 volt för ett antal år sedan, men höjdes till 230. Vissa apparater är märkta med 240 volt. Detta leder till förvirringen av spänningen. Givetvis är värdet inte kritiskt, och någon volt hit eller dit kan det variera från installation till installation. Visar en multimeter i Sverige 220 volt numera, är dock denna troligen okalibrerad (eller så har man gravt underdimensionerade/för långa ledningar och för hög last).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."