xp2500+(Barton) till Opteron 146. Stor skillnad?

Permalänk

xp2500+(Barton) till Opteron 146. Stor skillnad?

Hoj!

Har beställt ny processor från komplett (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313931) för att uppgradera lite plus ett Asrock dual-vsta socket 939.
Nu borde man kanske ha fråga här först innan man beställde men gjort e gjort.
Kommer att köra på min gamla minnen och grafikkort.

Nån som kan gissa hur mycket generellt sett kan det bli i prestandaökning?

//Pierre

Visa signatur

[Chiftec med biltemaljuddämpning][FSP 350W PSU][Asus M2N-VM HDMI][AMD Athlon 64 X2 5000+ BE@3.1GHz (15.5*200 orginalvolt) Scythe Katana 2][Corsair XMS2-6400 2*1Gb][Internt grafikkort][Plexwriter CDRW][Pioneer DVD±RW][Seagate Barracuda Sata 160Gb + Maxtor 80Gb Sata med Revoltec Hard Drive Silencer][Iomega 250Gb USB][Fläktar: Adda, Nexus och Zalman + Zalman Fan Mate + mCubed Attenuator]

Det här är ett recept på en tyst dator för billiga pengar.

Permalänk
Medlem

byte från XP 2400+ till Athlon64 3000+ med GeFroce 5900U gav mig 60% bättre FPS i dom flästa spel. Ännu mer med nytt grafikkort så det är STOR skillnad ja.

Permalänk

Jag förstår ingenting!!

Jag har nu bytt till Opteronen och installerat och fixat allt. Det går numera långsammare än vad det gjorde innan.

T.ex. 3Dmark2001 fick jag 9000-10000 poäng jämfört med 12000-13000 poäng förut.

Vad är problemet??

Visa signatur

[Chiftec med biltemaljuddämpning][FSP 350W PSU][Asus M2N-VM HDMI][AMD Athlon 64 X2 5000+ BE@3.1GHz (15.5*200 orginalvolt) Scythe Katana 2][Corsair XMS2-6400 2*1Gb][Internt grafikkort][Plexwriter CDRW][Pioneer DVD±RW][Seagate Barracuda Sata 160Gb + Maxtor 80Gb Sata med Revoltec Hard Drive Silencer][Iomega 250Gb USB][Fläktar: Adda, Nexus och Zalman + Zalman Fan Mate + mCubed Attenuator]

Det här är ett recept på en tyst dator för billiga pengar.

Permalänk
Medlem

Minnena. Har du kollat i att de går i 1T och inte i 2T? Har du kollat att de går i dual channel? Har du kollat vad du har för latency inställd på dem typ 2-3-3-5. Vad kör du HTT i? Har du installerat rätt chipset drivisar? Har du senaste bios? Har du samma eller bättre drivrutin till grafikkortet? Har du senaste Direct X? Har du provat att klocka minnena lite, de är ju egentligen alldeles för långsamma för Opteronen som är designad för minst PC3200.

Där är nog den stora boven, minnena du kör är en rejäl flaskhals för processorn och redan din gamla Barton utnyttjade vad de hade att ge till max. Nu är de antagligen så dåligt konfigurerade så att de inte ens klarar samma prestanda. Så följ råden ovan, för att krypa närmare/förbi i prestanda. Vill du ha mycket bättre bör du köpa bättre minne och gärna klocka hela allting.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Minnena. Har du kollat i att de går i 1T och inte i 2T? Har du kollat att de går i dual channel? Har du kollat vad du har för latency inställd på dem typ 2-3-3-5. Vad kör du HTT i? Har du installerat rätt chipset drivisar? Har du senaste bios? Har du samma eller bättre drivrutin till grafikkortet? Har du senaste Direct X? Har du provat att klocka minnena lite, de är ju egentligen alldeles för långsamma för Opteronen som är designad för minst PC3200.

Där är nog den stora boven, minnena du kör är en rejäl flaskhals för processorn och redan din gamla Barton utnyttjade vad de hade att ge till max. Nu är de antagligen så dåligt konfigurerade så att de inte ens klarar samma prestanda. Så följ råden ovan, för att krypa närmare/förbi i prestanda. Vill du ha mycket bättre bör du köpa bättre minne och gärna klocka hela allting.

Sådan flaskhals blir det garanterat inte. Kompisen körde PC2100 på en 3200+ te socker 754. Visst man tappar men inte så mycket så en athlon XP kommer nära.

kör han desutom PC2700 i dualchannel så ska det ju itne vara nåt problem.

T1 gör igen sådan skillnad så athlon XP kommer nära där heller. Är så stor skillnad mellan processorerna så det söligaste PC3200 eller PC2700 på slappa timings hade fortfarande piskat en Athlon XP.

Tror nog snarare det är mjukvaru relaterat.

Sedan ska du inte sirra dig blind på skit apps som 3D mark. kör ett bench i ett ricktigt spel före och efter processorbyte det gjorde jag från athlon XP 2400+ til a64 3000+ med 5900U å det gav ca 60% bättre resultat.

Permalänk

Har bara testat 3dmark2001 och det verkar myko att det blir sämre där, för jag har också kört super pi och där har jag gått från 53s på 1mb till 38s så det är ju iaf bättre.

Hur kör man ett bench test i ett spel?

Installerat FarCry nu och ska prova om jag märker skillnad..

Kör förresten numera bara på ett Kinston HyperX PC3200 512mb minne och skippat Corsairminnerna. Verkade bli bättre överlag förutom i 3dmark2001.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317212

Har också klockat upp till 2,28ghz (228*10)., mer verkar inte funka så bra

Visa signatur

[Chiftec med biltemaljuddämpning][FSP 350W PSU][Asus M2N-VM HDMI][AMD Athlon 64 X2 5000+ BE@3.1GHz (15.5*200 orginalvolt) Scythe Katana 2][Corsair XMS2-6400 2*1Gb][Internt grafikkort][Plexwriter CDRW][Pioneer DVD±RW][Seagate Barracuda Sata 160Gb + Maxtor 80Gb Sata med Revoltec Hard Drive Silencer][Iomega 250Gb USB][Fläktar: Adda, Nexus och Zalman + Zalman Fan Mate + mCubed Attenuator]

Det här är ett recept på en tyst dator för billiga pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierreson
Har bara testat 3dmark2001 och det verkar myko att det blir sämre där, för jag har också kört super pi och där har jag gått från 53s på 1mb till 38s så det är ju iaf bättre.

Hur kör man ett bench test i ett spel?

Installerat FarCry nu och ska prova om jag märker skillnad..

Kör förresten numera bara på ett Kinston HyperX PC3200 512mb minne och skippat Corsairminnerna. Verkade bli bättre överlag förutom i 3dmark2001.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317212

Har också klockat upp till 2,28ghz (228*10)., mer verkar inte funka så bra

tror ajg körde UT2004 64bit version i linux när ajg testade men är så attans lägesedan ajg gjorde det. men typ quake 4 eller doom3 är ju skit lätt bara skriva timdemo och så demot. quake4 har nog iget demo defualt vill ajg minnas det har doom3 så bara skriva timedemo demo1 tror jag annars fugnerar tab så bara skriva timedemo d och tyrka på tab så fyller den i rästen om där fins ett demo som börja på d villket det ska göra.

anars skriver man nog bara recorddemo och ett namn. tab fugnerar ju bra så ser du i consolen vad det fins för kommandon. sedan för å stoppa demot skriver du stoprecord eller nåt sånt tror jag. Sedan det vanliga timedemo och namnet.

Dock är det väl lite svårt å gämföra utan å ha benchat föra systemet på samma test å settings? jag hade ju benchat före så efter bytet var det ju bara å installerade om och testade igen.

Permalänk

Aha, det var så lätt. Har dock inte dom spelen.

