Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kentsfield redan i november?

Permalänk
Melding Plague

Kentsfield redan i november?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaha, då kanske man ska vänta med processor, moderkort och grafikkort 2 månader till...

Permalänk
Medlem

Men herregud va dom jobbar sig nu då...jag som precis beställt en c2d för att ligga på topp^^

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Men herregud va dom jobbar sig nu då...jag som precis beställt en c2d för att ligga på topp^^

Det kostar och ligga på topp

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem

"Intel har tidigare flyttat fram lanseringen av quad-core Kentsfield från första kvartalet nästa år till fjärde kvartalet i år. Men ny information tyder på att Kentsfield kan dyka upp redan i början av november."

Vadå _men_?. Är inte november 4:e kvartalet i år??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

JA !!!!!!!!! :D:D köpa köpa 2 st minst

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det är väl egentligen inte en quadcore utan 2x dualcore? Är det nån prestandaskillnad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Det är väl egentligen inte en quadcore utan 2x dualcore? Är det nån prestandaskillnad?

Är inte 2x Dualcore = Quadcore då?

Låter spännande! Ska bli riktigt kul att få se benchmarks och så. Längtar dock till K8L kommer..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Är inte 2x Dualcore = Quadcore då?

Låter spännande! Ska bli riktigt kul att få se benchmarks och så. Längtar dock till K8L kommer..

Får hålla dig till godo med lite ögongodis från grabbarna på XS

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=111574

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=1527913

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Får hålla dig till godo med lite ögongodis från grabbarna på XS

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=111574

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=1527913

Tack för länkarna, och jävlar! Verkar ju inte prestera direkt dåligt.

Permalänk

Tekniken går ju nästan för snabbt frammåt, jag hinner inte med

Permalänk

Till alla som säger att dom skall ha en kentsfield när den kommer och tänker vänta med att skaffa conroe eller allendale nu istället, skulle vara mycket intressant att veta hur många av er som överhuvudtaget har nån som helst nytta av en cpu med 4 kärnor. Kan inte tänka mig att mer än max 1/20 av de personer med dator i detta forum har nån som helst nytta av en 4 kärnors cpu de närmaste 2-3 åren innan utvecklingen i vanliga program och spel hunnit ifatt.

Köp en allendale/conroe nu istället och klocka max ur den ett par år och byt sen....

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
Till alla som säger att dom skall ha en kentsfield när den kommer och tänker vänta med att skaffa conroe eller allendale nu istället, skulle vara mycket intressant att veta hur många av er som överhuvudtaget har nån som helst nytta av en cpu med 4 kärnor. Kan inte tänka mig att mer än max 1/20 av de personer med dator i detta forum har nån som helst nytta av en 4 kärnors cpu de närmaste 2-3 åren innan utvecklingen i vanliga program och spel hunnit ifatt.

Köp en allendale/conroe nu istället och klocka max ur den ett par år och byt sen....

Men när program väl optimerats för att köra flertrådigt så funkar det väl automatiskt med valfritt antal kärnor? Alltså blir det ännu bättre prestanda för de med quadcore jämfört med de som kör dualcore

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

Borde vara tidigarelagt inte "flyttat fram lanseringen".

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frallalala
Tekniken går ju nästan för snabbt frammåt, jag hinner inte med

Du är inte den ända, spelutveklarna hinner inte heller med, men det är ju bara bra.. slipper man köpa nytt hela tiden

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Vi har ju en medlem på detta forumet som ruvar på en Kentsfield. Vet inte om han har postat några resultat här, men på Techsweden hittar ni lite mer.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Jaha, då kanske man ska vänta med processor, moderkort och grafikkort 2 månader till...

Funderar själv på det
Inte för att jag behöver 4 kärnor men det lär ju sänka priset på de med 2

Permalänk
Medlem

Klart man får nytta av 4 kärnor redan i dagens program. Åtminstone om man komprimerar videofiler. Men priset blir nog väldigt högt vid lanseringen. Jag väntar nog till nästa höst då förhoppningsvis även standardprocessorerna börjar få quad core och inte bara extem-versionerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Är inte 2x Dualcore = Quadcore då?

