Rackspace planterar träd för varje server

Permalänk
Melding Plague

Rackspace planterar träd för varje server

Det Engelska webbhotellet Rackspace tillkännagav idag att de kommer att plantera ett träd för varje server de tar i bruk. De arbetar tillsammans med välgörenhetsorganisationen International Tree Foundation för att uppväga kolutsläppet som eletriciteten kräver.

Läs nyheten: Rackspace planterar träd för varje server

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De gör nog bra mycket mer pengar på denna PR än vad det kostar att plantera några träd.

Känns annars rätt meningslöst i miljösyfte tycker jag, men många bäckar små...

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Att plantera ett träd via en välorganisation kostar ca 10-15 kr. Precis som epple sa, grym PR.

Permalänk
Medlem

Precis, de tjänar bara mer på det här. Men visst, om fler bolag skulle göra samma sak så skulle det göra en enorm skillnad totalt sett.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Ok, så ett gäng Server nördar tänker plantera lite grönt för varje server de har i bruk........
Men för guds skull, inte för att jag inte gillar att SweC håller koll på allting som händer i IT världen men detta är bara för mkt....
Vi behöver inte veta varenda lilla skitsak som händer inom IT världen..
Att de vill göra lite bullshit PR för sig själva är väl knappast något som SweC behöver rapportera om?
Vad kommer sen, en 12 sid lång artikel om Gates matvanor?

Permalänk
Medlem

"Naaaaaaaaaaaaaaaaw (v)"

Permalänk

Undrar hur många träd bilindustrin skulle få plantera om även de skulle plantera lika mycket träd för att uppväga vad bilarna förstör

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Ok, så ett gäng Server nördar tänker plantera lite grönt för varje server de har i bruk........
Men för guds skull, inte för att jag inte gillar att SweC håller koll på allting som händer i IT världen men detta är bara för mkt....
Vi behöver inte veta varenda lilla skitsak som händer inom IT världen..
Att de vill göra lite bullshit PR för sig själva är väl knappast något som SweC behöver rapportera om?
Vad kommer sen, en 12 sid lång artikel om Gates matvanor?

Jag tycker den här nyheten är intressant. Kul att företag tar lite initiativ för miljön, får dom bra PR kommer naturligtvis mer företag att hoppa på trenden.

Känner du att nyheten är totalt fel och stör din livstillvaro så är det bara att scrolla förbi den utan att du bryr dig.

Permalänk

kanske ska plantera ett träd för varje server som är i drift ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Bra intiativ. Många bäckar små hoppas att flera andra företag försöker göra små saker för miljön.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Via gör typ samma sak när de säljer sina "kolfria"-moderkort/processorer.
Så det här är inget nytt pr trick.

Permalänk

Lite klent med ett träd per server, med tanke på vilka resurser som krävs för att tillverka en.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Gulligt

Trevligt tänkt dock, och bra PR.
Tillochmed jag, som normalt är veldigt skeptisk till det mesta som har med PR och företag att göra, måste nog säga att även omdet är i underkant, så är det en fin gest.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

EN bra idé, fast tycker de kan plantera 2 träd per server
Hoppas många andra tar efter.

Permalänk
Medlem

Visst är det bra PR men fortfarande en mycket bra och vettig grej.

Visa signatur

!
!
!

Permalänk
Medlem

kunde lika gärna plantera 50träd för varje server i såna fall :S

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Om dell planterade ett träd i ökenspridningszoner för varje dator de sålde skulle det nog göra skillnad. Smart PR-grej helt klart.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Kul att för en gång skull se ett PR koncept som faktiskt leder till något bra. Visst ett träd per server i sig är inte så mycket men förhoppningsvis kan det leda till att fler företag hoppas på koncept som det här. Alla bäckar små som sagt.

Permalänk

dom planterar ETT TRÄD PER HOSTINGPLATS INTE PER SERVER!:D
det blir välla lite mer skillnad gentiomot ett per server eller?

ps. dom borde sätta generatorer på spiningcyklarna i gymmen

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

hehe detta är jätte bra inte vara pr bra för naturen älskar när företag gör så här.
jag tycker fler företag borde göra så här

Permalänk
Medlem
Citat:

Om Bill Gates skulle planterat ett träd för varje 100-kronorssedel han tjänade så skulle han inte levt idag, men det skulle finnas många träd. *Svammel*

Save the environment.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Ok, så ett gäng Server nördar tänker plantera lite grönt för varje server de har i bruk........
Men för guds skull, inte för att jag inte gillar att SweC håller koll på allting som händer i IT världen men detta är bara för mkt....
Vi behöver inte veta varenda lilla skitsak som händer inom IT världen..
Att de vill göra lite bullshit PR för sig själva är väl knappast något som SweC behöver rapportera om?
Vad kommer sen, en 12 sid lång artikel om Gates matvanor?