Har kört lite FarCry nu men tycker det inte är något bättre än förr. Provade med allt på "High" och 1280*1024 men det hakade ganska mycket. På "Medium" och samma upplösning så flyter det men det gjorde det förut också.

Har kört 3dmark05 nu och det var inte så kul. 771 poäng är ju inte bra.

Funderar lite om mitt grafikkort har flippat ut på nåt sett. När jag satt ihop delarna idag så fixade jag allt men glömde sätta i strömsladden till grafikkortet, så när jag skulle installera drivers till den så påpekade Windows att det var för lite ström till kortet.

Kan det ha påverkat något?

Har provat med att ta bort drivrutinerna och byta till ett gammalt PCIkort och startat upp för att sen sätta in mitt vanliga kort och installerat om drivrutinerna på nytt. Det blev ingen skillnad.

Just nu känns det som pengarna i sjön..

Visa signatur

[Chiftec med biltemaljuddämpning][FSP 350W PSU][Asus M2N-VM HDMI][AMD Athlon 64 X2 5000+ BE@3.1GHz (15.5*200 orginalvolt) Scythe Katana 2][Corsair XMS2-6400 2*1Gb][Internt grafikkort][Plexwriter CDRW][Pioneer DVD±RW][Seagate Barracuda Sata 160Gb + Maxtor 80Gb Sata med Revoltec Hard Drive Silencer][Iomega 250Gb USB][Fläktar: Adda, Nexus och Zalman + Zalman Fan Mate + mCubed Attenuator]

Det här är ett recept på en tyst dator för billiga pengar.

Permalänk
Medlem

nja grafikkortet är ju itne det nyaste Men alal spel är itne processorn största flaskhalsen. Typ doom3 och quake 4 lever mycket mer på CPU:n än grafikkortet. Far cray fugnerar uber på max på min 3200+ fast med 6800U. Kan ju tillägas med att från 5900U til 6800u var typ 2x bättre prestanda i det mästa och från Xp 2400+ til a64 3000+ gav 60% vinst så totalt efteer både cpu och grafikkortsbyte så var det ju ganska mycket bättre prestanda.
Så beror nog ltie på vad du kör villket som flaskar men 6600 oavset model flaskar bra på en A64 proppe.

Gäller å ha ett väl ballanserat system så skulle föreslå att du stopapr i ett 7900GS eller bättre grafikkort så ska du få se på andra bullar

i quake 4 får jag 35% bättre fps med dual core stöd på än med singel core med 7900GTX. Mina proppar är flaskhals där kan jag låva i quake 4. Det kräver mö cpu.

Angående 3d mark så är det igen bra referemns då det i princip bara testar grafikkort. Dom gjorde ju tester där en pentium II 266Mhz med 9800PRO spöade skiten ur en betydligt sanbbare epntium 4 eller athlon 64 med 9600PRO i 3D mark. Det är lite sjukt det men det mästa av jobbet som krävs i 3D mark kan GPU:n göra. spel är det oftast mer komplicerat då dy ahr mer fysik och AI och annat som processorn bara kan göra i dagsläget.

Permalänk

Nu verkar allt vara löst!

se: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Tack för hjälpen iaf. Har lyckats klocka datorn bättre med att ta ut dom gamla minnerna.

Visa signatur

[Chiftec med biltemaljuddämpning][FSP 350W PSU][Asus M2N-VM HDMI][AMD Athlon 64 X2 5000+ BE@3.1GHz (15.5*200 orginalvolt) Scythe Katana 2][Corsair XMS2-6400 2*1Gb][Internt grafikkort][Plexwriter CDRW][Pioneer DVD±RW][Seagate Barracuda Sata 160Gb + Maxtor 80Gb Sata med Revoltec Hard Drive Silencer][Iomega 250Gb USB][Fläktar: Adda, Nexus och Zalman + Zalman Fan Mate + mCubed Attenuator]

Det här är ett recept på en tyst dator för billiga pengar.