Permalänk
Avstängd

Jag brukade lägga över 20000:- lätt om året på datoruppgraderingar, som tur är det dock slut med det nu då jag tröttnat som sören på att spela på pc ;>
Tänkte först köpa ett dx10 kort och andra datoruppgraderingar men väljer ps3 istället, får mer för pengarna då än jag någonsin fått vid en pc uppgradering.

Men jag håller mycket med alla till 100% Om man vill ha en spelkonsoll är 7000:- alldeles för mycket. Tycker det är synd att sverige inte tar in 20gb modellen, den hade jag klarat mig bra med. Sen såklart som andra sagt kanske dom skulle haft en ännu mer budget modell utan blu-ray men det hade inte spelutvecklare gillat då dom hade varit tvungna att göra 2 st format för ps3 spelen.

Men 20gb tycker jag borde vara här iaf ;/ Går ju knappt att köpa i usa ens på de sidor jag varit inne på.

Permalänk
Medlem

Aaah. tog bara dnåt kort jag läst från minnet när jag skrev min inlägg igår smått påverkad.
Dock så har porrindustrin valt HDdvd så slaget är förlorat

Permalänk
Avstängd

Ulath du är fortfarande fast vid vhs/betamax tiden eller?, verkar så iaf.
Porr industrin har påverkan, yes. Men inte i närheten utav lika stor som sist.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
7000:- är förjävla mycket pengar, samtidigt finns det folk som gladeligen pungar ut 5000-7000 för high end grafikkort bara för att kunna köra nya spel med något högre upplösningar. Det jävliga är att dessa personer oftast brukar upprepa sådanna inköp med 1-2 års intervall.

Hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte förstå hur då PS3an kan få så mycket kritik riktad mot sig för att vara dyr, den är ju betydligt mer prisvärd än ett 8800GTX.

För mig är 7000 rätt mycket pengar, allafall i dagsläget. men om man ser till vad man får för de pengarna så är den prisvärd. Att argumentera att den bara är en "spelkonsoll" håller inte, visst är det det enda man utnytjar den till så kommer den inte vara mer men den har betydligt mer potential än så. Köper man en dator för 30.000:- enbart för att spela på så kommer det ju inte vara mycket mer än en jävligt dyr spelmaskin heller. Helt upp till var och en hur mycket man väljer att utnytja.

Dator för 30 000kr? Finns dock en jäkla massa saker man kan göra på en dator som man inte kan göra på PS3. Även om det finns linux etc.
De personer som köper datorer/grafikkort för enorma summor är en minoritet även om man på just detta forum får intrycket av att det är tvärt om...

Prisvärd är ju också en fråga om vad man vill ha. T.ex kan en dator med en massa extra jox och saker kosta 30k (värde 35k) medan man kan köpa en för 15k utan alla extrafinesser man inte är intresserad av. Även om det är mervärde i den dyra betyder det inte att den är värd för alla att köpa.

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem

vafan och jag som köpte en ny dator för 15k som har kunnat prestera rätt max i de flesta spel i 2år .. det där med 20k om året låter lite väl oigenomtänkt.

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Avstängd

Ja jag tror till 100% att du rullar på nära max med en dator som är 2 år gammal när jag redan har problem med att köra på hög upplösning med bra detaljer på många spel med min E6300,7900gto (inte direkt nytt eller bra nu nej).
Sen kostar allt runt om en dator, spelnörd som man var köpte man tangentbord,möss,musmattor m.m.m.
Bara möss,tangentbord,musmattor osv gick lätt på 2k om året(onödigt? ja, men spelnörden i mig ville ju såklart prova alla bra nyheter)

Permalänk

xbox 360, som dessutom har en bättre gpu (xenos vs ett lusigt 7800) kostar 2,5 eller 3k för premiumpaketet.

köper man en ps3 till att ha som mediacenter med blurayläsare är det väl rimligt, men har man den enbart till att spela spel är det fruktansvärt dyrt.

Permalänk
Avstängd

Xbox 360 har dock inga spel som tilltalar mig heller, förutom kanske 2 st, då är 3000:- jävligt dyrt.

Permalänk
Medlem

Plockar man bort Blu-ray-spelaren ur PS3 så tjänar man ungefär 800:- enligt analysföretaget som bedömde kostnaden för delar och tillverkning. Men då funkar ju varken spel eller film, så det kanske inte är en bra lösning. Då är Nordisk Films påslag på ungefär 800:- mycket mera värt att ta bort...

Är jag tjatig nu?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Att nordisk film måste ta betalt för att importera ps3:an är självklart men är det mycket mer än vad importörerna i andra euländer tar?

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem

599€ är för hela Europa, samma för alla...

England, t ex köper in PS3 för 5 440:- inklusive moms (17,5%)
Där säljs den sedan för 5 868:- så 428:- går till nånting, förmodligen marknadsföring eller nått. Nån där får 128 Miljoner på deras 300 000 releasemaskiner iallafall. Men det är deras sak. Jag trodde att de skulle sätta 399£ där, vilket ändå gett en bra vinst och sett mycket bättre ut i britternas ögon, dem är vana med runda siffror...

Nordisk film får ju samma pris såklart, så 5440:- fast då plus Svensk moms, som är lite högre(25%) så 5848:- blir det här, inklusive moms.
Här behövs tydligen nästan 800:- trots att vårat land knappast behöver en tiondel av Englands marknadsföring. Så man undrar ju vad Jens Alex tänker ha våra pengar till...

Säger detsamma här, 5995:- hade gett bra med vinst för Nordisk Film AB, och det hade sett mycket bättre ut på prislapparna...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Fredag vet du om Nordisk film är statligt ägd? Skulle det vara fallet så är det ju självklart att de vill lägga på en slant då staten gör allt för att få in så mycket pengar som möjligt oavsett regering.

Kan ju också vara så att england har fler importörer pga den grymt mycket större marknaden vilket kan tvinga importörerna att sänka priset.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Xbox 360 har dock inga spel som tilltalar mig heller, förutom kanske 2 st, då är 3000:- jävligt dyrt.

i dagsläget är 7k för _inga_ intressanta spel ännu dyrare. final fantasy xiii ska väl först komma om 2 år eller något.

själv har jag inga planer på att köpa någon av konsollerna, sitter mest och surar över vad sony gjort med ps3 som var den enda konsollen av de nya som jag över huvud taget kunde tänka mig köpa.. priset lär sänkas så småningom

Permalänk
Medlem

Är ett ps3 värt 7k?
Nej, inte under några omständigheter.

Som konsoll är det iallafall en 1500:- för dyrt innan det med sunt förnuft ens kan kallas vettigt.
Som BR-spelare är det ju bara löjligt, då det utan tvekan är så att en ordentlig spelare är bättre, och att spelarna så fort formatet är etablerat kommer sjunka som en sten. Enda anledningen att ha ps3 "för Blu-rays skull" är alltså om man vill skryta med att man har det senaste utan att vara villig att slänga ut pengar på ordentliga grejer.
Som både och är det ändå för dyrt med minst 1000:- då det är uppenbart att man försöker få BR att snylta framgång via PS, och det då ändå är i kategorin spelmaskin den hör hemma

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Är ett ps3 värt 7k?
Nej, inte under några omständigheter.

Som konsoll är det iallafall en 1500:- för dyrt innan det med sunt förnuft ens kan kallas vettigt.
Som BR-spelare är det ju bara löjligt, då det utan tvekan är så att en ordentlig spelare är bättre, och att spelarna så fort formatet är etablerat kommer sjunka som en sten. Enda anledningen att ha ps3 "för Blu-rays skull" är alltså om man vill skryta med att man har det senaste utan att vara villig att slänga ut pengar på ordentliga grejer.
Som både och är det ändå för dyrt med minst 1000:- då det är uppenbart att man försöker få BR att snylta framgång via PS, och det då ändå är i kategorin spelmaskin den hör hemma

Enligt många recensioner är PS3 den bästa Bluray-spelaren ute just nu faktist men jag förstår ditt resonemang. Ingen köper den bara för en Bluray-spelare. 7000 kronor är alldeles för mycket för en spelkonsoll om man tänker använda den som en sådan.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Helt sanslöst sjukt!
Jag bara vet att dom kommer bli tvugna att sänka priset efter bara 3-4 månader.
Bara hardcore fans kommer att betala 6-7000kr vilket resulterar i 50 sålda PS3 i Sverige.

4000kr och då köper jag det, för det andra så skulle jag vänta lite endå bara för att få en konsoll utan sjukdomar.

Visa signatur

Cooler Master Elite 330 | Corsair HX520W | Gigabyte GA-P35C-DS3R | Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz | Corsair 2Gb 800Mhz CL4 | Asus Extreme GeForce 8800GT 512MB | Vista Prem 64

Permalänk
Avstängd

Tror ju dock att rätt mycket fler än 50 ps3 kommer bli sålda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DR
4000kr och då köper jag det, för det andra så skulle jag vänta lite endå bara för att få en konsoll utan sjukdomar.

Det är faktist ytterst få PS3or som har fel. Jag skulle inte oroa mig för sånt.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luugen
Fredag vet du om Nordisk film är statligt ägd? Skulle det vara fallet så är det ju självklart att de vill lägga på en slant då staten gör allt för att få in så mycket pengar som möjligt oavsett regering.

Kan ju också vara så att england har fler importörer pga den grymt mycket större marknaden vilket kan tvinga importörerna att sänka priset.

och var har du fått detta ifrån?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Det är faktist ytterst få PS3or som har fel. Jag skulle inte oroa mig för sånt.

mja, ropa inte hej innan hunden är i graven. om 4-5 månader bör byggkvaliten överlag vara hyfsat redovisad. se på boxen bara..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Enligt många recensioner är PS3 den bästa Bluray-spelaren ute just nu faktist men jag förstår ditt resonemang. Ingen köper den bara för en Bluray-spelare. 7000 kronor är alldeles för mycket för en spelkonsoll om man tänker använda den som en sådan.

Det är ju möjligt att den är bäst just nu, men det skulle jag tro är ytterst temporärt. och som du säger, ingen lär ju köpa den bara för BR, och om nu någon skulle göra det så tror jag dessa är så pass fanatiska i sin prylgalenhet att spel-delen blir en nackdel, vilket då ändå petar ner betyget som BR-spelare. Det skulle väl i så fall vara de som vill skryta lite extra men inte är villiga att vänta lite på de riktigt bra prylarna. BR är som bäst en bonusfunktion, och som du sa, 7k för en konsoll är på tok för mycket.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är ju möjligt att den är bäst just nu, men det skulle jag tro är ytterst temporärt. och som du säger, ingen lär ju köpa den bara för BR, och om nu någon skulle göra det så tror jag dessa är så pass fanatiska i sin prylgalenhet att spel-delen blir en nackdel, vilket då ändå petar ner betyget som BR-spelare. Det skulle väl i så fall vara de som vill skryta lite extra men inte är villiga att vänta lite på de riktigt bra prylarna. BR är som bäst en bonusfunktion, och som du sa, 7k för en konsoll är på tok för mycket.

Belga, Belga, du har la läst testerna?

denna kan inte jämföras med PS2, PS2 hade kass DVD även jämfört med spelarna redan då. (jag jämför med min Pioneer 505 från året (åren?) innan PS2 kom som fortfarande är rätt svår att skilja från nutida spelare i samma prisnivå i bildkvalitet.

http://www.soundandvisionmag.com/hd-dvd-bluray/1927/shootout-...

http://ultimateavmag.com/hddiscplayers/1206ps3blu/ (denna har jag inte läst så den kan ju vara en sågning lika gärna..) men det finns fler att hitta säkert.

även för 7000 är en PS3 bara runt hälften så dyr som en "riktig" BluRayspelare, (lägg till 300 kr för fjärren) då så är känslan ungefär samma om den nu är så tyst som legenden säger

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
Belga, Belga, du har la läst testerna?

denna kan inte jämföras med PS2, PS2 hade kass DVD även jämfört med spelarna redan då. (jag jämför med min Pioneer 505 från året (åren?) innan PS2 kom som fortfarande är rätt svår att skilja från nutida spelare i samma prisnivå i bildkvalitet.

http://www.soundandvisionmag.com/hd-dvd-bluray/1927/shootout-...

http://ultimateavmag.com/hddiscplayers/1206ps3blu/ (denna har jag inte läst så den kan ju vara en sågning lika gärna..) men det finns fler att hitta säkert.

även för 7000 är en PS3 bara runt hälften så dyr som en "riktig" BluRayspelare, (lägg till 300 kr för fjärren) då så är känslan ungefär samma om den nu är så tyst som legenden säger

Jo jag har läst testerna, och det jag menade var att även om den är bäst, så tror jag nog att de som är så intresserade av just BR att de är villiga att lägga ut över 7k bara för att få tag i BR såhär pass tidigt, antagligen då skulle köpa en PS3 just för BR-spelarens skull och inte för spelandets skull, vilket då skulle göra hela konsoll-delen till nått som bara är ivägen, vilket man högst troligen inte vill ha.
(Jag själv samlade knivar fram till för nått år sen, men även om jag hittade en som skulle passat jättebra in i samlingen, så skulle jag ju inte köpa den om den levererades permanent ihop-kedjad med ett dussin som jag inte ville ha)

Är man så inne på att man vill ha BR så tror jag nog att man även har vett nog att förstå att det inom en snar framtid kommer komma betydligt bättre maskiner för det ändamålet (kanske inte bättre när det gäller uppspelning, men som spelare i sig). Att köpa ps3 bara för att den har BR är ju som att köpa ett dyrare (eller iaf lika dyrt) substitut för den produkt man vill ha, en vecka innan produkten man vill ha lanseras. Visst finns det folk som inte har några problem med att köpa båda, men de är nog en rätt ordentlig minoritet.

Så köper man ett ps3 så är det ju för att:
A. Man vill ha konsollen att spela på.
B. Man vill ha konsollen + att man bara vill ha BR men inte egentligen bryr sig så fruktansvärt om det (det är en bonus m.a.o).

Och som maskin att spela på, även om den nu har bonusfunktioner, så är 7000 för mycket. 5-5500 hade funkat eftersom den ändå är rätt maffig, men inte mer än så.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Riktiga hemmabio fantaster köper nog den stationära som har både Blu-ray och HD-DVD dock. Den dom visade på CES.
Dock vet jag en som köper ps3 först för blu-ray men även för att kunna lira lite sportspel, så han tycker ändå det är ett kap. Notera han är ingen extrem extrem hemmabio freak men han har inte billiga grejer precis. Och han kommer nog köpa dual stationär i framtiden när flera kommer ut på marknaden.

Om jag köper en svensk ps3 nu är det mest för att jag inte orkar vänta. Jag behöver en spel-konsoll typ snart för jag har så jävla tradigt ;> Så antingen köper man en ps2 för runt 1500:- och väntar på ps3 eller köper direkt.
Och det kommer ändå ta tid innan priset sjunkit med runt 1500 så kan jag lika gärna köpa direkt.
Sen har man inte köpt något helt nytt roligt på lanseringsdagen på många år ;> Dyrt med studier :D'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jo jag har läst testerna, och det jag menade var att även om den är bäst, så tror jag nog att de som är så intresserade av just BR att de är villiga att lägga ut över 7k bara för att få tag i BR såhär pass tidigt, antagligen då skulle köpa en PS3 just för BR-spelarens skull och inte för spelandets skull, vilket då skulle göra hela konsoll-delen till nått som bara är ivägen, vilket man högst troligen inte vill ha.
(Jag själv samlade knivar fram till för nått år sen, men även om jag hittade en som skulle passat jättebra in i samlingen, så skulle jag ju inte köpa den om den levererades permanent ihop-kedjad med ett dussin som jag inte ville ha)

Är man så inne på att man vill ha BR så tror jag nog att man även har vett nog att förstå att det inom en snar framtid kommer komma betydligt bättre maskiner för det ändamålet (kanske inte bättre när det gäller uppspelning, men som spelare i sig). Att köpa ps3 bara för att den har BR är ju som att köpa ett dyrare (eller iaf lika dyrt) substitut för den produkt man vill ha, en vecka innan produkten man vill ha lanseras. Visst finns det folk som inte har några problem med att köpa båda, men de är nog en rätt ordentlig minoritet.

Så köper man ett ps3 så är det ju för att:
A. Man vill ha konsollen att spela på.
B. Man vill ha konsollen + att man bara vill ha BR men inte egentligen bryr sig så fruktansvärt om det (det är en bonus m.a.o).

Och som maskin att spela på, även om den nu har bonusfunktioner, så är 7000 för mycket. 5-5500 hade funkat eftersom den ändå är rätt maffig, men inte mer än så.

Jag har utan tvekan skaffat min US PS3 till största delen för Blu-ray spelaren, finns inga nackdelar gentemot stationära spelare som jag ser det, många tester visar samma sak. Tvärtom finns det en del plus som att den har HMDI 1.3 vilket inte alls är vanligt på de stationära spelarna än.

Naturligtvis spelar jag lite på den också men ska jag vara ärlig så tycker jag spelutbudet just nu är rejält dåligt. Mycket bättre att sätta sig i lugn och ro och se en högupplöst film, mums. Summan är att jag har köpt för Blu-ray och ser spel som bonus. Kommer en bättre spelare senare (vilket det alltid gör) så får man fundera på uppgradering då.

Med allt detta sagt kan jag säga att jag tycker att 7000kr är ett hutlöst pris, särskilt om det höga priset till en del består av att general agenten i Sverige har lagt på en del % som egentligen inget annat land har gjort.

Som någon har sagt här innan så tror jag tyvärr att ingen klagomål hjälper, har man förbokat och tycker det är dyrt så ska man avboka, det är det enda sättet. Att klaga men sedan ändå betala ger tyvärr ingenting.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Är jag tjatig nu?

Alla är nog vana redan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
och var har du fått detta ifrån?

Vadå "fått detta från"? Han ställde enbart frågor, spekulationer, du vet. Lugna ner dig, så fort någon försöker hitta en anledning till det höga priset måste det inte hoppas fram och skrikas "nej nej nej Nordisk Film är elaka!!11"

Permalänk
Avstängd

Fredag gör iaf något, till skillnad från flesta andra.
Så tycker inte han är tjatig, inte det minsta.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det bara finns ett spel jag är intresserad av till PS3 hittills av det jag sett så känns det hutlöst dyrt. Prylgalningen i mig skriker "KÖP KÖP KÖP" men jag måste nog säga ifrån! Att jag dessutom redan äger en 360 och fler och fler spel kommer till båda konsolerna gör mig ingenting. I slutändan kommer jag säkerligen äga en PS3 också, men inte för det priset.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X | 32GB DDR4 3200MHz | GeForce RTX 3080

Permalänk
Avstängd

Xbox klarar man sig mer än bra på om man inte är rollspels freak som jag
Sen är dock tjejen singstar fantast till tusen också ;O

Permalänk
Medlem

vad kostar en ny ps3 60gig i japan/kina?

Permalänk
Avstängd

Ca 3500:- sist jag såg priser, kan sjunkit något dock.