Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

TDK visar upp minneshårddisk

Permalänk
Melding Plague

TDK visar upp minneshårddisk

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

het.. undrar hur den presterar och funkar till att endast köra xp ...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

nano atx moderkort, slim dvd och en sån där najs, sån htpc skulle man ha.

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Å andra sidan fungerar ju denna i mer eller mindre konstant hastighet jämfört med en hårddisk som ibland sackar ...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

undrar om man kan dra några sånna i raid?? borde bli rätt najs..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Varför går de ifrån standardstorleken på 2.5 diskar? Det innebär ju bara en massa krångel med att montera disken.

Iofs kanske de inte vänder sig till företag som använder standardkomponenter från början...

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

En sådan disk borde man aldrig behöva defraga.....
Det borde inte ha någon betydelse i vilket minne grejjorna ligger, det är ju inget fysiskt läshuvud som skall röra sig direkt till en plats på en roterande skiva, som en vanlig disk...

Bara styra om pekaren till var grejjorna ligger, och det bör gå lika fort oavsett var på minnet datat ligger......

Det skulle vara intressant att se hur snabbt det gick att få den nand disken om man hade en raidcontroller och fyra diskar.....

Vart köper man skiten??

Permalänk
Hedersmedlem

Att notera: detta är ingen I-RAM. NAND-flashminne har en mycket högre söktid än vad vanliga hårddiskar har. Ingen flashhårddisktillverkare har mig veterligen någonsin publicerat en uppgift på söktiden. Detta är oroande då det sägs att flertalet bärbara datorer skall komma med kombinerade minneshårddiskar med Windows Vista. Så söktiden kan vara 50 ms, men det kan också vara 100 eller 250 ms. Detta gör den mycket olämplig som systemhårddisk exempelvis.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zypher_X
Varför går de ifrån standardstorleken på 2.5 diskar? Det innebär ju bara en massa krångel med att montera disken.

Iofs kanske de inte vänder sig till företag som använder standardkomponenter från början...

Den passar på en 2.5" plats rakt av, samma med 1.8" som är bara kortare än 2.5" men samma bredd... lite dumt att kalla den 1.8" då det är efter bredden man namnger diskarna

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Så är det bara söktiden som gör att den är långsam eller är det något annat med? Och varför har den så hög söktid? Borde den inte kunna fungera lika bra och snabbt som et vanligt RAM-minne?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Samsungsdiskar verkar betydligt sjystare?

Och ska de sälja den sådär, helt oskyddad?

Permalänk
Medlem

Känns lite fel att kalla den "hårddisk"

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Minneshårdiskar är ju fortfarande ganska nytt, dessa kommer bli mycket bättre i framtiden. (hoppas jag ^^)

Detta är ju en av kraven för att göra en ljudlös dator, inga rörliga delar = inget ljud.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Känns lite fel att kalla den "hårddisk"

Precis. "Minneshårddisk", vad är det? Jag har redan en hårddisk med minne i min dator och har haft det de senaste 10 åren.

Frågan är vad man ska kalla det?

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem

Har för mig att nån testade en flash-hårddisk där söktiden var på 0,6 ms.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Känns lite fel att kalla den "hårddisk"

det är som vegetariska köttbullar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Den passar på en 2.5" plats rakt av, samma med 1.8" som är bara kortare än 2.5" men samma bredd... lite dumt att kalla den 1.8" då det är efter bredden man namnger diskarna

Det är väl snarare diametern på själva skivorna som man anger. Att de sedan har elektroniken på sidan så att skalet blir 2.5'' är ju en annan sak.

Och som nån påpekade, det känns fel att kalla den hårddisk när det inte finns nån skiva (disc) i den.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Att notera: detta är ingen I-RAM. NAND-flashminne har en mycket högre söktid än vad vanliga hårddiskar har. Ingen flashhårddisktillverkare har mig veterligen någonsin publicerat en uppgift på söktiden. Detta är oroande då det sägs att flertalet bärbara datorer skall komma med kombinerade minneshårddiskar med Windows Vista. Så söktiden kan vara 50 ms, men det kan också vara 100 eller 250 ms. Detta gör den mycket olämplig som systemhårddisk exempelvis.