Jo egentligen är det en quadcore för den har fyra kärnor, men den är inte gjord till att vara 4-kärnigt från början utan dom har bara tagit två dualcores och satt ihop dom.
Det är vad jag tror jag läst iallafall...

Permalänk
Hedersmedlem

Detta passar ju perfekt. Desto tidigare den lanseras desto längre tid har den att gå ner i pris till februari då jag tänkt köpa ny maskin för att kunna spela Supreme Commander.

Som extra bonus så har SupCom SMP stöd.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
Till alla som säger att dom skall ha en kentsfield när den kommer och tänker vänta med att skaffa conroe eller allendale nu istället, skulle vara mycket intressant att veta hur många av er som överhuvudtaget har nån som helst nytta av en cpu med 4 kärnor. Kan inte tänka mig att mer än max 1/20 av de personer med dator i detta forum har nån som helst nytta av en 4 kärnors cpu de närmaste 2-3 åren innan utvecklingen i vanliga program och spel hunnit ifatt.

Köp en allendale/conroe nu istället och klocka max ur den ett par år och byt sen....

Om man inte har någon större användning för quad är det ingen större skillnad mellan dual och single heller.

Dessutom så är det redan många video redigeringsprogram och några få spel som är flertrådade som t.ex. Quake 4.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Detta blir intressant. Undra var priset kommer att ligga.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wingdings
Men när program väl optimerats för att köra flertrådigt så funkar det väl automatiskt med valfritt antal kärnor? Alltså blir det ännu bättre prestanda för de med quadcore jämfört med de som kör dualcore

Nej, det är inte säkert, utan beror på hur det är programmerat. Kör spelet/programmet bara 2 tunga trådar kan dom givetvis inte delas upp på 4 kärnor. Så om tex Quake4 har sin fysik i en tråd, och resten i en annan så hjälper inte 4 kärnor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Funderar själv på det
Inte för att jag behöver 4 kärnor men det lär ju sänka priset på de med 2

Kanske en X6800 för under 5k ?

Permalänk

Detta lär ju pressa ned priserna på C2D prollarna : )
denna nyheten gav mig ännu ett bra skäl till att fortsätta spara mina studiebidrag <3

Permalänk
Medlem

vad kommer fsb vara på dessa ?

Permalänk
Medlem

1066MHz, precis som på de andra C2D.

Permalänk
Medlem

Ni glömmer en sak. Kentsfield ska ersätta Extreme Edition i Conroe-serien. Alltså skulle inte jag förvänta mig några direkta prissänkningar på C2D. Något lite kanske men inte värt att bry sig om man vill köpa idag.

Jag har idag väldigt stor nytta av DualCore då jag inte orkar stänga de 20 program när jag spelar. Om då spel och program börjar få stöd för DualCore så anser jag att det ger mig nytta att köra QuadCore. Lagspikes i spel försvann när jag köpte min opteron 170 på grund av alla applikationer jag har igång. Tyvärr börjar mina 2GB inte räcka till så det får bli 4GB nästa gång.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Jo egentligen är det en quadcore för den har fyra kärnor, men den är inte gjord till att vara 4-kärnigt från början utan dom har bara tagit två dualcores och satt ihop dom.
Det är vad jag tror jag läst iallafall...

Men hur vet du att inte det var planerat att kunna sätta ihop 2st dual-cores så?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Men hur vet du att inte det var planerat att kunna sätta ihop 2st dual-cores så?

Ärligt talat när ska du sluta försvara alla svagheter hos Intel? Kentsfeild känns lika ogenomtänkt som Pentium D. C2 är helt grym men den är långt ifrån perfekt. När ska Intel svälja stoltheten och börja köra med integrerad memctrl mm? Ska bli kul att se hur de ska kunna lansera det utan att tappa ansiktet 3-5 år eller mer efter sin ärkerival

Säga vad man vill om Amds arkitektur men en sak är säkert: Den är mer lämpad för flera kärnor och prollar än vad Intels är.

Men jag skulle kunna tänka mig en Kent:a till rätt pris. Men är det stor skillnad i pris kör jag på Conroe och att det inte är nån skillnad i strömförbrukning och värme. Men det känns som det kommer vara det så det lutar åt Conroe.