LCD-TV ska inhandlas..

Permalänk
Medlem

LCD-TV ska inhandlas..

Hej. Jag går nu och funderar på vad jag ska köpa för tv. Jag har satt en max-gräns på ca 24000 kr. Jag kommer att ha den uppsatt på väggen. Jag vill ha minst 32 men antagligen 40 tum.

Mina förslag just nu är:

*Sony KDL-40V2000 (http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=90958)
*Samsung LE-40M71 (http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=93194)

Vad tror ni om dessa? För och nackdelar?
Eller ska man vänta tills det kommer apparater som klarar "full hd" (1080)?

Jag kommer att använda tvn för att kolla på tv, dvd film, lira xbox, tv-out från datorn m.m.

Mvh / gunning

Permalänk

Då tycker jag helt klart att du ska satsa på en Amoi 42" LCD som har 1080 panel. Det står en sådan på min TV-bänk sen igår. Den är helt grym. Kostar under 20k...

Läs här för mer info:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=121621

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du kollar lite på http://www.amilife.dk. Jag vet inte exakt vad de kommer att kosta, men de är rejält snygga. Designern har även gjort prylar till Bang & Olufsen.

Lite mer än 24000 kr, men man blir ju förälskad. Kommer till Dustin den 25e september.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred
Jag föreslår att du kollar lite på http://www.amilife.dk. Jag vet inte exakt vad de kommer att kosta, men de är rejält snygga. Designern har även gjort prylar till Bang & Olufsen.

Lite mer än 24000 kr, men man blir ju förälskad. Kommer till Dustin den 25e september.

24 000:- för en 32tums lcd tv? är den ens 1080p naitive då? För 24000:- så tar lag amioen eller Sony KDL-40V2000

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Tack för svaren..
Just nu känns det som om SONY är det bästa valet.. Har läst en hel del på diverse forum och ingen vara missnöjd med den. Har lite bråttom att bestämma mig, ska beställa senast imorrn. Men ni tycker inte att man ska vänta på 1080p då? Borde väl inte göra så stor skillnad på en 40"?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunning
Tack för svaren..
Just nu känns det som om SONY är det bästa valet.. Har läst en hel del på diverse forum och ingen vara missnöjd med den. Har lite bråttom att bestämma mig, ska beställa senast imorrn. Men ni tycker inte att man ska vänta på 1080p då? Borde väl inte göra så stor skillnad på en 40"?

Behöver du tv:n nu så köp den. Kommer ta misnt 1 år innan blueray och hddvd kommer och är vanligt. Sen har du 720p att köra tv:n i så skillnaden blir marginellt sämmre än 1080p. Sony'n skulle jag lätt köpt om jag hade pengarna. Är enligt mig och många andra en av de bästa 40tummarna.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Re: LCD-TV ska inhandlas..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunning
*Sony KDL-40V2000 (http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=90958)
*Samsung LE-40M71 (http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=93194)

Om du tittar på min stackars tråd som ingen svarade på så hittade jag mina svar själv (se tråden för länkar med KÄLLHÄNVISNINGAR).

Det blev S varianten av Sony TV-apparaten, eftersom jag inte tyckte att 3000kr var värt det för att få lite bättre röd färg (dessutom så finns S varianten i silver, vilket jag nu beställt). Samsung valde jag bort eftersom många hade lovordat Sony TV-apparatens justerbara bakgrundsbelysning och eftersom Samsungs dynamiska kontrast tydligen inte var så gillad av alla och inte så enkelt gick att stänga av.

Sonyn hade dock en nackdel att den inte tar någon annan upplösning än 1366x768 från en PC kopplad till HDMI porten. Det blir tydligen helt enkelt "no signal" om man försöker sig på någon annan upplösning.

Permalänk
Medlem

Ok, det låter bra det. Blir nog en SONY då men ska dra ner till Hifi-Butiken och ta mig en titt på den på riktigt.. Beställer isf. imorrn. Ngt speciellt man ska kolla på när man är där nere? Eller fråga om? Ta med en DVD eller så kanske.. Förresten, behöver man teckna en försäkring för den? Eller duger det med typ hemförsäkringen?

