Permalänk
Medlem

ASP på linux?

Skulle vilja veta om något vet ifall det går att köra ASP mha Apache (eller någon annan gratis webserver) på linux.

Det måste vara gratis så chilisoft är inget alternativ, jag kan heller inte Perl så apache-asp går ej.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

Jag satte nån gång upp en ASP.NET server via asp-xsp.
I Ubuntu är det relativt enkelt då paketet finns i standardrepositoryt i alla fall...

Det funkade väl helt ok.

Permalänk
Medlem

men funkar vanlig ASP i det då?

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

Om du bestämt vill köra linux finns det bättre lämpade språk än ASP. Till exempel PHP.

Nu är jag inte vidare insatt, men är inte hela poängen med ASP just att man kör det på en windowsmaskin? Så man kan dra nytta av allt lull som MS petat in för att möjliggöra enkel intregration med operativsystemet? (i stora drag)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olli
Om du bestämt vill köra linux finns det bättre lämpade språk än ASP. Till exempel PHP.

Nu är jag inte vidare insatt, men är inte hela poängen med ASP just att man kör det på en windowsmaskin? Så man kan dra nytta av allt lull som MS petat in för att möjliggöra enkel intregration med operativsystemet? (i stora drag)

Grejen är väl att killen redan kan ASP och vill köra det på en linux-maskin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Grejen är väl att killen redan kan ASP och vill köra det på en linux-maskin.

Precis, hade jag inte kunnat det hade jag ju givetvis börjat med php, och det hade jag visserligen tänkt också, men jag vill fortfarande kunna köra både ASP och PHP på samma maskin och för tillfället går det bara på windows.
Om man räknar bort chilisoft då såklart.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning