Permalänk
Medlem

grafik kort

tja igen

ska köpa nytt grafik kort sitter tyvärr på en gammal amd athlon 64 3200+ (2.2 Ghz) 1 gb minne och ett Msi K8N NEO (agp)

de jag undrar är vilket av dessa två kort som är mest prisvärt

Powercolor Radeon x1950pro
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327837

eller

Gainward 7800 GS
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325500

tack på förhand

MVH Scratman

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad x1950 pro går för men jag har 7800 gs i min burk och det funkar hur bra som hellst. bytte från 9600 xt och det blev en fruktansvärt bra skillnad. Min kompis har 7800 gtx i sin burk och min drar ifrån den i wow, fear och oblivion!

Visa signatur

EOS 1000D

Permalänk
Medlem

vänta tills korten blir ställda mot väggen i jämförelsetester, kmr snart ska du se ;), men en gissning är ju att x1950pro kmr smiska 7800gs, att det är billigare gör ju inte saken sämre

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

när ska AGP dö?... hoppas inte att det blir lika seglivad som floppydisken

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk

X1950Pro är bättre om man tittar på de tester som redan finns för PCI Express.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majed
vänta tills korten blir ställda mot väggen i jämförelsetester, kmr snart ska du se ;), men en gissning är ju att x1950pro kmr smiska 7800gs, att det är billigare gör ju inte saken sämre

Håller fullständigt med...

Jag har själv ett 7800GS i burken nu, o jag skulle tveklöst välja ATI kortet av de 2 du länkar till... inte för att 7800GS är dåligt på något vis, men x1950pro lär absolut inte vara sämre... o om det dessutom är en femhundring billigare är det tveklöst bästa köpet.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
när ska AGP dö?... hoppas inte att det blir lika seglivad som floppydisken

Detta var ett av de mest känslokallaste inläggen jag läst ..*snyft*

Nej men skämt åsido.. så länge det finns en marknad för AGP så kommer de fortfarande finnas där.. De som ingår i den marknaden är antingen fattiga eller bara väldigt prismedvetna. Eller som i mitt fall oerhört kloka. Själva grundidén med det här forumet är just för att underlätta för oss som har så billiga system som möjligt men ändå vill pressa ut så mycket som möjligt av dom. Att sitta med den fetaste (dyraste) burken och tro att man är kung här blir nästan lite mesigt.

Jag har lagt ut uppskattningsvis 15.000:- på datordelar de senaste 5 åren och jag har under hela den tiden kunnat spela dom spel jag vill spela med helt acceptabla grafikinställningar..

Senast jag köpte moderkort var våren 2004 och då var det AGP som gällde.. Om jag skulle byta till PCI-E (byta moderkort) nu skulle det innebära att jag även måste köpa ny processor och nya minnen för att jag ska få någon prestandaökning jämfört med om jag bara köper nytt AGP grafikkort. Detta innebär en enorm prisskillnad, därför väljer många att fortsätta köra med AGP. Men tids nog kommer AGP-marknaden dö ut, var så säker.

Visa signatur

Signatur raderad av Kanel
§ 9 - Marknadsföring och försäljning

Permalänk
Medlem

tror jag väljer ati kortert

med tanke på den detaljerade info så borde x1950pro slå 7800gs med tanke på att klockhastigheten på x1950pro är 600 mhx och minnena ligger på 700 mhz och 7800gs ligger gpun på 450 mhz och minnena på 400 mhz

Permalänk

Re: tror jag väljer ati kortert

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scratman
med tanke på den detaljerade info så borde x1950pro slå 7800gs med tanke på att klockhastigheten på x1950pro är 600 mhx och minnena ligger på 700 mhz och 7800gs ligger gpun på 450 mhz och minnena på 400 mhz

Man ska inte haka upp sig allt för mycket på klockhastigheter.. There is more to it!

Visa signatur

Signatur raderad av Kanel
§ 9 - Marknadsföring och försäljning

Permalänk
Medlem

jo tack jag vet

men har erfarenheten av att jag köpt geforce kort tidigare i ungefär samma prisklass som ati och ati korten har visat sig vara bättre

Permalänk
Medlem

Jo, 7600 gt korten har också högre klocks än 7800 gs. Men 7800 gs är ändå starkare. 7800 gs är även väldigt klockvänligt.

Visa signatur

EOS 1000D

Permalänk
Medlem

Re: jo tack jag vet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scratman
men har erfarenheten av att jag köpt geforce kort tidigare i ungefär samma prisklass som ati och ati korten har visat sig vara bättre

men det beror på mer än klockhastigheter! Se på 7900GT som exempel, 450MHz Core och 660MHz memory (1320 DDR)... Den slåss och vinner i en del tester mot ett X1800XT som ligger på 625 Core, 750 memory (1500 DDR).

Det är ganska många andra saker i korten som avgör vad som är bäst eller ej. Sedan beror det med på spelen och liknande.

Ontopic,
mellan X1950PRo och 7800GS så är X1950PRo en klar vinnare. inte för att 7800GS är dåligt, men den är bättre.

Här är några tester.. tyvärr är inte testsystemen så lika, så X1950PRO har tyvärr lite förtur. Men det går iallafall att göra lite spekulationer.

7800GS
http://www.guru3d.com/article/content/322/8/

X1950PRO
http://www.guru3d.com/article/Videocards/386/8/

Permalänk
Medlem

Re: Re: jo tack jag vet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen

Här är några tester.. tyvärr är inte testsystemen så lika, så X1950PRO har tyvärr lite förtur. Men det går iallafall att göra lite spekulationer.

7800GS
http://www.guru3d.com/article/content/322/8/

X1950PRO
http://www.guru3d.com/article/Videocards/386/8/ [/B]

Tänk då att ati kortet är pcie och ati kortet är mycket nyare än 7800 gs är.

Visa signatur

EOS 1000D

Permalänk

Re: jo tack jag vet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scratman
men har erfarenheten av att jag köpt geforce kort tidigare i ungefär samma prisklass som ati och ati korten har visat sig vara bättre

För några år sedan, när geforce flaggskepp hette geforce4 mx440 hade inte ATI något som kunde matcha..
Jag gick från ett geforce4 på 128Mb och blev inte så värst imponerad när jag bytte ut det mot ett 9600XT med 256Mb. Men nu är det snarare ATI som ligger i täten..

Visa signatur

Signatur raderad av Kanel
§ 9 - Marknadsföring och försäljning

Permalänk
Medlem

Re: Re: jo tack jag vet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperSvedis
För några år sedan, när geforce flaggskepp hette geforce4 mx440 hade inte ATI något som kunde matcha..
Jag gick från ett geforce4 på 128Mb och blev inte så värst imponerad när jag bytte ut det mot ett 9600XT med 256Mb. Men nu är det snarare ATI som ligger i täten..

givetvis skulle du bytt från gf4 till 9700- eller 9800 pro istället
korten som smekte allt en längre tid

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

Re: Re: Re: jo tack jag vet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
givetvis skulle du bytt från gf4 till 9700- eller 9800 pro istället
korten som smekte allt en längre tid

Hade jag haft råd skulle jag gjort det..

Visa signatur

Signatur raderad av Kanel
§ 9 - Marknadsföring och försäljning