Men va fan, hur kan du gnälla på att det kommer nyheter? Det är väl bara bra att det kommer upp nya artiklar, det finns alltid någon som är intresserad och vill man inte läsa så behöver man inte.

Jag tycker att det är bra att det finns företag som faktiskt gör något för miljön sen om de egentligen bryr sig om miljön eller inte är väl en annan sak.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Ok, så ett gäng Server nördar tänker plantera lite grönt för varje server de har i bruk........
Men för guds skull, inte för att jag inte gillar att SweC håller koll på allting som händer i IT världen men detta är bara för mkt....
Vi behöver inte veta varenda lilla skitsak som händer inom IT världen..
Att de vill göra lite bullshit PR för sig själva är väl knappast något som SweC behöver rapportera om?
Vad kommer sen, en 12 sid lång artikel om Gates matvanor?

Stadsmänniska?

Permalänk
Medlem

Hahaha, idioti.

Ett träd ingår i ett kretslopp som inte alls påverkar koldioxidutsläpp pga av förbränning av fossila bränslen.

Jag tycker genast ni borde ta och ändra den här nyheten för det spelar som sagt ingen som helst roll, det är bara spel för gallerierna.

Jag skrattar/gråter inombords varje gång man planterar träd för att motverka koldioxidutsläpp från fossila bränslen, skrattar åt att det är så korkat, gråter när folk går på det...

Permalänk
Medlem

Utan växter skulle världen vara förgiftad utav koldioxid STFU. Ett träd gör skillnad frågan är hur stor.........................
Men om det blir en trend vilket det inte kommer bli förmodligen så skulle det vara bra.

Vet inte hur mycket du vet om fotosyntesen, du verkar inte ha så stor koll så jag skriver det med. Väster tar upp koldioxid och gör om det till syre. Och till viss del nytt ozon (inte direkt efter) som är bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
Utan växter skulle världen vara förgiftad utav koldioxid STFU. Ett träd gör skillnad frågan är hur stor.........................
Men om det blir en trend vilket det inte kommer bli förmodligen så skulle det vara bra.

Vet inte hur mycket du vet om fotosyntesen, du verkar inte ha så stor koll så jag skriver det med. Väster tar upp koldioxid och gör om det till syre. Och till viss del nytt ozon (inte direkt efter) som är bra.

Om du inte visste det så är det du som är ute på hal is. Den koldioxidmängd ett träd tar från atmosfären under sin livstid återbildas när trädet dör. Alltså tillbaka till noll. (Btw, marknära ozon är allt annat än bra, det är direkt livsfarligt. Träd "skapar" inget ozon.)

Han har fullständigt rätt i att det inte påverkar koldioxidmängden från fossila bränslen överhuvudtaget. Alltså, simpelt förklarat: Förbränning av fossila ämnen skapar koldioxid. Träd bara omvandlar koldioxiden tillfälligt.

EDIT: Skippa fjortisattityden, speciellt när det är du själv som framstår som dum och okunnig.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Bra att någon gör nånting iaf, dom kanske kunde göra nånting bättre det går väl att diskutera i all evighet men åtminstone gör dom nånting istället för ingenting som så många andra gör.
Det kanske är början på en ny trend som leder till nånting bättre.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Ok, så ett gäng Server nördar tänker plantera lite grönt för varje server de har i bruk........
Men för guds skull, inte för att jag inte gillar att SweC håller koll på allting som händer i IT världen men detta är bara för mkt....
Vi behöver inte veta varenda lilla skitsak som händer inom IT världen..
Att de vill göra lite bullshit PR för sig själva är väl knappast något som SweC behöver rapportera om?
Vad kommer sen, en 12 sid lång artikel om Gates matvanor?

haha vaknat på fel sida osv osv?

bra nyhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Den koldioxidmängd ett träd tar från atmosfären under sin livstid återbildas när trädet dör.

Jasså? Så när trädet dör släpps koldioxiden ut? Borde inte trädet börja ryka då? Eller du menar att all koldioxid går in i marken igen? I vilket fall så lever träden fler hundra år och under tiden hjälper till att minska utsläppen från förbränningsmotorer så det är alltid nåt. Här i sverige har vi många träd och bättre luft än tex de i östra europa där det finns bra mycket mindre träd plnaterade per invånare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Om du inte visste det så är det du som är ute på hal is. Den koldioxidmängd ett träd tar från atmosfären under sin livstid återbildas när trädet dör. Alltså tillbaka till noll.

Detta förutsätter ju att trädet bryts ned fullständigt samt att det inte växer upp ett nytt träd efter det. Nu vet inte jag var dessa träd ska planteras och vad som kommer att hända med dem men om de bara ska planteras för att med tiden försvinna så verkar det ju lite meningslöst.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]