Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bärbara datorer kommer ersätta stationära 2011

Permalänk
Melding Plague

Bärbara datorer kommer ersätta stationära 2011

Enligt en rapport som släpptes från analysföretaget IDC för två dagar sedan kommer bärbara datorer sälja fler i fler exemplar än stationära år 2011. Antalet sålda bärbara datorer ökade enligt rapporten med 26,3 år 2006 jämfört med föregående år.

Läs nyheten: Bärbara datorer kommer ersätta stationära 2011

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rätt självklart?
Varför köpa en stor klump metall som slukar el och därmed hjälper till med naturförstörning(större delen av världen kommer att bry sig om naturen 2011), som man inte kan ta med vars man vill och använder sig av en stor extern skärm, när man kan ha allt det i ett i en liten, snygg, och lätt dator som man kan ta med sig över allt.
Nackdelen idag med bärbara är väl bara prestandan och att man kan få döda pixlar på skärmen, men de problemen lär vara lösta 2011.

Go laptop's, go!

Permalänk
Hedersmedlem

För min del kommer bärbara datorer att förbli ett komplement till mina stationära. Visst är det smidigt med bärbart, men så länge ergonomi, prestanda, bildskärmar och allt är sämre på bärbara datorer än på stationära som kommer de inte att kunna ersätta en riktig dator.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
För min del kommer bärbara datorer att förbli ett komplement till mina stationära. Visst är det smidigt med bärbart, men så länge ergonomi, prestanda, bildskärmar och allt är sämre på bärbara datorer än på stationära som kommer de inte att kunna ersätta en riktig dator.

Word. Håller helt och hållet med dig oskar

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivet Oskar000....
precis så kommer säkert fler att tänka 2011, dock så tror jag att Kuzin har en poäng i att fler kommer bry sig om miljön så kanske att folk väljer bort den stationära för det men samtidigt finns det inget som säger att man inte kan göra de stationära datorerna lite mindre "el-hungriga"
och samtidigt så har prestandan på bärbar ökat markant till år 2011 så de kommer lätt att vara lagom för en vanlig Svensson som surfar och skriver i Word...

Permalänk
Hedersmedlem

Klumpar som man till nöds kan släpa med sig kallar inte jag för bärbara...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

det var ett jävla tjat om att bärbara ska ta över. vem fan bryr sig, vill man ha en bärbar så köp en för fan. och miljöargumentet håller inte för batterier är ju det sämsta skit som finns samt att man kan bygga en statis med precis likadana delar som en bärbar.

edit: och varför står det "ersätta" i rubriken??? passera ska det väl vara. jag trodde jag var på swec och inte på kvällspressen.se men jag misstog mig visst.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Klumpar som man till nöds kan släpa med sig kallar inte jag för bärbara...

VA?!? Om du kan bära runt den så är den väl "bärbar" tänk nu va...

Visa signatur

DFI INFINITY NF Ultra M2, A64 X2 4600+ 65W, 4x1024Gb Kingston 533Mhz, NVidia GeForce 8800Ultra, 200+250Gb SATA Seagate

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coffee
VA?!? Om du kan bära runt den så är den väl "bärbar" tänk nu va...

Jag kan bära min stationära dator också så är det en bärbar?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Likaså har stationäras prestanda ökat avsevärt till 2011 Desktops kommer alltid att ligga steget före, vare sig det är Laptops eller TV spel.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem

Jag kan ha last i min bil, är det då en LastBil?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Ägde en laptop i en månad - men sålde den därefter. Dålig ergonomi, liten trist skärm och en begränsad mobilitet avgjorde. Visst finns det personer som behöver en laptop, men nog är det mycket en mode-grej att äga en.

Den bästa kombinationen i de flesta fall är en stationär + en smartphone.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Hedersmedlem

En bärbar för mig är en dator som man inte störs av att ta med och det tar nog ett tag innan vi kommer från dessa släpbara datorer som vi plågar oss med idag.

Bärbara ligger på mellan 2-4kg och jag tycker 1kg är för mycket!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått poängen, mer pengar för mindre prestanda bara för att kunna ha den på flyget i 1½ tim innan den dör av batteribrist...

Jag menar jag har aldrig stött på en bärbar som klarar av att köra utan strömadaptorn i mer än 4 tim, jag menar WTF is that..

Köper man en bärbar så måste helvetet ändå vara vid ett skrivbord, den här tanken att ha med sig den vadsomhelst och att kunna hålla på med den varsomhelst också för den delen...

Visst den tar mindre plats vid skrivbordet, men det är allt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
För min del kommer bärbara datorer att förbli ett komplement till mina stationära. Visst är det smidigt med bärbart, men så länge ergonomi, prestanda, bildskärmar och allt är sämre på bärbara datorer än på stationära som kommer de inte att kunna ersätta en riktig dator.

*Naaawhh* Inte e väl lilla pojken lädd föl bälbala?
Nämen seriöst, vad snackar du för gojja om att bärbara skulle ha sämre prestanda, ergonomi och bildskärm?
Det finns bärbara som är sämre, likvärdiga och bättre än stationära. Det beror helt på vad du jämför i hårdvaruväg!
Vad är det som är mer ergonomiskt med en stationär? Separat tangentbord, eller vad? Well guess what..går utmärkt att plugga in ett i en bärbar oxå!
Skärm? Well guess what..samma sak här, många kör på extern skärm hemmavid och/eller på arbetet!
Edit*
Verkar som fler och fler "stationära fanboys" av någon outgrundlig anledning känner sig hotade och bara måste skriva ner en massa obefogat skitsnack i denna tråd! Great! Fast lite kul är det oxå att läsa den så tragiska, tragiska och väl dock väntade utgången av denna nyhet.

Permalänk

helt beroende på hur mkt dom satsar på det hela, endast.

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
*Naaawhh* Inte e väl lilla pojken lädd föl bälbala?
Nämen seriöst, vad snackar du för gojja om att bärbara skulle ha sämre prestanda, ergonomi och bildskärm?
Det finns bärbara som är sämre, likvärdiga och bättre än stationära. Det beror helt på vad du jämför i hårdvaruväg!
Vad är det som är mer ergonomiskt med en stationär? Separat tangentbord, eller vad? Well guess what..går utmärkt att plugga in ett i en bärbar oxå!
Skärm? Well guess what..samma sak här, många kör på extern skärm hemmavid och/eller på arbetet!
Edit*
Verkar som fler och fler "stationära fanboys" av någon outgrundlig anledning känner sig hotade och bara måste skriva ner en massa obefogat skitsnack i denna tråd! Great! Fast lite kul är det oxå att läsa den så tragiska, tragiska och väl dock väntade utgången av denna nyhet.

Hah.
Jämför man nu vad man får per krona ger nästan alltid en stationär dator bättre prestanda, ergonomi och bildskärm, eller förnekar du det?
Det som är mer ergonomiskt med en stationär är att du ofta kan justera skärmen i höjd, sidled, bak och framåt osv. Samtidigt som du kan ha tbordet lite som du vill.
Fördelen med bärbara datorer kallas mobilitet, samt billiga i drift.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Hedersmedlem

@Anzy du kan flame:a hur mycket du vill men faktum kvarstår. De så kallade bärbara är inte värda namnet. De flesta har med den i sängen och där kan jag hålla med om att dom fungerar bättre men annars är dom inte smidiga nog.

Det finns ultra portabla modeller men dom har sällan kraften att göra det stationella datorer klarar av om man inte är villig att lägga ut ca 20000-30000kr.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

För mig blir det ingen bärbar innan jag hittar en hyffsat billig bärbar dator med solid-state disk, och som har en någorlunda bra batteritid.
2 timmar är allt för lite.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Hedersmedlem

De flesta har sin bärbara i hemmet och då kan man undra om det inte bara är storleken som dom dras till. Kunde dom inte lika gärna köpt en Mac mini eller något liknande då tycker man?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Så fort jag tröttnade att spela datorspel så sålde jag den stationära och skaffa mig en laptop, som för övrigt hade bättre prestanda bortsett från grafikkortet och bara 1 år yngre. Jag ångrar det inte en sekund. 1/4 så mycket ström drar den och är tystare o man kan vara vart man vill i lägenheten o använda den.

Nu har jag bara en HTPC, en laptop och en server som funkar som WLAN/ETH brygga, brandvägg och NAS. Perfa

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till min bärbara(sanning med modifikation) 17 tums HP är att jag reser till och från arbetsplatser samt släkten och behöver en dator som kan stå still på en plats ditt jag hamnar och inte hänga med i soffan och allt detta.

Helt klart föredrar jag min powermac och stationära PC. Delat grafikminne och långsamma hårddiskar gör bärbara till en halvdan lösning för att ersätta stationärt. Fördelen med bärbara är nog att de kan ställas överallt och att ormboet med sladdar till viss del försvinner.

Permalänk
Medlem

Det finns fem fördelar med stationära som jag ser det:

1. billigare prestanda/krona i inköp(men drar mer ström)
2. betydligt snabbare hårddiskar i de allra flesta fall
3. möjlighet till mer kraftfull hårdvara ex grafikkort
4. uppgraderingsbar
5. _roligare_att_överklocka_!

i övrigt är det egentligen mest nackdelar med stationära, vi kör bara bärbara på jobbet med docka, externa skärmar och vanligt tangentbord/mus. Det fungerar kanon.

Alla bärbara från Centrino 1.6GHz och senare ungefär har fullt godkänd prestanda för alla "normala" program som man kan tänkas köra.

Hemma är det såklart stationära som regerar, eftersom det är så kul att pula och för att man vill ha bra spelprestanda för en rimlig peng, eller för att det finns så extremt billig statinär hårdvara att ha som olika typer av servrar, NAS etc.

Jag har även en bärbar privat som är några år gammal som faktiskt kommer till en del användning trots allt, jag har viktig programvara på den som det naturligtvis inte är praktiskt möjligt eller ens tillåtet att hålla på att installera överallt jag kommer där jag behöver en dator. Så den bärbara är oumbärlig. Hemma använder jag den bara som trådlös HTPC, eftersom den kan spela upp alla format är det rätt praktiskt och eftersom jag inte byggt en dedikerad HTPC än(behöver egentligen bara låda, finns en komplett A64-rigg liggande tänkt för HTPCn).

Att ligga och hacka i sängen är inte speciellt trevligt med min bärbara eftersom den både är för tung och blir för varm, efter ett par timmar med täcken och grejor runt omkring brukar skärmen(grafikkortet) börja flimra av överhettning. Då är det bättre att sitta vid den stationära när jag är hemma. Därmed sagt att svalhet och låg vikt är nödvändiga detaljer för min egen nästa bärbara.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Man sulle ha den bärbara hängande i ett litet luftskepp så hade vikten inte varit i vägen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Jag kan ha last i min bil, är det då en LastBil?

Word, m8!!

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

För många är en bärbar dator ett självklart alternativ framför en stationär. Jag släppar runt min bärbara cirka 4 mil varje arbetsdag. En bärbar kommer ju givetvis aldrig kunna ersätta en stationär när det gäller spelprestanda men vanlig kontorsprestanda är dom rätt lika tycker jag.

En bärbar dator är också mer lämplig i u-länder.

Permalänk
Medlem

Men för de som spelar krävande spel är inte en laptop mycket att ha, problemet är att man inte kan uppgradera hårdvaran i laptops såsom grafikkort eller ens CPU beroende på vilken modell man har.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
För många är en bärbar dator ett självklart alternativ framför en stationär. Jag släppar runt min bärbara cirka 4 mil varje arbetsdag.

Släpar du den så är den för tung..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis En bärbar kommer ju givetvis aldrig kunna ersätta en stationär när det gäller spelprestanda men vanlig kontorsprestanda är dom rätt lika tycker jag.

Så du menar att en bärbar med GF 7950GTX eller 7900GT kort eller båda alternativen i SLi lösning ej kan matcha en stationär i spelprestanda?
Återigen så kan man ju fråga sig vilken stationär maskin flertalet av er som skrivit syftar på? Alltså om ni inte förstått det, så handlar ju allt om vilken hårdvara man ställer mot varandra och jämför med!
Man kan inte slänga ur sig ett så löst uttryck som att stationära är mycket bättre än bärbara!11!!10!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis En bärbar dator är också mer lämplig i u-länder.

På vilket sätt?

@MaLo: Den dagen du skriver något vettigt ska jag kommentera det. (Detta undantaget förståss).. ^ ^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
För min del kommer bärbara datorer att förbli ett komplement till mina stationära. Visst är det smidigt med bärbart, men så länge ergonomi, prestanda, bildskärmar och allt är sämre på bärbara datorer än på stationära som kommer de inte att kunna ersätta en riktig dator.

Jag håller helt och hållet med. Jag tror att det segment av marknaden som kommer att få stryka på foten först är stationära datorer med medioker prestanda, kanske främst inom företag. Det kommer troligtvis alltid att finnas en entusiastmarknad där tillverkarna kan slåss om vem som äger prestandakronan. Många företag lever och verkar ju helt på entusiastmarknaden och de kommer ju knappast att bara ge upp och stänga butiken...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Detta är väl bara för OEM datorer? jag menar av alla delar som säljs så kan ju inte räkna ut hur många kompletta hemmabyggen som det byggs.

Jag kan förstå att många behöver en bärbar i jobbet om man reser mycket osv. Men för hemma användaren har jag svårt att se några fördelar jämfört med en stationär. Förutom att den tar mindre plats och vanligtvis låter mindre än en stationär. Men priset och den lägre prestandan väger tyngre tycker jag.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm