kan servern fungera om 1 cpu har gått sönder

Permalänk
Medlem

kan servern fungera om 1 cpu har gått sönder

jag har en server hemma med 2st P3 550MHz processorer som endast används som brandvägg.. nå nu till "problemet" datorn hittar bara 1 processor.. får inga felmedelanden eller så... skulle bara kolla hur mycket den belastades av olika program. och ser då att 1 prolle är borta... död eller något annat..
borde det inte komma felmedelanden om en processor slutar fungera eller wtf kan ha hänt?? och fungerar ett dual system med bara 1 processor??
igår så var båda processorerna igång.. skummma saker

*EDIT*
nu fungerar den igen.. gjorde en processor rescan i bios
men varför försvann den??! inte gjort något sådant förut
köpte processorerna (nya) från Usa för 3år sedan och de har fungerat utan problem tills nu...
*EDIT*

Permalänk
Hedersmedlem

Uppenbarligen kan den fungera, eftersom att jag tolkar att den startade och körde när den bara hittade en. Hittade den bara en i BIOS också, eller var det bara Windows?

Windows kan på grund av någon M$-bugg råka starta i single-CPU mode även om man har två, och låtsas som om bara den första processorn finns.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

det roliga var att processorn "försvann" när datorn var igång.. jag kör den 24/7
och startar sällan om... igår kollade jag belastningen och då var den där
idag skulle jag kolla igen och då var den borta... men den fungerade hur bra som helst..