Permalänk
Medlem

Dual Core X2?

Hej jag tänkte köpa nya delar till min dator.. funderar på att köpa AMD Athlon64 X2 Dual Core 5000+ (http://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Prod...)
Men kan någon berätta lite vad X2 Dual Core gör?

Min uppfattning är att om jag typ packar upp någon med winrar kan jag fortfarande använda datorn som vanligt? Typ att processorn delar upp alla aktiva processer i 2 olika delar(kärnor)?

Det står att det är
Antal processorer 1
Klockfrekvens 2.6 GHz = Är det 2x 2.26ghz = 5.2ghz?

Sen kan någon tippsa mig om ett bra och passande Moderkort till denna processor.

Var så länge sen jag uppgraderade min dator har ingen koll längre på de nya hårdvarorna.

Permalänk
Medlem

Re: Dual Core X2?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rewul
Hej jag tänkte köpa nya delar till min dator.. funderar på att köpa AMD Athlon64 X2 Dual Core 5000+ (http://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Prod...)
Men kan någon berätta lite vad X2 Dual Core gör?

Tja... man kan ju säga att det är ungefär detsamma som att ha två processorer.

Citat:

[B]
Min uppfattning är att om jag typ packar upp någon med winrar kan jag fortfarande använda datorn som vanligt?

[/B]

Ja. Eller ja, det beror ju på om du använder hårddisken som vanligt också, för när du packar upp i winrar så används ju som bekant hårddisken rätt mycket... Men rent allmänt så ökar multitaskingförmågan rätt så rejält i min erfarenhet.

Citat:

[B]
Typ att processorn delar upp alla aktiva processer i 2 olika delar(kärnor)?

[/B]

Öhh... nej. En kärna är alltså detsamma som en processor(i dagligt tal). För att vara petig så är det en exekveringsenhet. Minneshantering och cache kan vara gemensamt för de två kärnorna, eller inte.

Citat:

[B]
Det står att det är
Antal processorer 1
Klockfrekvens 2.6 GHz = Är det 2x 2.26ghz = 5.2ghz?

[/B]

Nej.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej alla processer delas inte upp i olika delar. Om programmeraren har valt det så har han skrivit så programmet kan använda många kärnor samtidigt, men är det enkeltrådat så kan det inte göra något mer.
Men man ska komma ihåg att det finns många processer och ännu fler trådar som vill exekvera, därför kan man känna att systemet flyter på fint vid arbeten som annars brukar få windows att gå segt (hårddiskarbeten trotts att man har DMA på). Sen behöver ju inte programmens olika trådar ta hand om belastningen lika mycket så att ha multicore ger ju inte automatiskt multiprestanda.

Se det som en bilväg.
Antal enkelkärningaprocessorer eller kärnor i en mutlicore processor är antalet filer.
Hastighetsbegränsningen är ju den samma, så två bilar kan fortfarande bara köra i 2,6 GHz, men de kan ta dubbelt så mycket med sig.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Dual core är inte nåt annat ärn 2st processorer i en å samma förpackning. Det som chipet eller chipen sitter i med alla ben det är en förpackning och det fins olika sådana.

Dual core är iget annat än antigen ett chip med 2st processorer på sig eller 2st sepparata chip sammankopplade med varan på förpacknigen.

Därför är det igen skillnad för datorn om processorerna befinner sig i samma förpackning eller om dom befiner sig i varsin förpackning i varsin sockel på moderkortet. Dator vet iget om detta då det rent tekniskt inte spelar någorn roll var dom fysiskt beffiner sig.

Så Dual core är 2st processorer sammanslagna i en å samma förpackning på något vis. Samma chip eller två olika inget märkvärdigt.

SÅ dual core är 2st Processorer inte en utan två.

Permalänk
Geeks
SweClockers