Permalänk
Medlem

DIAB och Dnix

Har skrivit lite kort om en härlig raritet jag har under tillsyn på jobbet i min blogg. Antar att de folk som läser den här delen av forumet kanske kan vara lite intresserade.

http://www.frm.nu/blog.asp?id=96&postid=76

Visa signatur
Permalänk

vill se mer

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Finns lite flera bilder om du kolla länken jag postade. Jag har även under dagen gett mig in på att montera in en 3,5" floppy för att överföra lite data till pc-mlijö

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag säger som -=FULLMOON=-.

Ge oss mer, gamla UNIX-bestar är bland det bästa jag vet.

Förresten, vad är det för härligt jobb du har, där du stöter på sådana här skönheter?

Permalänk
Hedersmedlem

Den var inte lite udda den nej

Är det inte lättare att leta upp en 5,25" floppy och peta i den i en PC istället för att försöka få den att komma överens med en modern 3,5" floppy. Jag vet själv att det är mer eller mindre ett helvete att få en DTC (ABC-800) att acceptera floppysar som är för PC.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Saken är den att det faktiskt sitter en 3,5" floppy i den som standard fast den verkar ha varit trasig. Plockade i en ny igår och satt några timmar och försökte få den att fungera. Hade för mig att /dev/fd0 skulle vara floppy i UNIX men något sådant fanns inte att hitta. Chansade runt ganska vilt och när jag kom fram till mf0 så hördes det vackra ljudet av diskettstationen som "slickade" i sig disketten. Testade att köra en format /dev/mf0 och där kom svaret på varför den heter just mf (Formating Mini Floppy...).

Testade att montera med mount /dev/mf0 /mnt/floppy men den varierade sitt klagande mellan I/O error on device och /dev/mf0 needs checking. Var ett tag sen man pysslade med något UNIX liknande så google fick hjälpa till lite. Hittade kommandot fsck som kontrade mount med att säga Fatal I/O error verkade mycket suspekt eftersom format inte klagade alls. Gick igenom /bin och /etc katalogerna och kom fram till att mkfs kan vara ett bra kommando.

format /dev/mf0
mkfs /dev/mf0
mount /dev/mf0 /mnt/floppy
success...!

Testade att skapa en katalog och en textfil på disketten och avmonterade den igen. Nu behöver jag bara en dator som klarar av att läsa ufs diskar så tror jag att det hela ska vara löst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vet att OS X har ufs-stöd. Dock måste man ha en USB-floppy

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE