Permalänk
Medlem

uppgradering

Hejsan,
Har en gammal dator stående, moderkortet heter
Chaintech 7AJA och processorn är en amd duron 800 Mhz,
Är det någon ide att byta till en större processor och
vilken kan jag sätta i då?
Mvh Lars

Visa signatur

masen

Permalänk
Vila i frid

Socket A? Har inte alla slängts på återvinning ännu?

Det finns iofs en Sempron 3300+ 2.2MHz (Barton) till Socket A men kan vara rätt kniviga att hitta.

Minnena kan du annars sälja på tradera.

Permalänk
Medlem

Hej. Här har du några socket a prollar. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=343

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Det är KT133 chipset på den brädan och den använder SDRAM eller hur?
Det roliga med socket A är att där passar alla prollar på alla mobos. Frågan är dock om det är så lämpligt alltid...
Vill du ha det bästa _som_passar_ihop_ skulle jag tro att du kan sätta en Duron 1300 eller en Thunderbird 1400 på den brädan. Andra, nyare prollar känns nog inte igen, och det är i vilket fall meningslöst (i varje fall överflödigt) att lägga mer pengar på den datorn. Så kolla efter motsvarande på tradera, där brukar det finnas socket A till hyfsade priser.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Hej och tack till alla som hjälper till,
Tänkte gå in på tradera och titta men eftersom jag inte är
så hemma på datorer så vet jag i allafall att jag ska titta på
amd processorer, och jag ska väl titta efter socket A, men måste
det vara amd duron eller går det lika bra med någon annan amd?
Det finns ju flera sorters amd.
Mvh Lars

Visa signatur

masen

Permalänk
Medlem

Som sagt, det kommer att gå med vilken AMD socketA som helst men det kommer vara att åtminstone delvis att lägga mer pengar på det än nödvändigt om du köper en alltför kraftig processor. Hitta en upp till Duron 1300, eller en upp till XP 1400 MHz (eller som sagt nåt strax därunder). De passar bra till ditt moderkort. Inte är de dyra heller :-).
Ge dig alltså inte på att köpa en duron 1400 eller mer, eller en XP över 1500. Hoppas det hjälper nägot lite mer.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämts är det KT133 chipset på moderkortet, och därmed första generationens Socket A moderkort. 100MHz FSB och 4-bitars FID (frequency identifier) vilket ger max 12.5x multipel. Processorutbudet är ytterst begränsat, men denna processor passar. http://www.tradera.com/auction/aid_39598032

Troligen behöver du en bättre kylare än vad du nu har till din duron.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Va kan man få för en duron1000 med moderbord samma som trådskaparen anger samt 768mb i sdram samt 30giggs hd cdläsare dvd spelare

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd