Permalänk
Medlem

Köra SLAX från USB-minne

Hej allihop...

Först och främst: Jag är nybörjare (eller n00b om man så önskar).. och har ingen erfarenhet av Linux.. men jag har hittat en variant som heter SLAX Kill Bill (jag har fått för mig att detta är ganska likt Windows i sin uppbyggnad, och verkar vara hyfsat kompatibelt).

Jag har läst lite forumtrådar på slax.org men har inte riktigt kommit fram till något..

Mitt mål: Köra valfritt OS från ett USB-minne, utan att använda HDD. (används som HTPC, dvs så tyst om möjligt)...

Jag vet att SLAX är körbart från CD, och borde fungera på samma sätt med USB-minnen.. men jag har inte lyckats...

Min dator är en gammal Compaq Deskpro PIII 500 med WinXP Pro.

Vilket OS som helst duger, men jag antar att Win98SE och WinXP inte går att installera på, eller köra från, USB-minnen..

Eftersom min PC är gammal (bios-uppdatering hjälpte inte) så saknar den stöd för att boota från USB. Därför gjorde jag en startdiskett (1.44 Mb) med Rawwrite (rawwritewin-0.7) och en boot image för Wolvix (wolvix_usb_cd_boot.img (som tydligen ska fungera med SLAX)).

Disketten söker efter Linux-versioner, först på CD och sen på USB. Den lyckas att hitta SLAX på mitt FAT-formaterade USB(1.1)-minne, men sen får jag det här felmeddelandet från linld v.0.97: "Can't open kernel file". Jag kan inte heller köra SLAX manuellt från boot\dos\linux.bat eftersom systemet stannar när det försöker ladda.

Har ni några förslag på detta? Eller kan någon förklara om och hur man kan boota Win98SE eller WinXP från mitt USB-minne? Jag är väldigt tacksam för all er hjälp!

PS. Kom ihåg mina väldigt begränsade erfarenheter med Linux.. :s DS.

PPS. Jag har även läst och postat på slax.org: http://slax.org/forum/viewtopic.php?t=6179&postdays=0&postord... DDS.

MVH
Christoffer

Visa signatur

GEAR 1 (2008): ASUS MB (M3A32-MVP Deluxe), AMD Athlon64 X2 6400+ 3.2 GHz BE, OCZ DDR2 PC8500 2048MB KIT (2x1024 Heat Pipe)), SeaGate 250 Gb SATA2, ASUS Extreme GeForce 8800GTX 768MB, Win XP Pro SP1.
GEAR 2 (2002): ASUS MB, AMD XP-M @ 2.24 GHz, 512 Mb RAM, 200 Gb HDD, ASUS GeForce 4 Ti 4200 128, Win XP Pro SP1 & Win 98 SE.
LAN GEAR: D-Link DIR-615 Wireless N Router med 4-Portar (WiFi Disabled), D-Link DNS-313 Network Storage med 500 GB SeaGate SATA.

Permalänk
Medlem

Bör man inte ha usb2 om sa köra os ifrån usb?
btw får du verkligen plats med alla videos på ett usb minne?

Permalänk
Medlem

Jag kör en lite egen nerbantad version av SLAX popcorn på mitt USB minne.

Det ligger en Batch-fil för Windows på CD ISO'n som låter dig installera till ett USB minne.

Men jag tvekar på att din gammla Compaq-burk klarar boota från USB, oftast bara nyare som vill det =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Bör man inte ha usb2 om sa köra os ifrån usb?
btw får du verkligen plats med alla videos på ett usb minne?

Du menar för hastighetens skull? Jo planerna är att skaffa ett större minne med USB 2.0 och i så fall även en intern USB 2.0-hubb..

Men plats för videos... ja detta är en lite annorlunda variant av HTPC, dvs utan tangentbord/mus och utan skärm.. den används bara som Skypedator (kopplad till trådlös Skype-telefon via USB) och till Webradio (kopplad till förstärkaren, kanaler bytes med en NumPad)... http://www.minhembio.com/Toffvs

Citat:

Jag kör en lite egen nerbantad version av SLAX popcorn på mitt USB minne.

Det ligger en Batch-fil för Windows på CD ISO'n som låter dig installera till ett USB minne.

Men jag tvekar på att din gammla Compaq-burk klarar boota från USB, oftast bara nyare som vill det =/

Installera SLAX på USB-minne, eller WinXP? Batchfil på SLAX's ISO eller WinXP's?

Boota från USB går ju om man använder sig av en startdisk, vilket jag gjorde... och den hittar ju USB-enheten.. men SLAX vill inte starta...

Visa signatur

GEAR 1 (2008): ASUS MB (M3A32-MVP Deluxe), AMD Athlon64 X2 6400+ 3.2 GHz BE, OCZ DDR2 PC8500 2048MB KIT (2x1024 Heat Pipe)), SeaGate 250 Gb SATA2, ASUS Extreme GeForce 8800GTX 768MB, Win XP Pro SP1.
GEAR 2 (2002): ASUS MB, AMD XP-M @ 2.24 GHz, 512 Mb RAM, 200 Gb HDD, ASUS GeForce 4 Ti 4200 128, Win XP Pro SP1 & Win 98 SE.
LAN GEAR: D-Link DIR-615 Wireless N Router med 4-Portar (WiFi Disabled), D-Link DNS-313 Network Storage med 500 GB SeaGate SATA.

Permalänk
Medlem

kanske är ett sd-kort ett alternativ?
Finns konvertrar så man kan sätta det i ide porten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
kanske är ett sd-kort ett alternativ?
Finns konvertrar så man kan sätta det i ide porten.

Det där verkar ju fullkomligt lysande! Menar du en sån här http://www.webhallen.com/prod.php?id=66280&ref=Pricerunner&td... ? Fast detta är till Compact Flash...

Och innebär detta att SD-kortet fungerar precis som en HDD?

Och var hittar man såna här trevliga adapters? Gärna med låg budget..

MVH
Christoffer

Visa signatur

GEAR 1 (2008): ASUS MB (M3A32-MVP Deluxe), AMD Athlon64 X2 6400+ 3.2 GHz BE, OCZ DDR2 PC8500 2048MB KIT (2x1024 Heat Pipe)), SeaGate 250 Gb SATA2, ASUS Extreme GeForce 8800GTX 768MB, Win XP Pro SP1.
GEAR 2 (2002): ASUS MB, AMD XP-M @ 2.24 GHz, 512 Mb RAM, 200 Gb HDD, ASUS GeForce 4 Ti 4200 128, Win XP Pro SP1 & Win 98 SE.
LAN GEAR: D-Link DIR-615 Wireless N Router med 4-Portar (WiFi Disabled), D-Link DNS-313 Network Storage med 500 GB SeaGate SATA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toffvs
Installera SLAX på USB-minne, eller WinXP? Batchfil på SLAX's ISO eller WinXP's?

Boota från USB går ju om man använder sig av en startdisk, vilket jag gjorde... och den hittar ju USB-enheten.. men SLAX vill inte starta...

En batchfil (.bat) på SLAX ISO'n givetvis. WinXP kan du glömma på ett USB minne.

Men då bootar du inte från minnet, du bara utnyttjar det som lagring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
En batchfil (.bat) på SLAX ISO'n givetvis. WinXP kan du glömma på ett USB minne.

Men då bootar du inte från minnet, du bara utnyttjar det som lagring.

Ah, okej.... fast jag måste ju kunna köra SLAX från minnet, eftersom jag vill slippa HDD som ligger och brummar under tv'n..

Visa signatur

GEAR 1 (2008): ASUS MB (M3A32-MVP Deluxe), AMD Athlon64 X2 6400+ 3.2 GHz BE, OCZ DDR2 PC8500 2048MB KIT (2x1024 Heat Pipe)), SeaGate 250 Gb SATA2, ASUS Extreme GeForce 8800GTX 768MB, Win XP Pro SP1.
GEAR 2 (2002): ASUS MB, AMD XP-M @ 2.24 GHz, 512 Mb RAM, 200 Gb HDD, ASUS GeForce 4 Ti 4200 128, Win XP Pro SP1 & Win 98 SE.
LAN GEAR: D-Link DIR-615 Wireless N Router med 4-Portar (WiFi Disabled), D-Link DNS-313 Network Storage med 500 GB SeaGate SATA.

Permalänk
Medlem

En CF-IDE läsare med ett CompatchFlash-kort är nog det billigaste och kompatiblaste för den maskinen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
En CF-IDE läsare med ett CompatchFlash-kort är nog det billigaste och kompatiblaste för den maskinen.

Låter bra! Några tips om var man hittar sådana? Det blev lite off-topic men tack för all hjälp!

PS. Moderator kanske ska flytta tråden... DS.

MVH /T

Visa signatur

GEAR 1 (2008): ASUS MB (M3A32-MVP Deluxe), AMD Athlon64 X2 6400+ 3.2 GHz BE, OCZ DDR2 PC8500 2048MB KIT (2x1024 Heat Pipe)), SeaGate 250 Gb SATA2, ASUS Extreme GeForce 8800GTX 768MB, Win XP Pro SP1.
GEAR 2 (2002): ASUS MB, AMD XP-M @ 2.24 GHz, 512 Mb RAM, 200 Gb HDD, ASUS GeForce 4 Ti 4200 128, Win XP Pro SP1 & Win 98 SE.
LAN GEAR: D-Link DIR-615 Wireless N Router med 4-Portar (WiFi Disabled), D-Link DNS-313 Network Storage med 500 GB SeaGate SATA.

Permalänk
Medlem

Jag har inte orkat läst allt men tipsar om myslax. Ett program som lägger slax på just ett usb minne eller ett CF-kort.

Permalänk

exton

hej
prova http://linux.exton.net/
testa några olika
och nej jag är inte sponsad av exton...:)
mvh

Permalänk

IDE->CF hittar du på kjell.com

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Någon som sett ett sata-ditto av en sån adapter?

Windows går att installera, men är också ett snabbt sätt att förbruka flashminnen. De klarar bara ett ändligt antal omskrivningar beroende på typ och kvalité.

Om operativet inte tar hänsyn till att minimera skrivningarna blir snabbt "slut" på skrivbarhet i loggar och andra filer som uppdateras ofta.

Visa signatur

- J -