Permalänk
Medlem

Vattenkylning, separat till olika delar?

Till att börja med, jag har sökt och letat men kan inte hitta ett svar till min fråga.

Min fråga: Går det att köpa separata delar för vattenkylning? Alltså, kan jag som exempel köpa ett vattenblock för till mitt grafikkort UTAN pump, tank mm? Sedan liknande som till chipset och sådant? Eller måste man alltid ha en pump och tank mm för vattenkylning?

Sedan ifall ni förstår vad jag menar, skulle ni kunna länka till någon sådan mkapär? Hittar inte D:
Jag har letat, men kanske med dåliga sökord?

Permalänk
Medlem

Mh, utan en pump så har du inget flöde och utan flöde har du stillstående vatten så det är väl inge bra eller?

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Men vatten drar åt sig värme för att kunna avdunsta, så jag tänkte ifall till exempel man har ett kylblock med vatten i, sedan 1 eller 2 riktigt tysta och kylande fläktar så kan man både dra ner ljudnivån OCH tempen??

Permalänk
Medlem

Men om vattnet ska avdunsta så krävs en ganska hög temperatur så temperaturen kommer du inte att få ner..
Och vattnet kan inte avdunsta om du fyller ett kylblock med 5ml vatten.. Det skulle tillslut börja koka om du CPU håller så länge..
Och när vatten avdunstar/förångas så blir det inge vatten kvar eftersom att det blir ånga..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Nej, men om du läser vad jag sa så sa jag inte att vattnet skulle avdunsta... endast att vatten drar åt sig värme, för anledningen för att KUNNA avdunsta, men inte att vattnet eller vad för vätska man nu ska använda ska avdunsta. Dessutom är jag ganska säker på att alla vattenblock som används är väl förslutna så inget vatten heller kan komma ut.
Med att ifall vattnet skulle koka var anledningen att jag nämnde fläktar, typ 2st som kyler själva vattenblocket/kylflänsen som i sin tur bidrar till att dra ner vattnets/vätskans värme. (påminner lite om passivt kyld, fast med vatten för att dra åt sig extra värme?)

Nu var det endast så att jag frågade ifall liknande fanns. Såg någon nämna just liknande som jag frågar här på ett annat forum (hittar dock inte tråden), men jag tror han nämnde en pump.

Annars, finns det något bra och inte allt för svindyrt vattenkylnings-kit för endast grafikkortet som man kan köpa, som är av god kvalité (vill ej få läckage) och som inte låter för mycket om pumpen? Jag har precis voltmoddat mitt X1800 korts GPU till 1.500V och det blir lite varmt, så det känns som att det är dags för ny (bra) kylning.

Permalänk
Medlem

Ok om du själv är så övertygad så testa

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

du kan få köpa mitt kit med kylare för gfx kort dessutom (det är en tyst pump).. =9

Tja till saken.. vatten leder ju bra värme men dock inte så bra för den ska vara still, dessutom skulle de ju börja växa alger o bös.. som man inte vill ha i datorn om de skulle läcka.. som gör dessutom att värme tas sämre o sämre.. typ.. Dessutom dagens pumpar låter snappt inget alls..

Testa annars passiva kylning.. typ heatpipes .. det är som det du har beskrivit.. dock är det nog lite dyrt.. men tja man får prysa för det man vill ha.. så kostar de ju ..

Permalänk

Vatten leder inte värme bättre än koppar tex. att använda stillastående vatten för värmeöverföring är nog en riktigt dålig ide. Det går inte åt mindre kraft att kyla värme transporterad av vatten än något annat material.

Vill du enkelt ha en helt tyst dator så köper du Zalmans Reserator2 för 2800:- som kyler både din CPU, NB och GPU om du vill. Det är en passiv vattenkylning fast med pump istället för fläktar.

Permalänk
Medlem

Jag förstår hur du tänker men de funkar inte så som du tror. De e sant att när vatten avdunstar drar de åt sig väldigt mycket värme (som människor när dom svettas) och är därför ganska bra på att kyla men i ett slutet system hjälper inte detta efter vattnet inte kommer kunna avdunsta och då får du lita dig på vattnets vanliga värmeuptagningsförmåga å den är inte värst hög. De finns en LITEN chans att de kan funka om du ställer datorn lågt och kylblocket högt för då kommer du få en liten självcirkulation. Då måste du även tänka på att alla slangar som ska leda vatten från datorn måste vara dragna uppåt och alla till datorn ska vara dragna neråt. Men tror inte den kommer räcka värst långt.

Visa signatur

[AMD 64 3200+ @2200] [Gigabyte K8NS Ultra 939] [1Gb Kingston DDR PC 3200] [Leadtech 6800 le @ 16/1,6] [Seasonic S12 430W] [Antec Sonata]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waker
Jag förstår hur du tänker men de funkar inte så som du tror. De e sant att när vatten avdunstar drar de åt sig väldigt mycket värme (som människor när dom svettas) och är därför ganska bra på att kyla men i ett slutet system hjälper inte detta efter vattnet inte kommer kunna avdunsta och då får du lita dig på vattnets vanliga värmeuptagningsförmåga å den är inte värst hög. De finns en LITEN chans att de kan funka om du ställer datorn lågt och kylblocket högt för då kommer du få en liten självcirkulation. Då måste du även tänka på att alla slangar som ska leda vatten från datorn måste vara dragna uppåt och alla till datorn ska vara dragna neråt. Men tror inte den kommer räcka värst långt.

Det var just för den anledningen till att jag inte visste som jag frågade Det var endast en tanke ifall det skulle fungera, jag försökte inte säga emot, utan endast få information ifall det fanns sådant som jag nämnde där uppe.
Jag ska inte köpa vattenkylning nu, men om ett kort tag (man måste ha pengar för att kunna köpa, ju).
Tack för alla svar.

Stw87, hur mycket vill du ha för dina saker?