Permalänk
Medlem

rauter problem

tänkte fråga en grej, jag har alltid haft fler datorer ihopkopplade med rauter och portforwardat rätt osv...

men upptäckte idag av en slump att rauter verkar verkligen hålla mig bak när det gäller speed
är det nått som rautern eftersom det inte är så pass modern eller nån inställning?

med alla nätverkstjänster avstängda , bakom rautern mäter TP test 5.1 mbit
och kopplar jag mig direkt till modemet får jag 24.5mbit

har gjort flera tester, gjorde detta endast för att jag får min upload höjd idag

nån som har en aning om vad det kan vara, för visst ja kan köra direkt till datorn men jag vill ha internet till dom andra datorerna också :/

rautern är en 3com officeconnect

Mvh Matte

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Routern segar ned lite men inte så mycket borde den inte göra.
Är du säker att du har stängt alla program som kräver bandbredd när du kör TPTEST?

Skulle du öppna upp hela routern så skulle det gå ännu snabbare.

Permalänk

En snabb sökning på din router (som du stavar uttalar man det) ville bara på peka det

http://www.google.se/search?hl=sv&q=3com+officeconnect&btnG=S...

Vad för sorts model har du? Trådöst? stängt ner alla program när du kör TP-test bakom routern?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindhunter
En snabb sökning på din router (som du stavar uttalar man det) ville bara på peka det

http://www.google.se/search?hl=sv&q=3com+officeconnect&btnG=S...

Vad för sorts model har du? Trådöst? stängt ner alla program när du kör TP-test bakom routern?

Gör inga påhopp när du själv inte kan stava ordentligt.

Modell, Trådlöst.

Samt påpeka är ett ord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
Gör inga påhopp när du själv inte kan stava ordentligt.

Modell, Trådlöst.

Samt påpeka är ett ord.

gjorde inget påhopp heller , förklarade bara att router uttalas rauter.

oja Back to topic.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindhunter
gjorde inget påhopp heller , förklarade bara att router uttalas rauter.

oja Back to topic.

Fel, det stavas som man uttalar det.

Router - Router.

Varken stavas eller uttalas "Rauter"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Fel, det stavas som man uttalar det.

Router - Router.

Varken stavas eller uttalas "Rauter"

Uttalet beror på om man är jänkare eller engelsman.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Fel, det stavas som man uttalar det.

Router - Router.

Varken stavas eller uttalas "Rauter"

Router [’rauter] (engelska, av route ”leda”, av route ”färdväg”, ”rutt”, av fornfranska, ytterst av latin rupta (via) ”bruten (väg)”, av rumpere ”bryta sönder”) är en dator eller nätverksenhet som kopplar samman flera lokala nätverk. I paketförmedlande nätverk så bestämmer routern nästa adress i nätverket som paket skall till. Ett paket går oftast genom många routrar innan det når sitt slutmål. Routingtekniken har exploderat sedan uppkomsten i början på 90-talet i och med standardiseringen av nätverksprotokollet IP. Enklare uppbyggnader av routade nätverk kan klaras med så kallade statiska routrar (manuellt inlagd information). Större nätverk kräver oftast någon form av automatiserad process för att upprätthålla routinginformationen med hjälp av routingprotokoll. Routern lägger då in i en tabell möjliga vägar och dess status och kan då beräkna bästa vägen för paketet som ska förmedlas vidare.

Always trust the Wiki http://sv.wikipedia.org/wiki/Router

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindhunter
Router [’rauter] (engelska, av route ”leda”, av route ”färdväg”, ”rutt”, av fornfranska, ytterst av latin rupta (via) ”bruten (väg)”, av rumpere ”bryta sönder”) är en dator eller nätverksenhet som kopplar samman flera lokala nätverk. I paketförmedlande nätverk så bestämmer routern nästa adress i nätverket som paket skall till. Ett paket går oftast genom många routrar innan det når sitt slutmål. Routingtekniken har exploderat sedan uppkomsten i början på 90-talet i och med standardiseringen av nätverksprotokollet IP. Enklare uppbyggnader av routade nätverk kan klaras med så kallade statiska routrar (manuellt inlagd information). Större nätverk kräver oftast någon form av automatiserad process för att upprätthålla routinginformationen med hjälp av routingprotokoll. Routern lägger då in i en tabell möjliga vägar och dess status och kan då beräkna bästa vägen för paketet som ska förmedlas vidare.

Always trust the Wiki http://sv.wikipedia.org/wiki/Router

Och om du läser på engelska wikipedia eller på exempelvis m-w.com så står det att uttalet varierar.

Citat:

The pronunciation of the word is sometimes a point of contention. British speakers pronounce the word as 'ru?t?(r) while American speakers tend to call it a 'ra??t?(r).

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

det är en äldre modell av officeconnect varianten då , så den har inte trådlöst
den har även nyaste firmware osv

är det ny router som gäller eller? för visst jag misstänkte lite att den höll mig tillbaka men har inte riktigt brytt mig om det... en kompis till mig skröt alltid att han lyckades tanka i 2,5-3mb/s från fragzones ftp server t.ex.. när jag max fick 400-500kb/s
och vi har samma uppkoppling från samma bolag och bor hyfsat nära varrandra

nu när jag kör direkt till datorn då får jag också lätt 2,5-3mb/s

störande

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cezar
Routern segar ned lite men inte så mycket borde den inte göra.
Är du säker att du har stängt alla program som kräver bandbredd när du kör TPTEST?

Skulle du öppna upp hela routern så skulle det gå ännu snabbare.

Och varför borde den inte sega ner så mycket? Finns gott om bredbandsdelare/routrar med några år på nacken som inte släpper igenom snabbare än några få Mb/s mellan WAN- och LAN-sidorna ävenom portarna i sig kan anslutas till 10/100 Mb/s.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte