iPhone - Apples nya smartphone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Du menar att du inte använder den?

Kan nog säga att MMS är väldigt stort, jag personligen skickar mer MMS än sms.

Kan inte säga att någon i min bekantskapskrets använder MMS speciellt flitigt nej, vilket självklart inkluderar mig..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
MMS används rätt flitigt i hela Europa, vilket ändå får ses som en "större marknad".

Var du sedan tycker om MMS är helt irrelevant.

En stor marknad ja, men iom att hela iPhone 2.0 är en flört med corporate America så kan du ju knappast förvänta dig bakåtsträvande larv som MMS som är som störst i just Europa, vill du ha det kör swirly MMS eller köp en annan telefon, du har alternativ så finns ju knappast någon anledning för dig att trolla så jävla hårt om en skitfunktion.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

Jag ser ingen anledning till att Apple skulle utelämna det i 3G versionen. Med tanke på att operatörerna tjänar grymma pengar på MMS så är det troligen ett krav från fler håll än sverige. Än så länge finns inget enklare mer utbrett alternativ för att skicka en bild till en vän.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter @ JAYS
Jag ser ingen anledning till att Apple skulle utelämna det i 3G versionen. Med tanke på att operatörerna tjänar grymma pengar på MMS så är det troligen ett krav från fler håll än sverige. Än så länge finns inget enklare mer utbrett alternativ för att skicka en bild till en vän.

som sagt, i Europa. Och ibland så behöver utveckling en ordentlig spark i röven för att få fart även om vi ligger hopplöst långt efter på just den här biten i Sverige så är det något som kan behövas.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
som sagt, i Europa.

Ja, i Europa, där vi befinner oss, och vars marknad vi är en del av.

För mig spelar det ingen roll om MMS inte används i Japan eller i USA, när det här i Europa är det mest utbredda sättet att skicka bildmeddelanden på.

Så hoppa av höghästen och inse att det inte är du som ska användas för någon slags användningsmall. MMS används uppenbarligen betydligt mer än du tror.

Och har du provat swirly så vet du att det långt ifrån är ett smidigt eller särskillt bra alternativ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Kan inte säga att någon i min bekantskapskrets använder MMS speciellt flitigt nej, vilket självklart inkluderar mig..

En stor marknad ja, men iom att hela iPhone 2.0 är en flört med corporate America så kan du ju knappast förvänta dig bakåtsträvande larv som MMS som är som störst i just Europa, vill du ha det kör swirly MMS eller köp en annan telefon, du har alternativ så finns ju knappast någon anledning för dig att trolla så jävla hårt om en skitfunktion.

Just precis en skitfunktion som är väldigt stor och används flitigt, och just en skitfunktion som Apple kunde baka in utan någon somhelst svårigheter, ett knäpp med fingrarna från steve och "skitfunktionen" skulle finnas där. Är ju bara ett hån att en sådan simpel funktion ej finns med.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen iPhone, men om någon skickar ett MMS till en iPhone, kommer det där jobbiga "Hämta på nätet"-sms:et istället då?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Jag tycker alla tillverkare borde sluta med MMS till förmån för email... Vi borde gå fram i utvecklingen till mindre begränsade alternativ

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Ja, i Europa, där vi befinner oss, och vars marknad vi är en del av.

För mig spelar det ingen roll om MMS inte används i Japan eller i USA, när det här i Europa är det mest utbredda sättet att skicka bildmeddelanden på.

Så hoppa av höghästen och inse att det inte är du som ska användas för någon slags användningsmall. MMS används uppenbarligen betydligt mer än du tror.

Och har du provat swirly så vet du att det långt ifrån är ett smidigt eller särskillt bra alternativ.

Som sagt, kretsar ditt liv runt MMS som det verkar köp en annan telefon, alterntivt sluta tro att bara för att du skriker högst och mest om MMS att det trillar ner helt magiskt i din iPhone bara för att du vill att det "ska" vara så. Ytterligare ett alternativ skulle ju vara att du skrev en egen applikation som är bättre än swirly om det nu är så förbannat viktigt, så gör du dig och resten av alla MMS troll en tjänst.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Som sagt, kretsar ditt liv runt MMS som det verkar köp en annan telefon, alterntivt sluta tro att bara för att du skriker högst och mest om MMS att det trillar ner helt magiskt i din iPhone bara för att du vill att det "ska" vara så. Ytterligare ett alternativ skulle ju vara att du skrev en egen applikation som är bättre än swirly om det nu är så förbannat viktigt, så gör du dig och resten av alla MMS troll en tjänst.

"MMS troll"...

Jag skickar faktiskt inte alls MMS så ofta (aldrig sedan jag köpte en iphone), men vill så klart kunna göra det när det är läga, och ta emot MMS utan att behöva logga på en websida.

Det som egentligen stör mig är alla "apple-fetischister" likt dig själv, som vägrar se brister i telefonen (trots att just t.ex. detta enligt väldigt många är en brist), bara för att det är en apple-produkt. Hade du inte gång på gång hävdat din trångsynthet, och t.ex. skrivit att du själv inte är i behov av funktionen, att det finns bättre alternativ, men att du förstår att det uppenbarligen finns en efterfrågan, så hade jag heller inte försökt argumentera med dig. Istället är det en skitfunktion, europa ligger efter, bla bla bla...

Jag vill inte köpa en ny telefon, eftersom jag i överlag är väldigt nöjd med den. Det hindrar mig dock inte att vara kritisk mot den, något som jag knappast förväntar mig från dig/er, som ser varje Apple-produkt som en perfektion.

Hade inte den inbyggda musikspelaren kunnat spela mp3 utan bara aac, så hade du förmodligen skrivit att alla vi "mp3-troll" minsann skulle komma ikapp tekniken, fast på ditt vanliga, självgoda sätt, förståss.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Just precis en skitfunktion som är väldigt stor och används flitigt

Skulle tippa på att mer än 80% av användarna aldrig använder MMS. Personligen finns det ingen funktion jag kunde bry mig mindre om än MMS, men för de som känner att de måste ha det är det ju synd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterj
Skulle tippa på att mer än 80% av användarna aldrig använder MMS.

Det skickas i snitt ca en halv miljon MMS per dag i Sverige. Det är knappast en försumbar mängd, oavsett hur stor del av mobilägarna som använder det.

Det är säkerligen betydligt fler än antalet email som tas emot på mobiltelefoner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
"MMS troll"...

Jag skickar faktiskt inte alls MMS så ofta (aldrig sedan jag köpte en iphone), men vill så klart kunna göra det när det är läga, och ta emot MMS utan att behöva logga på en websida.

Det som egentligen stör mig är alla "apple-fetischister" likt dig själv, som vägrar se brister i telefonen (trots att just t.ex. detta enligt väldigt många är en brist), bara för att det är en apple-produkt. Hade du inte gång på gång hävdat din trångsynthet, och t.ex. skrivit att du själv inte är i behov av funktionen, att det finns bättre alternativ, men att du förstår att det uppenbarligen finns en efterfrågan, så hade jag heller inte försökt argumentera med dig. Istället är det en skitfunktion, europa ligger efter, bla bla bla...

Jag vill inte köpa en ny telefon, eftersom jag i överlag är väldigt nöjd med den. Det hindrar mig dock inte att vara kritisk mot den, något som jag knappast förväntar mig från dig/er, som ser varje Apple-produkt som en perfektion.

Hade inte den inbyggda musikspelaren kunnat spela mp3 utan bara aac, så hade du förmodligen skrivit att alla vi "mp3-troll" minsann skulle komma ikapp tekniken, fast på ditt vanliga, självgoda sätt, förståss.

Har aldrig påstått att en apple-produkt per definition är perfekt, det har min självgode herre läst in alldeles själv, fanns massvis de kunde förbättre på iPhone version 1 som jag har, och nästan allt fixade de som jag saknade, men det rörde inte frågeställningen nu utan du letar som vanligt bara efter ny skit att dilla vidare om. Du är välkommen att diskutera iphones MMS avsaknad med mig hur mycket du vill, PM eller MSN finns tillgängligt för dig så kan du diskutera bäst du vill men att gå över på borderline personangrepp och godtyckliga antaganden för att du har för mycket tid över och i övrigt rätt pissig attityd klarar jag mig utan.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Har aldrig påstått att en apple-produkt per definition är perfekt, det har min självgode herre läst in alldeles själv, fanns massvis de kunde förbättre på iPhone version 1 som jag har, och nästan allt fixade de som jag saknade, men det rörde inte frågeställningen nu utan du letar som vanligt bara efter ny skit att dilla vidare om. Du är välkommen att diskutera iphones MMS avsaknad med mig hur mycket du vill, PM eller MSN finns tillgängligt för dig så kan du diskutera bäst du vill men att gå över på borderline personangrepp och godtyckliga antaganden för att du har för mycket tid över och i övrigt rätt pissig attityd klarar jag mig utan.

Personangrepp och pissig attityd? Du menar uttryck som "MMS troll"? Kasta inte sten i glashus.

Det är ju rätt uppenbart att du inte kan se objektivt på avsaknaden av MMS, och se det som den brist det är, trots att det bevisligen är en flitigt använd funktion som många skulle sakna, villket får mig att anta att du är en fanboy i mängden.
Kan du klandra mig?
Du kan mycket väl tycka att det är en skifunktion, det stör mig så klart inte det minsta. Tycker naturligtvis också själv att det är begränsande, och framförallt dyrt. Det som stör mig dock är att du helt flagrant avfärdar behovet för det, eftersom du själv inte har det.

Definitivt för mycket tid över, halsfluss i två dagar nu, och sjukt uttråkad. Så naturligtvis letar jag efter ny skit att dilla om. Och vem då bättre att dilla med än en besserwisser (detta har jag läst in helt själv) som tror att han är någon slags mall för hur teknik används och ska användas.

Tiden går så mycket fortare då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
text

Vi har gått igenom detta förut, jag kan förmodligen hitta en avsevärd mängd människor som skulle vilja ha en inbyggt fläkt på iPhonen för att svalka sig med på sommaren. Skall vi kritisera Apple för att de utelämnade en sådan grejj? Visst, du ser MMS som en brist, men det gör inte alls i hela världen. Jag är glad att det inte finns, slipper man kolla på en minimal bild och gissa vad den föreställer...

Sen är det väl bra att vi går mer och mer emot email i telefonen?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Är det inte bra att det inte finns MMS, så vi konsumenter måste skicka bilder på billigare sätt? MMS tjänar operatörerna sjukt mycket pengar på och det är dags att gå vidare i utvecklingen tycker jag.

Om folk började använda twitter, im eller framförallt email för att skicka bilder till varandra kommer vi alla att få en lägre månadskostnad.

Dock är det telefontillverkarnas fel, som antagligen blivit påtryckta av operatörerna, att det är så otroligt dåliga mailklienter i de flesta telefoner i dagsläget.

Om alla skulle ha en iPhone (och det gick att skicka MMS) tror jag inte att det skulle skickas speciellt mycket MMS ändå, på grund av att det är så enkelt att lägga till sitt mailkonto i klienten.

Så SE, Nokia, Lg och allt vad ni heter, sluta slicka operatörerna och gör bra gränssnitt som vi konsumenter har nytta av istället.

Visa signatur

Alla säger att jag är lat, men jag har ju inte gjort något...

Permalänk
Medlem

Det är ju definitivt bra om MMS börjar fasas ut, men eftersom det fortfarande är så stort (hos oss), så är det långt för tidigt att bara ta bort funktionen, eftersom det fortfarande är en bråkdel av personer som kan ta emot epost på mobilen, speciellt push mail. Detta både p.g.a. att de inte har konfigurerat det, och för att det fortfarande är väldigt många telefoner ute med väldigt begränsade klienter.

_Istället_ för att ta bort MMS så borde man göra epost mer attraktivt (push är t.ex. ett måste, och här hänger det ju inte bara på mobiltillverkarna), villket Apple definitivt har gjort med iPhonen.

Derox, ja, vi har pratat om det. Det du inte verkar förstå att den ena funktionen (fläkten) inte finns i någon annan telefon, medans den andra (MMS) finns i _varenda_ telefon med kamera, och förmodligen många utan kamera, sedan, tja, 5 år tillbaka.
Är det altså lika rimligt enligt dig, att önska sig en inbyggd fläkt, som att önska sig en funktion som är en standard i vårt nät? Kom igen nu...

Och du är "glad" för att den saknas MMS? Nice. Är du glad för att den saknar copy/paste och ett vettigt BT-prokoll?

Minimala bilder? Hur länge sedan var det du tog emot ett MMS? Du kan lika få den minimala bilden mailad till dig. Blir den då på ett magiskt sätt bättre? Det är inte MMS som har gjort den minimal, då skickade bilder via det inte begöver vara små.

Förstår inte riktigt själv heller varför jag engagerar mig själv så mycket i det här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.

Derox, ja, vi har pratat om det. Det du inte verkar förstå att den ena funktionen (fläkten) inte finns i någon annan telefon, medans den andra (MMS) finns i _varenda_ telefon med kamera, och förmodligen många utan kamera, sedan, tja, 5 år tillbaka.
Är det altså lika rimligt enligt dig, att önska sig en inbyggd fläkt, som att önska sig en funktion som är en standard i vårt nät? Kom igen nu...

Och du är "glad" för att den saknas MMS? Nice. Är du glad för att den saknar copy/paste och ett vettigt BT-prokoll?

Minimala bilder? Hur länge sedan var det du tog emot ett MMS? Du kan lika få den minimala bilden mailad till dig. Blir den då på ett magiskt sätt bättre? Det är inte MMS som har gjort den minimal, då skickade bilder via det inte begöver vara små.

Förstår inte riktigt själv heller varför jag engagerar mig själv så mycket i det här.

Ja jag ser faktiskt ingen skillnad på funktionerna, lika värdelösa båda två. Så du menar att jag kan skicka bilder i upplösningar 1920x och uppåt utan problem? Via MMS, för att sedan överföra den bilden jag fick i ett MMS till datorn och se den i rätt upplösning? För om det går så har jag nog inte hängt med i tiden.

Nej jag är inte glad att den saknar copy/paste osv, för där finns ju inget bra alternativ som man vill införa istället. Att sluta med MMS till förmån för email är ju bra, tvingar folk att skicka emails istället, vi vill ju få så många som möjligt att använda email då detta är ett bättre vis att skicka filer.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Löjlig diskussion kring MMS, givetvis hade det varit bra om iPhone haft stöd för MMS. Det kan inte heller uteslutas att det är något som kommer eftersom flera europeiska operatörer säkert kommer att efterfråga funktionen. Personligen föredrar jag att skicka epost framför SMS och MMS, men man kan inte bortse från att MMS är en standard som fått stort genomslag. Betydligt fler användare har inställningar för att kunna ta emot MMS jämfört med antalet användare som har konfigurerat sin telefon för epost.
Apple har tvingats överge sin strategi där de får del av operatörernas intäkter och nu äntligen är operatörerna villiga att subventionera iPhone. Även om Apple har gjort mycket bra är de inte allsmäktiga och det är inte otänkbart att operatörerna kräver MMS.

Permalänk
Medlem

Verkar som om iPhone kommer att bli väldigt dyr med abonnemang, iallafall I Storbritannien. Efter 18 månader har man betalat 9000 kr, vilket känns helt sjukt.

Undra vad snälla Telia kommer att kräva.

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\06\11\28...

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unisol
Verkar som om iPhone kommer att bli väldigt dyr med abonnemang, iallafall I Storbritannien. Efter 18 månader har man betalat 9000 kr, vilket känns helt sjukt.

Undra vad snälla Telia kommer att kräva.

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\06\11\28...

Ja, helt hutlöst att inte världens modernaste telefon går att få för under en 1000-lapp.

Uk har snarare otroligt bra erbjudande, visst kostar det en del i månaden men du får ju obegränsad data och en hel del samtalstid och SMS.

Permalänk
Medlem

Kan meddela eventuella intresserade att iPhone bara kommer finnas hos Telias egna butiker och på telia.se under lanseringsperioden. Så om du inte vill handla på telia.se eller har en Telia-butik i närheten, så kan du glömma att köpa den på Phone House eller någon av de stora kedjorna förrns efter sommaren. Kul va? Har inte fått klartecken i om detta gäller även hos auktoriserade Apple-butiker i stil med Macoteket, men ska rota lite.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Ja telia ska ju mjölka så mycket det bara går... som vanligt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

International-Orders verkar sälja iPhone 3G helt utan någon operatör, hur dom nu ska få ihop det: International-Orders iPhone 3G. Ska bli intressant att se om dom bluffar eller hittar något sätt att fixa den utan något abbonemang. "Brand New Apple iPhone GSM Quad-Band 3G iPhone. No contract ."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Kan meddela eventuella intresserade att iPhone bara kommer finnas hos Telias egna butiker och på telia.se under lanseringsperioden. Så om du inte vill handla på telia.se eller har en Telia-butik i närheten, så kan du glömma att köpa den på Phone House eller någon av de stora kedjorna förrns efter sommaren. Kul va? Har inte fått klartecken i om detta gäller även hos auktoriserade Apple-butiker i stil med Macoteket, men ska rota lite.

