Permalänk

Kan moderkortet orsaka artefakter?

Uppdaterat
-----------------------------------------------------------------------------------
*Moderkortet är paj, och håller på att reklameras.
*Moderkortet orsakade inga artefakter/testade med ett annat grafikkort och då visades inga artefakter
*Beror ej på drivrutiner om nån skulle tro det, dem läses ju inte in förrän Windows startas
*Grafikkortet är också defekt.

Pratade med butiken där jag köpte grafikkortet, eftersom det funkar i Windows så bad de mig köra vidare på det så länge, typ för att kortet är svårt att få tag i just nu. kan acceptera det motvilligt eftersom de byter ut kortet direkt om det skulle bli några som helst problem i Windows. med 99% säkerhet kommer jag byta ut det senare när det finns på lager, för vem vill ha ett defekt grafikkort, om än bara vid uppstarten, inte jag i alla fall.

-----------------------------------------------------------------------------------

Har en massa problem med min nya datorsom jag satt ihop nu i veckan, dels artefakter vid uppstart och sen att datorn inte längre kommer fram till windows utan startar om och startar om.

Har felsökt hela datorn, kollat och använt olika felsökningsguider/tips på nätet. Temperatur (cpu stabil på 31C, gpu 49C under Ati Tool Artefaktscan), ström, minnen, ja alla andra delar är ok. Den enda förklaringen verkar vara ett defekt moderkort.

Mina två frågor är egentligen:
1 Kan omstarterna bero på moderkortet?
2 Kan ett defekt moderkort ge artefakter?

E6300 + Xilence CPU fläkt
Gigabyte Ds4
Winfast 7950GT 512 TDH + Zalman fläkt
Xilence 480W

Har inte överklockat något.

Problem 1:
Att datorn inte kommer till windows utan hela tiden startar om bör ju vara moderkortets fel. Har testat 3 olika bios. Eller?

Från början så uppkom problemet bara då och då när jag själv hade valt att starta om windows (installerade ju windows = omstarter). Men nu kommer jag inte ens till skrivbordet, en blå skärm blixtrar till direkt efter att Windows XP märket dykt upp efter Bios sen startar den om i all evighet.

Dessutom lyckades jag aldrig med att hitta ljudenheten och få ljudet att funka under de få timmar datorn var igång. Trots att jag hittade tips och hjälp på hur man skulle göra för att få igång det.

Från början startade processor fläkten alltid i samband med datorn, nu går den igång först efter ett tag.

Problem 2 (det jag är mest osäker på):

Vid uppstart så får jag ibland artefakter, inte alltid men för dem mesta. Kan det bero på ett defekt moderkort?

Har testat Ati Tool och kunde inte hitta några artefakter när jag körde det i en timme, samt testade i ett annat program som skulle leta artefakter och 3dmark06 fungerade hur bra som helst utan några artefakter. Grafikkortet höll en stabil temperatur på 49 C när jag gjorde testen så jag tror inte att det är grafikkortet som krånglar.

Annars bör det vara grafikkortet, men då bör väl artefakter dykt upp när jag letat efter det i ATI Tool samt att datorn borde väl kunna startas? Jag har inte sett en enda artefakt i Windows utan bara när datorn startats.

Jag har inte testat några nya drivrutiner, får ju inte igång datorn men de som är installerade är i alla fall 91.45 och kom med grafikkortet. Kan kortet vara defekt eller behövs bara nya drivrutiner?

Och ja, givetvis har jag sökt som en galning här på sidan efter liknande fel.

Hoppas på hjälp innan jag reklamerar.