Källa? Vad jag vet är Flash och Nand flash betydligt snabbare sök tid än mekaniska diskar, typ i storleks ordningen 10ns till 250uS

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem

källa? vill veta vem som har rätt, när kommer 3.5tums minnes hdd's? skulle vara kul om det kom så snabba så att nya gränsnitt som sata och raid blev massiva flaskhalsar!
läste för längesen(typ 2år) att det skulle komma små chip(typ såna som sitter på ram minnespinnarna) som skulel kunna lagra 2TB runt år 2012, kan det stämma tro?
snacka om mycket minne om man fyller upp en hdd med såna minnen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det är väl snarare diametern på själva skivorna som man anger. Att de sedan har elektroniken på sidan så att skalet blir 2.5'' är ju en annan sak.

Och som nån påpekade, det känns fel att kalla den hårddisk när det inte finns nån skiva (disc) i den.

Mjaeo, floppy hängde ju med för 3.5"-disketten med.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Minneshårdiskar är ju fortfarande ganska nytt

Eh, nej. De har funnits i över 20 år. Men visst har de blivit bättre, och framför allt billigare. NAND flash har funnits i ca 17 år.
Nånting känns väldigt fel här...
Samsung har ju tom en laptop (Q30) med 1.8" 32GB NAND-flash... kom i mars verkar det som. Den lär väl vara mindre? Detta luktar som gammal skåpmat, verkligen inte nyhetsvärdigt.

erixson: Jo, dina siffror stämmer bättre. Snabba som tusan.
Aka_the_barf: De har funnits länge. Du har bara inte råd med dem.

edit: Kolla ex http://www.curtisssd.com/products/drives/nitrofc/
60 mikrosekunders söktid. 120MB/sek sustained transfer... me likee.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
erixson: Jo, dina siffror stämmer bättre. Snabba som tusan.
Aka_the_barf: De har funnits länge. Du har bara inte råd med dem.

Beror ju på priset. Visst har de funnits ett tag men de har sina brister (löjligt pris osv.). Om dessa är bättre vet jag inte men utveckling är ett måste för att dessa ska ha något egentlige existensberättigande (sett ur oss dödligas perspektiv).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Eh, nej. De har funnits i över 20 år. Men visst har de blivit bättre, och framför allt billigare. NAND flash har funnits i ca 17 år.
Nånting känns väldigt fel här...
Samsung har ju tom en laptop (Q30) med 1.8" 32GB NAND-flash... kom i mars verkar det som. Den lär väl vara mindre? Detta luktar som gammal skåpmat, verkligen inte nyhetsvärdigt.

erixson: Jo, dina siffror stämmer bättre. Snabba som tusan.
Aka_the_barf: De har funnits länge. Du har bara inte råd med dem.

edit: Kolla ex http://www.curtisssd.com/products/drives/nitrofc/
60 mikrosekunders söktid. 120MB/sek sustained transfer... me likee.

Nu menar jag inte att dom är nya, sett i antal år. Men nya om du jämför med hur långt vanliga hårddiskar har kommit.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Kan man använda disken utan att den pajar efter 2000 skrivningar nu då? Då kanske jag är lite intresserad ändå, den är ju trots allt tyst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Solid State-lagring kanske är ett bättre ord?

hoppas på bra priser på sådana.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Att notera: detta är ingen I-RAM. NAND-flashminne har en mycket högre söktid än vad vanliga hårddiskar har. Ingen flashhårddisktillverkare har mig veterligen någonsin publicerat en uppgift på söktiden. Detta är oroande då det sägs att flertalet bärbara datorer skall komma med kombinerade minneshårddiskar med Windows Vista. Så söktiden kan vara 50 ms, men det kan också vara 100 eller 250 ms. Detta gör den mycket olämplig som systemhårddisk exempelvis.

Tror att du har förväxlat mikrosekunder och millisekunder, vanliga mekaniska hårddiskar har söktider runt 8 - 10 ms (millisekunder), nandflashdiskar har "söktider" runt 50-100 μs (mikrosekunder).
Ofta nämns värden som < 0.1 ms i specifikationer.

Visa signatur

[AMD X2 5600+ @ 3GHz][8800 GTS 640MB @640/900][Creative X-FI Xtreme Music][1.5 TB Storage][24" LCD]

Permalänk
Medlem

Tänk er att hds hetat te.x Hårdkon när ni först fick en. De hade kännts underligt, eller hur?
Diskar är fel, och solid state/ känns fel.

Kommer inte på nåt bra men objektiska namnet kanske försvinner (från talet iallafall).
Hållar'n (Hållaren).. kanske de blir? enklast oftast bäst.