Tror inte macoteket kommer få sälja den faktiskt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men finns det spekulationer/fakta på hur iPod Touch's pris kommer att påverkas av att det släpps en såpass billig iPhone? En 8gb iPod touch borde ju rimligtvis bli väldigt billig om en iPhone med samma storlek går på 199$.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men finns det spekulationer/fakta på hur iPod Touch's pris kommer att påverkas av att det släpps en såpass billig iPhone? En 8gb iPod touch borde ju rimligtvis bli väldigt billig om en iPhone med samma storlek går på 199$.

Köp en Nokia N95 8GB istället för 1 krona hos Tre, då får du en bra telefon som är mycket billigare än iPhone!

Om du verkligen läst hela tråden framgår det att iPhone säljs i kombination med dyra abonnemang vilket inte är fallet med iPod Touch. Dock kommer en uppdatering av Touch förr eller senare, absolut inte för 11 juli men kanske ett år efter introduktionen (dvs. i september).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexander.l
Köp en Nokia N95 8GB istället för 1 krona hos Tre, då får du en bra telefon som är mycket billigare än iPhone!

Om du verkligen läst hela tråden framgår det att iPhone säljs i kombination med dyra abonnemang vilket inte är fallet med iPod Touch. Dock kommer en uppdatering av Touch förr eller senare, absolut inte för 11 juli men kanske ett år efter introduktionen (dvs. i september).

Så du tror inte att det kommer en prissänkning på iPod Touch? Funderar nämligen att sälja min Touch för att köpa en iPhone.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexander.l
Köp en Nokia N95 8GB istället för 1 krona hos Tre, då får du en bra telefon som är mycket billigare än iPhone!

Om du verkligen läst hela tråden framgår det att iPhone säljs i kombination med dyra abonnemang vilket inte är fallet med iPod Touch. Dock kommer en uppdatering av Touch förr eller senare, absolut inte för 11 juli men kanske ett år efter introduktionen (dvs. i september).

Nu var det ju inte ett köpråd jag var ute efter, men tack ändå

Och jag tror inte heller att Touchen kommer att få någon uppgradering såhär kort efter dess release, men det jag frågade efter var om det ryktats om en prissänkning, då jag tror att det blir väldigt svårt att få sålt några iPod Touch med tanke på att iPhonen blivit såpass mycket billigare (även om då inte abonnemanget är inräknat)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexander.l
Köp en Nokia N95 8GB istället för 1 krona hos Tre, då får du en bra telefon som är mycket billigare än iPhone!

Om du verkligen läst hela tråden framgår det att iPhone säljs i kombination med dyra abonnemang vilket inte är fallet med iPod Touch. Dock kommer en uppdatering av Touch förr eller senare, absolut inte för 11 juli men kanske ett år efter introduktionen (dvs. i september).

Första någonsin som gått på reklamen om att telefonen kostar 1 krona?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexander.l
Det var ingen köprekommendation, snarare ironi. Vad jag försöker säga är att du inte bara betalar 199 USD för en iPhone. Teleoperatören subventionerar telefonen och räknar med att få pengarna tillbaka genom abonnemangsavgiften. Total kostnad kommer antagligen att ligga kring 10.000 kr men då ingår datatrafik och röstsamtal. Om iPhone är värd det eller inte är så klart beroende av vilka behov man har, givetvis blir det spännande att se Telias prissättning. Slutsatsen borde därför rimligtvis bli att iPod Touch inte är särskilt dyr jämfört med iPhone, men givetvis är en prissäkning välkommen (liksom alla andra prissänkningar).

Var du får 10.000 kr ifrån vet jag inte. Sen kan du ju inte räkna med vad samtalen/datatrafiken abonnemangsavgiften in till telefonkostnaden, för du kommer ju få datatrafik och annat som är det som kostar.

Sen vet jag inte hur du kan jämföra en mobil och en mp3 spelare

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"