Mvh

Permalänk
Medlem

Försäkring är ju det som de flesta butiker tjänar pengar på (TROR jag).

Men jag beställde också på Hi-fi Klubben och jämfört med alla andra så är ju deras försäkring väldigt billig.

Verkar inte som om några har pixelförsäkring däremot, men killen på Hi-fi Klubben sa att de aldrig sett en Sony med pixelfel.

Eftersom jag tog den billigare S varianten så tyckte vi att vi hade råd med försäkringen.

Om det är värt det vet jag inte riktigt, men om skiten går sönder om fyra och ett halvt år så får man ju en ny för samma pris man köpte den för och det får man i alla fall inte på hemförsäkringen. Ingen självrisk är det ju heller (hoppas jag).

EDIT: Hi-fi Klubben heter det ju...

Permalänk
Medlem

Har alla butiker en sån slags försäkring? Om den går sönder får man en ny för samma pris? Det låter som en sån kan vara väl värd sina pengar.. Ska nog inte handla den på hifi-butiken utan bara gå dit och kolla på den, sen beställa den billigaste på internet..

Förresten, vad ska man ha för väggfäste för en sån här tv? Känns lite overkill att betala typ 3500 kr till för sonys egna.. Vill ha den så slimmad mot väggen som möjligt men görna lite vridbar också..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunning
Tack för svaren..
Just nu känns det som om SONY är det bästa valet.. Har läst en hel del på diverse forum och ingen vara missnöjd med den. Har lite bråttom att bestämma mig, ska beställa senast imorrn. Men ni tycker inte att man ska vänta på 1080p då? Borde väl inte göra så stor skillnad på en 40"?

Jag hade definitivt tittat på den Amoi som rekommenderas i tråden. Den krossar Sonyn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Jag hade definitivt tittat på den Amoi som rekommenderas i tråden. Den krossar Sonyn.

Har du amioen eller? Den har 1080p stöd, men sony har enligt mig bättre bild, skarpare och naturligare förger och justerbar backlight. Kör han htpc och är 1080p kåt så är amoien fin. Men annars så skulle jag valt sonyn alla gånger före amioen p.g.a. den har bättre bild.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Jag hade definitivt tittat på den Amoi som rekommenderas i tråden. Den krossar Sonyn.

Schjysst motivering om varför den krossar Sonyn. Jag håller med dig till procent. Väldigt fina källhänvisningar också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
24 000:- för en 32tums lcd tv? är den ens 1080p naitive då? För 24000:- så tar lag amioen eller Sony KDL-40V2000

Nix, den är inte 1080p native. Den klarar faktiskt inte ens 1080p.
"HDTV 480i/p, 576i/p, 720p, 1080i" står på webbsidan.

Men den är snygg.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred
Nix, den är inte 1080p native. Den klarar faktiskt inte ens 1080p.
"HDTV 480i/p, 576i/p, 720p, 1080i" står på webbsidan.

Men den är snygg.

Nja, tar hällre en pionner 436xde eller 506xde. Om man nu inte har 90 000:- och köper deras senaste 1080p naitve plasma.;)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Så, nu är den beställd och klar.. Tog ingen försäkring och inte heller ngt väggfäste eftersom jag inte visste vilket som var värt att satsa på.. Har ni några förslag? Vill gärna ha ett slimmat och lite vridbart..

Permalänk

Köp inget idag som inte klarar av 1080p......dumt att ha något som är förlegat om ca 1 år.

Permalänk

Håller med föregående, på FIA mässan visade nästan alla tillverkare upp 1080p skärmar som lanseras nästa år.

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem

Ja, men hur lång tid tar det innan det är standard på sändningarna då? Det lär väl ta ett tag? Och för det andra är det väl inte ngn enorm kvalitets skillnad direkt?

Permalänk

Det är stor skillnad mellan 720p och 1080p det garanterar jag. Standard 1080p på tv kommer att dröja men via HD-DVD/Blue ray och internet kommer du att få 1080 material mycket snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eobet
Schjysst motivering om varför den krossar Sonyn. Jag håller med dig till procent. Väldigt fina källhänvisningar också.

Om du orkade läsa tråden så finns det en länk där. Trodde inte det behövdes en länk till i samma tråd eftersom du verkade vara så redig.
Det är ju jättetråkigt att du köpte Sonyn men kan du inte ens försöka sticka ut litet från massan och faktiskt rekommendera något som du inte själv köpt? Alltså erkänna att det finns en bättre och billigare pryl än det du själv sitter med?

Permalänk
Medlem

Ok, det kanske blir en viss skillnad.. Men är det värt typ 10000kr till för bara det? Sony KDL-X2000 är ju precis likadan som KDL-V2000 förutom upplösningen och var det en extra HDMI också?

Känns inte värt att vänta på tycker jag. Har ju ändå inte råd..

Permalänk

Köp sonyn och var nöjd. Ska du inte köra datorn via hdmi och utnyttja 1080p så kan du köpa sonyn och vara glad över att du har en av de bästa 40tummarna på marknaden bildmässigt. Amioen har 1080p som ger fördelen med den högre upplösningen. Dock så är svärtan lidande och ganska "normal" i den klassen. Sonyn har enligt mig en av de få skärmarna som har bra svärta.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt förstått det här med hdmi.. Trodde det gjorde att man fick bättre kvalitet när man kollade på dvds (via en ny och modern dvd-spelare med hdmi stöd). Hur kopplar man från datorn för att få hdmi? Och vad finns det som stödjer det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunning
Jag har inte riktigt förstått det här med hdmi.. Trodde det gjorde att man fick bättre kvalitet när man kollade på dvds (via en ny och modern dvd-spelare med hdmi stöd). Hur kopplar man från datorn för att få hdmi? Och vad finns det som stödjer det?

Från dator: DVI-HDMI adapter/kabel. Det är samma signaler i HDMI som i DVI men HDMI kabeln fixar också att överföra ljud.

Nej, du får ingen kvalitetshöjning av HDMI, komponent kan ge lika bra eller tom bättre bild. Nya DVD spelare kan dock klara skala om DVD:n till 720/1080, dvs spelaren skalar istället för TV:n. Detta kan (observera kan) ge bättre bild.

EDIT: Kan väl tillägga att min LG spelare inte har en chans mot datorn när det gäller bildkvalitet (på projektorn), oavsett om spelaren får leka med komponent, HDMI eller skala bilden.

Permalänk
Medlem

Ok, tackar. Men en fråga till dök upp. Om man kopplar från datorn, vilket är bäst?

*Tv-Out via VGA och sedan in i Tvn med SCART
*Tv-Out via DVI och sedan in i Tvn med HDMI

Ngn kvalitetsskillnad här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunning
Ok, tackar. Men en fråga till dök upp. Om man kopplar från datorn, vilket är bäst?

*Tv-Out via VGA och sedan in i Tvn med SCART
*Tv-Out via DVI och sedan in i Tvn med HDMI

Ngn kvalitetsskillnad här?

Även om det inte är säkert att du ser någon skillnad skulle jag rekommendera DVI-HDMI.

Kolla upp att TV:n klarar att matas med nativeupplösningen via HDMI, alla gör tyvärr inte det.

Permalänk
Medlem

Huh? Hur kollar jag det?
Blir nog en Sony KDL-V2000 som sagt..

Permalänk
Medlem

Jag sitter i exakt samma situation som du. jag tänker använda TV:n till data skärm, vilken är bäst då? som jag fattar det är inte sony så jättebra som data skärm?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VeCtor
Jag sitter i exakt samma situation som du. jag tänker använda TV:n till data skärm, vilken är bäst då? som jag fattar det är inte sony så jättebra som data skärm?

Vissa sony skärmar klarar att ha 1:1 pixmappad bild, vilket att en pixel i datorn's upplösning motsvarar en pixel på lcd skärmen. Nu minns jag dock inte om sony'n klarade det, men har för mig att de och lg var några av få tillverkare som klarar 1:1. Amoi skärmens höga upplösning bådar för en mycket trevlig användning om man kör htpc och matar den med 1080p material som det börjar komma mer och mer av.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2