Permalänk
Medlem

NB-kylare på Epox ZM-NBF47

Jo det är så att fläkten på mitt ZM-NBF47alltid har vart den största ljudkällan i datorn. Och nu har den dessutom även bestämt sig för att få lagerhaveri, så den rasslar och skrammlar som en gammal Volvo. Och det är ju något störande om man säger så. Men det som oroar mig mest är att den kanske skär, det skulle inte vara roligt alls.

I normala fall skulle jag inte oroa mig så mycket utan bara köpa en Zalmanfläns eller nått. Men med detta moderkortet är det så att det är VÄLDIGT trångt mot PCI-E grafikslotten, vad nu den kallas med fack-term.

För att göra saken värre så har jag dessutom en NVSilencer på mitt grafikkort, vilket kan översättas att det sticker ut en massa skruvar och så på baksidan. Och en annan följd av detta förutom brist på plats är att det även blir extremt dålig luftflöde pga av närheten till gfx-kortet.

Visst skulle jag kunna köpa en Zalmanfläns, plocka bort nåra pinnar på den och slänga på nån liten fläkt på låg spänning. Men första problemet är att jag den här hösten flyttade till en studentlägenhet och således är i princip alla mina verktyg och alla mina "bra att ha grejjer" ca 45 mil eller 6+ timmar bort. Mitt enda verktyg är en stjärnmejsel. Dessutom kan ju lika gärna basen på en eftermarknadsfläns vara för stor se den inte får plats pga PCI-E slotten.

Så då ska man finna nån som både får plats och pallar värmen från ett NF chipset. Och dessutom får den gärna va tyst med. Det finns ju gott om plats ovanför chippet, men heatpipe-kylare är så svinigt dyra, och går de att vrida hur som helst?

Om nån har några funderingar/idéer/förslag är jag tacksam. Ska även kika själv vad jag kan uppbringa.

Tack på förhand.

Edit: kan tillägga att jag har en Silverstone NT01 V2.0 på CPUn, och tack vare dess heatpipe-design sitter själva kylaren bak över strömkontakterna på kortet.

Det betydet alltå att det finns GOTT om plats ovanför nordbryggan.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322427

denna kanske platsar?
just nordbrygge kylare finns det tyvärr inte många av :/

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Mmm lutar åt en sån eller en Thermalright heatpipe.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |