Erfarenheter av virtualisering?

Permalänk
Avstängd

Erfarenheter av virtualisering?

Någon som har erfarenheter av virtualisering? Jag läste att Sun Solaris är tydligen grymt bra på det, att ersätta många datorer med en enda:

http://www.sun.com/customers/servers/newenergy.xml

"To reduce maintenance, power and space costs, we literally consolidated our data center—which was equipped with 18 x86 servers, 24 CPUs, 22 power supplies, 44 hard drives, and 26GB of RAM, and consumed over 14,000 watts of power—with one Sun Fire X4200 server. And the hardest part is figuring out what to do with the other 50% of the X4200 server sitting in idle," (X4200 server har 2 st Opteron.)

Verkar lite märkligt. Funkar detta verkligen bra? Blir det inte segt på något sätt eller kraschbenäget? Nån som provat?

Permalänk
Medlem

Faktum är att har man många maskiner som inte gör så hemskt mycket, så är det väldigt lönande ju.

Nu vet jag ju inte hur just Sun's funkar. Men Linux har ju Xen. Och vill man blanda operativsystem helt fritt så finns ju Vmware.

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte provat men läst en del om det då det verkar vara framtidens melodi. Att isolera applikationer både i resursutnyttjande och från varandra innebär bättre ekonomi och förhoppningsvis bättre stabilitet/säkerhet.

Du vet säkert att man kan köra olika OS paralellt som opriviligerade domäner i Xen, tror också de jobbar för att utnyttja t ex Intels viritualiseringsteknik för att kunna köra omodifierade system rakt av, tänkte mest på Windows.

Jag har inte testat Xen än och kommer nog vänta tills jag äger en platform som stöder saker som IOMMU för att verkligen kunna förhindra att applikationer kan komma åt varandra. Tydligen "kan" man sniffa data på pci-bussar och har tillgång till hela minnesrymden pga hur video är implementerat (dock vet jag inte hur lätt det skulle vara att genomföra i praktiken). Kolla in respektive hemsida för mer info.

Jag har tyvär inga egna erfarenheter av stabilitet och prestanda, men tydligen är overheaden marginell i Xen's implementation.

Fan, nu blev jag sugen igen...

Permalänk
Medlem

På mitt Jobb kör vi med Sun Ray:s för vissa saker som inte kräver så mycket hw. Inloggning sker genom att man har ett vanligt smartcard som du sätter i en läsare och sedan slår ditt lösenord. Väldigt smidigt när man sitter och jobbar på ett ställe och snatt behöver sticka till ett annat ställe, bara att rycka sitt kort, gå var man nu ska, sätta in kortet där och fortsätta där man var.

http://www.sun.com/sunray/sunray1/

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte det var det han var ute efter, men ni kanske har viritualiserade resurser för varje användare? Det vore jävligt coolt!

Permalänk
Medlem

Snittutnyttjandet av cpu på en vanlig x86-server lär ligga någonstans mellan 6 och 8 % hörde jag så sent som idag, så visst funkar det att köra flera virtuella servrar på samma hårdvara.
På jobbet kör vi VmWare ESX Server på en IBM x346 med 2x3 GHz Xeon och 16 GB ram, tror vi var uppe i 20 virtuella maskiner som körde på den ett tag. Då var det förvisso på gränsen, men det funkade.