Permalänk
Medlem

Hjälp en nybörjare (html/css)

Hejsan,

Jag håller på att testa lite html och css och försöker bygga upp en sida. Det kommer inte att bli någon sida som ska upp på nätet utan bara för att testa på lite grann.

Ett problem jag har stött på är att när jag väljer att använda en bild som bakgrund så ser det bra ut i min upplösning (1280x960), antagligen eftersom att det är samma upplösning som på bilden. Men om jag då ändrar upplösning till tex 1600x1200 så blir de inte bra alls, man ser delar av bilden sticka in på sidan eftersom att bilden inte nu täcker hela ytan..hoppas att ni förstår vad jag menar.
Finns det nåt sätt att fixa så att de ser bra ut i alla upplösningar?

Permalänk
Medlem

Kanske ska testa med att ange storleken i procent istället för px.?

Width: 100%; Height: 100%;

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens angett storleken på bilden, såhär ser det ut just nu.

<style type="text/css"> body {background-image: url('glas.gif');} </style>

Permalänk
Medlem

Du kommer inte att lösa det där på ett snyggt sätt om inte bilden är en tile... så du får leva med att den loopar... annars kan du sätta background-repeat: none; tror jag i css:en, då loopar den iaf inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Du kommer inte att lösa det där på ett snyggt sätt om inte bilden är en tile... så du får leva med att den loopar... annars kan du sätta background-repeat: none; tror jag i css:en, då loopar den iaf inte.

background-repeat:no-repeat;

Permalänk
Medlem

okej problemet med bakgrunden är löst. Nu har jag dock ett annat problem. Jag har använt dreamweaver för att förenkla lite. Jag har börjat bygga en sida med hjälp av tables. När jag kollar sidan i Firefox så ser allt bra ut, men när jag går till internet explorer så verkar det som att alla tables (eller iaf texten i dom) har flyttats neråt ca 1-2cm vilket förstör hela sidan :/ nån som känner till problemet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelk
okej problemet med bakgrunden är löst. Nu har jag dock ett annat problem. Jag har använt dreamweaver för att förenkla lite. Jag har börjat bygga en sida med hjälp av tables. När jag kollar sidan i Firefox så ser allt bra ut, men när jag går till internet explorer så verkar det som att alla tables (eller iaf texten i dom) har flyttats neråt ca 1-2cm vilket förstör hela sidan :/ nån som känner till problemet?

Är inte så insatt i ämnen men vad jag läst är iaf att det är bättre att köra med css istället för tables.
http://glish.com/css/