LG L2000C från dustinhome.se - pixel som fastnat, möjlighet till byte?

Permalänk
Medlem

LG L2000C från dustinhome.se - pixel som fastnat, möjlighet till byte?

Jag beställde en LG L2000C tillsammans med lite andra saker från dustinhome.se i tisdags i förra veckan (30 jan), och hämtade ut den i torsdags. Jag upptäckte igår en pixel som fastnat, jag tror det är en röd subpixel. Mot en röd bakgrund blir den svart, och mot en vit bakgrund bilr den ljusblå.

Jag har provat att spela upp olika blinkande videos och liknande, och även att massera pixlen. Detta hjälpte dock inte.

Finns det någon möjlighet för mig att få en ny skärm eller pengarna tillbaka utan att behöva lägga ut några extra pengar på frakt eller liknande? Pixeln märks nämligen inte mycket, men om jag skulle kunna få byta skärmen helt gratis utan någon frakt eller liknande så är det kanske värt...

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte läsa "Pixelpolicies TFT-skärmar" innan du köper en skärm?
Som vanligt brukar informationen "nästan" alltid finnas på företagens hemsidor.

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/system/pages/other/wf_di...

Här finner du information om de olika tillverkarnas respektive pixelpolicy. Pixelpolicyn talar om hur många defekta pixlar som anses acceptabelt, en skärm byts inte ut om inte antalet defekta pixlar överstiger ett av tillverkaren satt.

TFT-skärmar förekommer både som platta skärmar för stationära datorer och som skärmar på bärbara datorer. En bildskärm med upplösningen 1024x768 punkter innehåller 786 432 bildpunkter (pixlar) Varje bildpunkt hanteras av 3 transistorer, en för röd, en för grön och en för blå färg. Antalet transistorer i en sådan skärm uppgår alltså till ungefär 2 350 000 st. Under tillverkningsprocessen inträffar det ibland att det uppstår fel på transistorerna, antingen en eller flera i någon bildpunkt på skärmen, detta upplevs då som ett pixelfel.
Skärmen kan ha punkter som är svarta (ingen av transistorerna fungerar), lyser vitt (alla står på hela tiden) eller lyser i någon av de 3 grundfärgerna.

I tillverkningsprocessen finns det vissa toleransnivåer för vad man får acceptera som kund när det gäller antalet trasiga pixlar. Olika tillverkare har olika policies för vad som anses acceptabelt. Tillverkarnas toleransnivåer är mycket snäva, felprocenten på TFT-skärmar är mycket låg jämfört med vilka andra datorkomponenter som helst.

Om en skärm skall bedömas som felaktig måste antalet döda eller felaktiga pixlar överstiga ett visst antal och det är detta som definieras i tillverkarnas pixelpolicy. En skärm som håller sig inom marginalerna som definieras i pixelpolicyn anses inte vara felaktig och kommer inte att bytas ut. Värt att nämna är att väldigt få skärmar har pixelfel då tillverkningsprocessen är mycket effektiv.

LG
Upp till 4 felaktiga pixlar. För mer information och frågor, vänligen kontakta Anta Service på 0680-716654.
Läs LG:s pixelpolicy »

http://www.dustinhome.se/PDF/pixelfel/lg_pixelpolicy.pdf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Varför inte läsa "Pixelpolicies TFT-skärmar" innan du köper en skärm?
Som vanligt brukar informationen "nästan" alltid finnas på företagens hemsidor.

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/system/pages/other/wf_di...

Här finner du information om de olika tillverkarnas respektive pixelpolicy. Pixelpolicyn talar om hur många defekta pixlar som anses acceptabelt, en skärm byts inte ut om inte antalet defekta pixlar överstiger ett av tillverkaren satt.

TFT-skärmar förekommer både som platta skärmar för stationära datorer och som skärmar på bärbara datorer. En bildskärm med upplösningen 1024x768 punkter innehåller 786 432 bildpunkter (pixlar) Varje bildpunkt hanteras av 3 transistorer, en för röd, en för grön och en för blå färg. Antalet transistorer i en sådan skärm uppgår alltså till ungefär 2 350 000 st. Under tillverkningsprocessen inträffar det ibland att det uppstår fel på transistorerna, antingen en eller flera i någon bildpunkt på skärmen, detta upplevs då som ett pixelfel.
Skärmen kan ha punkter som är svarta (ingen av transistorerna fungerar), lyser vitt (alla står på hela tiden) eller lyser i någon av de 3 grundfärgerna.

I tillverkningsprocessen finns det vissa toleransnivåer för vad man får acceptera som kund när det gäller antalet trasiga pixlar. Olika tillverkare har olika policies för vad som anses acceptabelt. Tillverkarnas toleransnivåer är mycket snäva, felprocenten på TFT-skärmar är mycket låg jämfört med vilka andra datorkomponenter som helst.

Om en skärm skall bedömas som felaktig måste antalet döda eller felaktiga pixlar överstiga ett visst antal och det är detta som definieras i tillverkarnas pixelpolicy. En skärm som håller sig inom marginalerna som definieras i pixelpolicyn anses inte vara felaktig och kommer inte att bytas ut. Värt att nämna är att väldigt få skärmar har pixelfel då tillverkningsprocessen är mycket effektiv.

LG
Upp till 4 felaktiga pixlar. För mer information och frågor, vänligen kontakta Anta Service på 0680-716654.
Läs LG:s pixelpolicy »

http://www.dustinhome.se/PDF/pixelfel/lg_pixelpolicy.pdf

Tack för ett snabbt svar!

Jag har läst pixelpolicyn. Det jag funderade på var ifall jag kan hänvisa till öppet köp eller distansavtalslagen och därmed få lämna tillbaka/byta produkten. Skulle jag vara tvungen att betala frakten tillbaka isåfall?

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OtZman
Tack för ett snabbt svar!

Jag har läst pixelpolicyn. Det jag funderade på var ifall jag kan hänvisa till öppet köp eller distansavtalslagen och därmed få lämna tillbaka/byta produkten. Skulle jag vara tvungen att betala frakten tillbaka isåfall?

Just den modellen har en "Zero Bright Pixelfault"-garanti vilket borde betyda att du kan få en ny på garantin, hör med dustin eller LG.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Just den modellen har en "Zero Bright Pixelfault"-garanti vilket borde betyda att du kan få en ny på garantin, hör med dustin eller LG.

Tack så mycket Curly, du har verkligen varit hjälpsam genom hela mitt skärmköp och även nu efter. Om jag minns rätt så var du oxå intresserad av en L2000C. Har du några frågor om hur min skärm är, om hur allvarlig bandingen är osv, eller om du vill att jag ska fixa bilder på det eller nåt annat så PMa mig bara.

Kollade på LGs sida men det var något fel på deras sida med information om garantierna, så jag kan inte se exakt vad Zero Bright Pixelfault garantin innebär, men jag ska slå en signal till dustinhome imorgon och se vad dom säger.

Återigen, tack så mycket!

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OtZman
Kollade på LGs sida men det var något fel på deras sida med information om garantierna, så jag kan inte se exakt vad Zero Bright Pixelfault garantin innebär, men jag ska slå en signal till dustinhome imorgon och se vad dom säger.

Står ett par rader om det i pdf filen som dustinhome tillhandahåller och Airwolf länkade till. Citat:

Citat:

För vissa modeller erbjuder LG så kallad ”Zero Bright Pixel fault warranty”. Detta innebär att inga felaktigt lysande pixlar får förekomma. Skulle någon sådan finnas eller uppkomma under garantitiden byts skärmen ut enligt LGs vanliga villkor för garantiservice. Denna utökade garanti gäller från och med 2005-01-17 och för följande bildskärmar: L1730P, L1930P, L2010P, L1713P, L1913P, L2013P, L2000C-SF, L1910PM, L1780U, L1980U, L1780Q, L1980Q, L1740B, L1740P, L1740PQ, L1940B, L1940P, L1940PQ, L2040P, L1732P, L1932P, L1900R, L1900J, L1970HR, L226WT, L245WP, L246WP, L1982U

Och det är nog Anta Service du ska ringa, tel: 0680-716654.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ringde till Dustinhome.se och blev hänvisad till powermill.se. De hänvisade i sun tur mig till LGs support. Snubben i supporten trodde inte att det pixelfelet jag hade täcktes av Zero Bright Pixel warrantyn, men skulle kolla upp det. Han ringde lite senare och berättade att den faktiskt täckte felet och att jag återigen skulle kontakta powermill.

Dom har nu stängt, så jag får ringa dom imorgon. Om man jämför men andra pixel policies så är ju den här garantin otroligt bra. Tydligen fick inga pixelfel förekomma över huvud taget. Det är ju absolut ett plus för den här skärmen.

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OtZman
Tack så mycket Curly, du har verkligen varit hjälpsam genom hela mitt skärmköp och även nu efter. Om jag minns rätt så var du oxå intresserad av en L2000C. Har du några frågor om hur min skärm är, om hur allvarlig bandingen är osv, eller om du vill att jag ska fixa bilder på det eller nåt annat så PMa mig bara.

Kollade på LGs sida men det var något fel på deras sida med information om garantierna, så jag kan inte se exakt vad Zero Bright Pixelfault garantin innebär, men jag ska slå en signal till dustinhome imorgon och se vad dom säger.

Återigen, tack så mycket!

Varsegod

Tack för erbjudandet men jag sitter med min alldeles egna L2000C nu

Min har en haldöd pixel den med men den sitter ganska långt upp i hörnet och syns bara mot svart och när ögat är närmare än 45cm (ja, jag mätte ) så jag bryr mig inte om att kontaka suporten.

P.S testa pivoten, riktigt häftigt att surfa i 1200*1600

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Varsegod

Tack för erbjudandet men jag sitter med min alldeles egna L2000C nu

Min har en haldöd pixel den med men den sitter ganska långt upp i hörnet och syns bara mot svart och när ögat är närmare än 45cm (ja, jag mätte ) så jag bryr mig inte om att kontaka suporten.

P.S testa pivoten, riktigt häftigt att surfa i 1200*1600

Gött! Vad tycker du om skärmen då?

Min halvdöda pixel är oxå väldigt svår att se, märker den inte alls om jag inte letar efter den. Egentligen är det väll ganska onödigt att skicka den till support, är inte 100% säker om jag ska göra det. Får snacka med powermill imorgon och se om det verkar omständigt. Om jag måste betala frakten så struntar jag i det, men det borde jag inte behöva göra om det täcks av garantin va?

Provade lite i pivot, och det var nice. Tyckte dock att det var lite trångt på bredden då, men antar att det är en vanesak.

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

det kan ju i vissa fall gå att få igång sådana "halvdöda" pixlar. kan ju vara värt ett försök innan man skickar in den?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
det kan ju i vissa fall gå att få igång sådana "halvdöda" pixlar. kan ju vara värt ett försök innan man skickar in den?

Har redan testat båda metoderna. Hade igång en flashande video över natten, och en annan liknande under halva dagen efter. Provade även att massera och trycka på olika sätt.

Hade iofs inte brightnessen på skärmen på max när jag spelade upp dom flashande filmerna, kanske är lättare att det fixar sig om den är på max? Får ta och prova med maxad brightness och se vad som händer.

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200