Permalänk
Medlem

ADSL och larm i första telejacket?

Någon som vet hur det går att använda ADSL och ett larm (från Securitas) på samma telefonlinje?

ADSL-modemet måste ju vara kopplat till första telefonjacket, och detsamma gäller visst också för larmet.

Kommer det gå att köra både och samtidigt, eller kan det bli störningar mellan de två? Pratade med en kollega som jobbat på Securitas, och han trodde att det skulle fungera med en grendosa, men han var inte helt säker...

Någon som har egna erfarenheter av att använda både och?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Gäst

Vad är det för larmutrustning som ska installeras?

Edit:
Ring även till den larmcentral som skall ta emot larmet.
Det kan skilja lite beroende på deras utrustning med mera.

Antar att larmet kopplas till Sec.Direct i Linköping då dom hanterar ca 85% av sin trafik (privatpersoner)
Sitter själv just nu på LC Malmö så vi kanske hörs

Permalänk
Medlem

Larmutrustningen finns redan där, någonting från Securitas som tydligen måste sitta i första uttaget (som det gör nu).

Är ADSL:et som ska installeras...

Precis vilken larmmodell det är vågar jag inte svara på, men det är något vanligt "hemanvändarlarm"...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Hur ser dosan ut som du larmar av på?
Har jobbar på Securitas direct och kanske kan hjälpa till lite.

min erfarenhet är att man lägger larmet efter adsl:et .
brukar funka bäst så.
//Krister

Permalänk
Gäst

Vi hanterar sådana ärenden varje dag och inte för att skylla ifrån oss ansvarsbiten till kund så hänvisar vi till larminstallatören (extern eller interna larmföretaget).Dom i sin tur har satt vissa klausuler vad som gäller.Det är då med tanke på försäkringsbiten och kundens larmutrustning.
Larminstallatören har olika alternativ på detta och som du skrev ovan..man kan sätta allt ifrån en switch till grendosa som hanterar utgående trafik av larm & ADSL

Att rigga in ett ADSL uttag är inga problem och det finns larmutrustning på plats.Många kunder sätter larmet som första prio och ADSL som nummer 2.
Om larm löser så ska det skickas som första prio.Det är då larminstallatören kommer in i bild (beroende på kundens utrustning)

Så kortfattat..poängen i din tråd är larmutrustningen som redan finns.
Hoppas du förstår lite vad det innebär.

Permalänk
Medlem

Jag kan också säga att jag har larm från securitas och adsl modem kopplat på första jacket och det fungerar perfekt!

Permalänk
Medlem

Kitc och DreamMaan, tack för era svar. Inte mitt eget ADSL som ska installeras, utan jag arbetar som konsult och ska installera det ute hos kunden - hade det varit mitt eget skulle jag bara kopplat lite hur som helst och hoppats på det bästa.

Ska i varje fall ut till kunden idag och kika på utrustningen, skriver här igen när jag vet vad det är för grejer han har - kanske ni vet mer.
Men sannolikt blir det att jag provar om det fungerar med någon slags grendosa, för mig veterligen borde ADSL-modemet och larmet arbeta på helt olika frekvenser och inte störa varandra(?).

Edit: Om jag känner mig osäker kommer jag ringa Securitas-supporten också, så tro inte att jag är helt dum...

Edit2: fujitsus: Hur har du kopplat, ADSL först, och sedan larmer i klykan "bak på" modemkontakten?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Vad jag vet så brukar ibland larmkontakten fungera precis som splittern gör till adsl-modmet.. därför kan man ibland måsta tabort adsl-splittern och ersätta den med en vanlig teleplugg som man sedan sätter utanpå larmdosan..

Visa signatur

Jag har inte längre en Opel..