Permalänk
Medlem

E6600 + 8800GTS + Hiper Type-R 480w?

Tjena!

Har ett litet problem, när jag klockar min processor till 3.4Ghz och höjer vcore till lite över 1.4 så blir mitt grafikkort sämmre (det är också klockat, se sign).

Själva datorn funkar bra och är snabb, det är bara grafikkortet som försämmras.

Har setat och försökt med alla sorters inställningar men det vill sig inte!
Har ställt in att pcie är låst till 100mhz mm.
Har gjort som han skrev i tråden"conroe noob guide", så det ska inte vara några fel på mina inställningar!

När jag har lägre vcore i typ 3Ghz så funkar det bra!

Funderar på om det kan vara nätagget som är för klent?

Här är lite info om den, jag vet inte så mycket om det här så det är bara att berätta vad som krävs!

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=32...

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Avstängd

Kolla att inte cpu-z visar att du har pci-express på 1x.
Ibland kan det ske i vissa bios bla ett vanligt fel med asus brädor.
16x ska det vara.

Annars lutar det åt dett PSU agg.
Men det bör räcka till.

Hoppas bara att min Noob guide är korrekt

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Ok det ska jag titta på när jag kommer hem från jobbet, tack

Riktigt bra guide du gjorde, lätt att följa för en noob som mig

btw vart ställer man in det, i BIOS eller i grafikinställningarna?

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Jag hade samma problem med min AMD-Processor igår. Klockad till 3GHz så verkade datorn prestera sämre i tex. F.E.A.R och 3DMark. När jag ställde in original klock 2,6GHz så fick jag mer poäng. Jag tyckte detta var skumt och gjorde en mycket grundlig kontroll i BIOS (8 omstarter). Det visade sig ha med Vcore att göra. Temperaturen stiger så fruktansvärt på NB/SB så att datorn tappar prestanda när den drar ner på arbetet för att inte bli överhettad.

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt är det, så du tror att det bara har att göra med vcoren då?

Ska testa att höja den lite och se till så allt onödigt är avstängt i BIOS så NB/SB får mindre att sköta, men angående tempen på NBn så är det uppe i 35-40c, är det verkligen för mycket?

Men nu har jag letat efter vart man ställer in så att pci-e porten ska gå i 16x men jag hittar den inte =/, är det i kontrollpanelen eller finns den inställningen på något annat håll?

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

35-40c på NB är inget alls, själv ligger man på 120c+ ibland xD.

Att ändra till 16x PCI-E görs i BIOS om det går annars ska det vara 16x som den kör på.

Permalänk
Medlem

ok, jaja jag får väll sitta och pilla med olika inställningar och kanske köpa ett nytt nätagg ändå, tror det får bli ett Tagan 580w easyconnect, det lär ju räcka iaf. och det är skönt att man kan ta dän sladdar som man inte använder

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.