Extern till först pc... sen mac?

Permalänk

Extern till först pc... sen mac?

Hej,

Jag ämnar digitalisera hela min skivsamling då vissa skivor börjar bli så till åren att de är nätt och jämnt spelbara. Ej misskötta utan redan visar tiden sin tand på vissa samlingsskivor.

I alla fall...

Jag hade då tänkt att lägga allt i lossless på en extern hårddisk på 500 gb, sen tänkte jag manuellt kopiera allt till en annan extern på samma storlek och förvara på annan plats.

Dessa båda diskar blir då ntfs eftersom jag nu kör xp. Inom inte allt för avlägsen framtid har jag för avsikt att gå över till mac som då kör hfs+...

Är det bara för mig då att formatera en hårddisk till hfs+ och sen kopiera över all information till den. Sen formatera den första disken och göra proceduren en gång till.

Har jag då två diskar med samma innehåll på hfs+?

Men om jag gör detta stöter jag då bort en pc från att kunna spela musiken? Och är det kanske så att man ska ha ntfs och låta macen köra med det formatet?

Hur kommer vad att uppföra sig? Vore tacksam om det kunde bli utrett.

Tack,

jon

Permalänk
Medlem

Det finns program som gör att hfs+ fungerar ypperligt på en PC så din föreslagna metod fungerar bra, men varför krångla?
Visst att FLAC-filer eller vad du nu planerar att köra tar mycket plats, men kommer du ha enskilda filer på över 4 gb? Om inte så är det ju enklast att helt enkelt köra FAT32 från början.

Det är för övrigt lite synd att blu-ray och hd-dvd är så himla dyrt, annars hade ju dina backuper kunnat bli betydligt billigare.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Kanske köra Fat på musik och sen jiddra när det blir film. För jag har en tanke på att digitalisera även det, men först får lagringsplats sjunka lite till i pris för de stora diskarna. Även här vill jag ju ha dubbelt just in case

Tack för input,

jon

Hur fungerar det med kluster? Vissa påstår att man förlorar utrymme ifall inte informationen fyller ut ett kluster. Men hur mycket plats rör det sig om i så fall?