iPhone - Apples nya smartphone

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Du har med andra ord ingen aning alls om hur det fungerar?

Jösses. Han förklarade ju allt man behöver veta på keynoten, bara du tittar på den om du vill veta mer.

När du inte kör programmet på din telefon skickas meddelandet till Apples server som sedan pushar det till telefonen som sedan plingar till och visar att något inkommit, startar programmet eller liknande.

Visst finns det begränsningar, som ditt SMS-exempel. Personligen tycker jag fördelarna överväger nackdelarna. Med alla dina klagomål kanske en WM-telefon är ett bättre val? Varför klaga på att Apple inte gör allt som WM när det är enklare att bara skaffa en WM-telefon istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Jösses. Han förklarade ju allt man behöver veta på keynoten, bara du tittar på den om du vill veta mer.

Han förklarar inte alls hur det fungerar. Han visar ett exempel som han heller inte förklarar hur det fungerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Visst finns det begränsningar, som ditt SMS-exempel. Personligen tycker jag fördelarna överväger nackdelarna. Med alla dina klagomål kanske en WM-telefon är ett bättre val? Varför klaga på att Apple inte gör allt som WM när det är enklare att bara skaffa en WM-telefon istället?

Du missförstår mig, jag klagade inte (även fast jag tycker att det borde vara upp till användaren villka bakgrundsprocesser de nu vill köra), utan vill bara påpeka att deras push-grej knappast är någon mirakellösning som du försöker utpeka det till att vara.

Visserligen med ebay-appen men det kommer ju givetvis fungera likadant för IM-program eller vad som helst.

Ja, vad som helst indeed..

De saker som jag dock klagar på behövs ingen WM-telefon till, utan i princip villken nyare dumb-phone som hellst.

Och som jag skrev i en annan tråd, jag hade förut flera generationer av WM-telefoner privat, samt jobbar med dem varje dag på jobbet, och även fast jag tycker att fördelarna med WM över iPhone är enormt många, så är även nackdelarna många, och eftersom jag privat oftast inte behöver all den extra funktionalitet som WM ger, valde jag iPhonen för det överlägsna gränssnittet och hastigheten.

Men skulle vara intressant att läsa lite om hur push-funktionen fungerar. Verkar ju onekligen som en bra lösning för vissa typer av tillämpningar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
text

Som sagts tidigare förklarar han det i keynoten... Se den.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Någon vet om man kan dela ut internetet från kommande iphone till en dator via BT/sladd? Altså så iphone agerar 3g modem åt datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jontet
Någon vet om man kan dela ut internetet från kommande iphone till en dator via BT/sladd? Altså så iphone agerar 3g modem åt datorn.

Jag har starkt för mig att man inte kommer att kunna göra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu börjar det komma upp lite priser på telia.se/iphone
men när man trycker på Pris länken så laddas sidan bara om...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jontet
Någon vet om man kan dela ut internetet från kommande iphone till en dator via BT/sladd? Altså så iphone agerar 3g modem åt datorn.

Tror det Det går väl på nått vis redan nu tror jag. Iaf nån som hackat det så tror ja

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Har läst igenom lite av de senaste sidorna och verkar inte som något tagit upp att Telia har släppt abbonnemansformerna.

Abonnemang:
iMini
iMidi
iMaxi

Antal fria minuter:
100 min
250 min
1000 min

Antal fria SMS:
100 SMS
250 SMS
1000 SMS

Datatrafik – antal fria MB*
100 MB
250 MB
1000 MB

Telefonpris
x kr
y kr
z kr

Månadskostnad
x kr
y kr
z kr

* Surf via wlan (inkl. Telias surfzoner) och Telia Homerun är gratis med abonnemangen. Trafik utöver den som ingår i abonnemangen kostar 20 kr/MB - dock med maxtaxa på 9 kr/dygn.

Edit:
Nu är det ju bara frågan vad kalaset går på. Blir i alla fall iMidi eller iMaxi för mig. Men jag vill inte binda mig hutlöst länge utan köper hellre telefonen på direkten och sedan har en billig månadsavgift.

Skulle inte klara mig med 250MB i månaden, och 250 minuter skulle inte gå. Så måste nog bli iMaxi.

Blir också ett par Ultimate Ears super.fi 4 vi med mic till den (1355kr på dustinhome).

Edit2:
Nu försvann sidan från telia.se och gamla vanliga iphone sidan kom tillbaka. Konstigt.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Abonnemangen såg ju verkligen inte ut som några höjdare, såvida inte månadsavgifterna är väldigt låga...

Andra observationer:
- Möjlighet att beställa telefonen före säljstart? (Se skärmdump på ovanstående post)

- Hur tänker de med 20 kr/MB? Och 1 GB data i det största paketet?? Surfa in på en eller två sidor och du är redan uppe i maxtaxa... Känns inte riktigt helt färdigt det här.

- Möjlighet att ha Telias andra abonnemang. Beror ju såklart på hur iPhone-priset subventioneras, men ett Telia till vänner och fastpris på data känns ju nästan mer aktuellt än något av de nya abonnemangen.

Permalänk
Medlem

Verkar inte som det är riktigt klart nej, står ju 20kr/MB och max 9kr dygn. Så efter en halv megabyte så skulle man ju vara uppe i maxkostnaden för det dygnet.

Och jag skulle vilja konvertera mitt nuvarande studentabonnemang och använda det till iPhonen.

Frågan är ju också vad minuttaxan kommer att vara efter minuterna gått ut. Mitt nuvarande abonnemang är ju endast 69öre/min och bara öppningsavgift till telia. Eftersom jag mest ringer till telia blir ju det svinbilligt.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Hade ju helt klart hoppats på FLATRATE data...
Eller hur mycket kan man göra med 100 mb i månaden?

Visa signatur

Asus X53KA * AMD TURION TL58 @ 1.9 GHz * 2 GB 667MHz * ATI Radeon HD 2600 512MB DDR2 * 15.4" WXGA 1280x800 * Windows Vista home Premium * WD Elements ½TB * G15 * Icemat siberia * MX518 * Qpad XT-R
Opera user, CS player

Permalänk
Medlem

Där står det ju att man kan köra med Telias vanliga abonnemang också, vilket betyder att den kommer säljas som vilken annan telefon som helst men att det finns speciella abonnemang som man då (antagligen) bara kan köra till iPhone.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

Blir väll kanske mitt studentabonnemang + Prisavtal Fastpris (inkluderar Telias surfzoner) för 199kr/månad.

Som borde ge:
69öre/min
69öre/öppning
Ingen minuttaxa till andra telia mobiler.
2000 sms per månad
data obegränsat inom Sverige
Telias Surfzoner

för 248kr/månad (199+49)
+iPhone kostnad.

Detta verkar ju bättre än de special abonnemang som kommer att erbjudas i alla fall, men det återstår väll att se när priserna blir helt klar specade.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Hmm, får se vad man kör, surt att man bara får 1 gb trafik...

Räknas telias maxtaxa även när man surfar? e det inte bara via deras idiotiska portal?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Han förklarar inte alls hur det fungerar. Han visar ett exempel som han heller inte förklarar hur det fungerar.

Du missförstår mig, jag klagade inte (även fast jag tycker att det borde vara upp till användaren villka bakgrundsprocesser de nu vill köra), utan vill bara påpeka att deras push-grej knappast är någon mirakellösning som du försöker utpeka det till att vara.

Visserligen med ebay-appen men det kommer ju givetvis fungera likadant för IM-program eller vad som helst.

Ja, vad som helst indeed..

De saker som jag dock klagar på behövs ingen WM-telefon till, utan i princip villken nyare dumb-phone som hellst.

Och som jag skrev i en annan tråd, jag hade förut flera generationer av WM-telefoner privat, samt jobbar med dem varje dag på jobbet, och även fast jag tycker att fördelarna med WM över iPhone är enormt många, så är även nackdelarna många, och eftersom jag privat oftast inte behöver all den extra funktionalitet som WM ger, valde jag iPhonen för det överlägsna gränssnittet och hastigheten.

Men skulle vara intressant att läsa lite om hur push-funktionen fungerar. Verkar ju onekligen som en bra lösning för vissa typer av tillämpningar.

Givetvis innebär push-funktionen en hel del begränsningar men att låta folk köra program hur dom vill skulle medföra en hel hög med problem att lösa och jag tror saker som en task manager och massa program i bakgrunden skulle förstöra iPhone-upplevelsen.

Telias abonnemang är verkligen värdelösa. Hur hade dom tänkt att man skulle kunna använda telefonen till det den är byggd för med bara 100MB?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaZteR
Blir väll kanske mitt studentabonnemang + Prisavtal Fastpris (inkluderar Telias surfzoner) för 199kr/månad.

Som borde ge:
69öre/min
69öre/öppning
Ingen minuttaxa till andra telia mobiler.
2000 sms per månad
data obegränsat inom Sverige
Telias Surfzoner

för 248kr/månad (199+49)
+iPhone kostnad.

Detta verkar ju bättre än de special abonnemang som kommer att erbjudas i alla fall, men det återstår väll att se när priserna blir helt klar specade.

Tänk på att du inte kan förlänga Mobil Student längre då det är säljstoppat och ersatt av Mobil Max25, och det ingår 5000 sms inte 2000

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaZteR
Verkar inte som det är riktigt klart nej, står ju 20kr/MB och max 9kr dygn. Så efter en halv megabyte så skulle man ju vara uppe i maxkostnaden för det dygnet.

Antar att de menar så här...

20 kr/mb men om den kostnaden överstiger (9kr /dygn)/ månad så blir maxbeloppet 9kr* 30 = 270kr

Borde väl va så de menar? fast man vet ju aldrig med Telia

Visa signatur
Permalänk

"Välj mellan tre nivåer vad gäller fri datatrafik och fria minuter. Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia men då rekommenderar vi att du tecknar Prisavtal Fastpris.[...]"

Fan va gött
Får vi se om det blir att teckna data-fastpris och använda mitt nuvarande student abonnemang eller om något av de specialanpassade abonnemangen är något att ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriiiiik
Antar att de menar så här...

20 kr/mb men om den kostnaden överstiger (9kr /dygn)/ månad så blir maxbeloppet 9kr* 30 = 270kr

Borde väl va så de menar? fast man vet ju aldrig med Telia

Exakt så fungerar det, dessutom är maxtaxan bara relaterad till det du surfar, låt oss säga att du mailar iväg en bild på 2 MB då får du betala 40 kronor för det. Men skulle du maila iväg 3 bilder på 6 MB så träder 69kr/dygn maxtaxan in.

Här finns lite vettig info.
http://www.telia.se/privat/link.do?channelId=-101922&type=EDI...

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

Detta med maxtaxa verkar lite luddigt. På detta verkar det som om 9kr/dygn bara gäller om man surfar via webbläsaren och att maxtaxan för övrig datatrafik är 69 kr/dygn. Stämmer detta eller är iPhoneabonnemanget annorlunda?

http://www.telia.se/privat/link.do?channelId=-101922&type=EDI...

Visa signatur

Asus X53KA * AMD TURION TL58 @ 1.9 GHz * 2 GB 667MHz * ATI Radeon HD 2600 512MB DDR2 * 15.4" WXGA 1280x800 * Windows Vista home Premium * WD Elements ½TB * G15 * Icemat siberia * MX518 * Qpad XT-R
Opera user, CS player

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leoXz
Detta med maxtaxa verkar lite luddigt. På detta verkar det som om 9kr/dygn bara gäller om man surfar via webbläsaren och att maxtaxan för övrig datatrafik är 69 kr/dygn. Stämmer detta eller är iPhoneabonnemanget annorlunda?

http://www.telia.se/privat/link.do?channelId=-101922&type=EDI...

Det verkar vara det som gäller när man förbrukat sin pott från iAbbonemangen

Permalänk
Medlem

Möjligt (troligt) att detta tagits upp tidigare, men efter att ha fått nyhetsbrevet ang. 3G-Iphone från Telia idag så aktualiserades det:

Visst är tanken att luren ska säljas även utan abonnemang? Tycker mig minnas att jag läst 4600kr/8GB och 5400kr/16GB någonstans, men nu lyckas jag inte hitta tillbaka!
Hur som helst verkar Telias tre varianter inte vara någon direkt höjdare, visst, visst 1GB räcker säkert om man bara läser aftonbladet en gång om dagen, men om man är lite mer aktivt online så känns det som gränsen snart är nådd?
Oh well, den som lever får se!

/F

Permalänk
Avstängd

Med tanke på att T-Mobile tar 49 euro för sitt billigaste med 100min inkl , ca 460:-/mån så lär månadskostnaden vara MINST det hos Telia, något annat kan jag inte tänka mig. Dessutom har vi ju en betydligt högre moms i Sverige.

http://www.t-mobile.de/

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Med tanke på att T-Mobile tar 49 euro för sitt billigaste med 100min inkl , ca 460:-/mån så lär månadskostnaden vara MINST det hos Telia, något annat kan jag inte tänka mig. Dessutom har vi ju en betydligt högre moms i Sverige.

http://www.t-mobile.de/

Håller med. Tror verkligen inte dem där iAbonnemangen kommer vara billiga då de utländska abonnemangen, som i Storbritannien, har rätt saftiga månads belopp.

Även tveksamt om mobilen kommer gå att köpas utan abonnemang för 5000... låter lite billigt tycker jag.

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Mjo, det verkar inte som om den kommer att säljas utan abonnemang (åtminstone inte till att börja med) så var jag fått siffrorna ifrån kan man ju fråga sig. Kanske nåt jag drömt?
Hur som helst, om det handlar om 500kr/mån för det minsta abonnemanget så kommer det inte bli någon för mig. Xperia eller Touch Diamond i sånt fall.

Med det sagt så har jag nog inte varit med om något som väcker sånt habegär som Iphone, så det kanske trots allt slutar med en...
Värre än när jag lät all reklam komma åt mig och gick och köpte GTA IV mitt i slutprojektshetsen på skolan minsann!

/F

Permalänk
Moderator
Moderator

Nej, iPhone kommer inte att säljas utan abonnemang. Det säger ju Apple själva och då lär inte Telia våga bryta mot det.

Att det kommer att finnas iPhones utan abonnemang, tja...jag tänker inte handla en iPhone begagnat av någon som 'knäckt' den eller köpt med abonnemang för att sedan sälja den löst till högre pris men det kommer säkert att finnas.

Min iPhone köper jag av Telia om en månad eller så med fastpris på surfning, telia må vara dåliga i vissa avseenden men de har bevisligen bästa nätet. Det är i slutändan vad det handlar om, åtkomlighet.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

500kr/mån är helt orimligt. Vad T-Mobile har för priser är ganska oväsentligt. 500kr/mån för ett så pass dåligt abonnemang skulle ingen ta, i andra länder stämmer ju priserna på iPhone-abonnemangen överens med resten av marknaden, i UK är dom ju t.ex. ovanligt bra, i USA är det exakt samma priser som för andra smartphones osv. Visserligen är Telia lite knasiga ibland, men så korkade kan dom knappast vara.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
500kr/mån är helt orimligt. Vad T-Mobile har för priser är ganska oväsentligt. 500kr/mån för ett så pass dåligt abonnemang skulle ingen ta, i andra länder stämmer ju priserna på iPhone-abonnemangen överens med resten av marknaden, i UK är dom ju t.ex. ovanligt bra, i USA är det exakt samma priser som för andra smartphones osv. Visserligen är Telia lite knasiga ibland, men så korkade kan dom knappast vara.

Nja helt orimligt är det nog trots allt inte, det må vara orimligt i dina ögon men är man exklusiv återförsäljare kan man nog vänta sig ett relativt högt pris. Dessutom, varför skulle Telia plötsligt ge bort en massa minuter/MB när man tidigare tagit hutlöst betalt för det?? Det innebär att man förmodligen kommer få göra om sina övriga abbonemang för att 'vanliga' användare inte skall gå i taket.

Under 400:- tror jag inte det kommer vara ens för det billigaste (man kanske har ett 299:-s abb men då får du betala 20:-/MB istället.

Det är bara vad jag tror....

Edit: 3´s Flatrateabbonemang kostar 599:-/mån som jämförelse. Det blir intressant att se 3s strategi om Telia erbjuder Flatrate för 400:-/mån.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Hedersmedlem

Hej hej

har ett par frågor ang iphone,

1: har mobilen stöd för mp3? eller måste man konventera om låtarna via itunes o sedan föra över dem till telefonen.

2: finns det andra program än itunes för o föra över låtar / foton eller måste man hålla sig till itunes (hatar verkligen programet)

3: Har telefonen någon sms räknare som visar hur många sms man har skickat?

4: Har webläsaren någon RSS läsare?

5: Kan man sortera musiken efter "överförings datum"? dvs senaste låten man fört över skall dyka upp på listan först.

6: Går det o föra över filer till mobilen via bluetooth? eller måste man använda sig av datakabeln

7: Går det o skriva sms via datorn som i sin tur skickas via telefonen? Kör just nu med min N95 och när man skicka över 2000 sms / mån så är det en fördel o kunna skriva smsen via datorn istället för via mobilen

8: får det o föra över filer via bluetooth mellan telefoner?
Tacksam för svar

Permalänk
Moderator
Moderator

Just pratat med Telias kundtjänst angående Telia Fastpris 199 kr. Det är mycket riktigt 5 GB max på det abonnemanget, efter att man uppnått det stryps hastigheten till 0,2 mb och man betalar sannolikt en peng per mb (den frågan ställdes inte).

Så frågan är nu, hur mycket datatrafik/surfning kommer du som potentiell köpare att göra? Det vore inte helt fel med en liten web kalkylator så alla potentiella köpare kan få sig en tankeställare, hmm.

SMS
Email (både skicka, ta emot, kontrollera om man fått)
Surfning (sidor, videotittande på youtube eller dylikt)
GPS (äter väl en del packets upp och ner)

Någon som vet om det finns en bra webtrafik kalkylator eller känner för att skapa en? Funderar själv lite på trafiken man kör.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers