Permalänk
Medlem

Vad tyckes om designen min?

Då har man äntligen gjort sig en liten sida, som dock ännu inte är riktigt klar. Massor av småsaker måste fixas.

Länk: http://mattias.mymeaningofart.com/

Kan ju börja med rekommendera er att ni åtminstonde ser till att ni har typsnittet Lucida Grande som ska se bäst ut på min sida. De sekundera typsnitten fungerar också bra, men Lucida Grande är gratis och kan hämtas här: http://www.osx-e.com/downloads/misc/macfonts.html

Den där flash grejen från last.fm längst ner vet jag inte om jag ska ha kvar. Men jag känner att jag måste ha något där nere. Men vad vet jag inte riktigt, så last.fm quilt får det bli just nu.

Sidan är inte riktigt gjord för IE6, men den ska fungera bra även om lite alpha-transparenta png bilder inte visas korrekt. Har inte provat sidan i IE7.

Jag är smått medveten om lite små buggar i Safari 2.0.4 också (tog ett screenshot med BrowsrCamp). Nån pixel eller 2 vid footern längst ner är inte fastklämd med resten som det ska vara(?). Den alpha-transparenta pixelbakgrunden (eller png färger?) fungerar inte riktigt korrekt(?). Den ska vara betydligt ljusare och lite genomskenlig. Textens padding vid quilten får jag nog ta och se över.

Sidan ska dock fungera bra i de senaste Opera och Firefox vad jag vet.
Så här ska sidan se ut (screenshot):
http://www.deviantart.com/deviation/54380574/
Ser den väldigt annorlunda ut så kanske du kan hojta till.

Annars så undrar jag om ni ser något ni stör er på, eller om ni har något annat ni vill säga om designen?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hemsidan ser fin ut, lite elton john, alltså känns inte 100% straight, med det är helt ok site, speciellt om du känner dig lite elton i dig.
Men kör hårt, det är en fräsh, trendig site.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
Hemsidan ser fin ut, lite elton john, alltså känns inte 100% straight, med det är helt ok site, speciellt om du känner dig lite elton i dig.
Men kör hårt, det är en fräsh, trendig site.

Haha, tack. Jo straight är jag, men jag gillar sådana glasögon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hahaha "Hemsidan ser fin ut, lite elton john, alltså känns inte 100% straight". Skönaste jag hört på länge.

Eftersom man bara kan se förstasidan så blir det svårt att kommentera hela sidan. Men det lilla man ser känns fräscht, mjuka och sköna färger.

"Last.fm superduper senaste spelade" känns lite för mycket dock.

Sen formuläret på kommentera känns som det kan göras betydligt bättre. Fick dock en vibb att det inte är riktigt klart än.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

fin sida, men blanda inte svenska och engelska...

Permalänk
Medlem

Tackar.
Jo många saker är inte riktigt klara ännu. Vill egentligen bara ha synpunkter på designen och inte innehållet. Anledningen till varför det är svenska och engelska är pågrund av textpattern. Jag använder det svenska språk-paketet i admin sektionen och skriver sen sidan på engelska. Ska väl ta och byta till ett engelskt admin-interface snart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
Hemsidan ser fin ut, lite elton john, alltså känns inte 100% straight, med det är helt ok site, speciellt om du känner dig lite elton i dig.
Men kör hårt, det är en fräsh, trendig site.

Jag förstår faktiskt inte hur man kan få homosexuella vibbar från en webbsida.

Jag gillar siten skarpt!

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

ser fram emot innehållet också. Är det lika bra som sida kan det bli riktigt intressant...

Permalänk

Fräsch sida, sköna färger.

Jag skulle gärna vilja se en länk i bannern (display : me) så att man snabbt kan klicka sig tillbaka till index. Jag vet att det redan finns "home" i menyn, men första instinkten är ändå att klicka på bannern.

Sen skulle du kanske kunna ändra bakgrundfärgen på wrappen för att få lite mera kontrast. Typ någon av de gråa färgerna i vågen i glasögon-bilden. Vet inte, testa!

Väldigt fin sida!

Edit:
Du fick följande fel i css validation:

88 #meny li:hover Property opacity doesn't exist : 0.7

http://jigsaw.w3.org/css-validator/

Permalänk
Medlem

Tackar.
Ska förmodligen göra en länk i loggan ja. Bakgrundsfärgen på wrappern kanske varierar väldigt mycket beroende på hur din webbläsare hanterar färger i alpha-transparenta PNG bilder. (Plus beroende på vilken kontrast och ljusstyrka du har på din skärm.) Svårt att hitta en perfekt färg.

"opacity doesn't exist : 0.7"
Det är CSS3. Fungerar för tillfället bäst i Firefox och Opera. I Opera till Windows fungerar det lite halvt, kantutjämnad text förlorar kantutjämningen. I IE så fungerar det inte alls vad jag vet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket snyggt gjort, härliga färger och snygg design. Bra jobbat!

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Avstängd

vadå inte blanda svenska å engelska, det tycker jag man kan göra om man så vill. Men visst, det är ju bra ide att veta om man vänder sig nationellt eller internationellt med sin site.
Inget negativt med homo-vibbarna, jag tycker om designen skarpt. Antar att bögarna är hejare på design och mode å sånt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
vadå inte blanda svenska å engelska, det tycker jag man kan göra om man så vill. Men visst, det är ju bra ide att veta om man vänder sig nationellt eller internationellt med sin site.
Inget negativt med homo-vibbarna, jag tycker om designen skarpt. Antar att bögarna är hejare på design och mode å sånt..

Du vet om att det där i psykologiska termer kallas för 'Projicering'.

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
vadå inte blanda svenska å engelska, det tycker jag man kan göra om man så vill. Men visst, det är ju bra ide att veta om man vänder sig nationellt eller internationellt med sin site.
Inget negativt med homo-vibbarna, jag tycker om designen skarpt. Antar att bögarna är hejare på design och mode å sånt..

Varför ska du blanda språk? Vad är fördelen?
För du måste väl förstå nackdelen.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Tackar.
Ska förmodligen göra en länk i loggan ja. Bakgrundsfärgen på wrappern kanske varierar väldigt mycket beroende på hur din webbläsare hanterar färger i alpha-transparenta PNG bilder. (Plus beroende på vilken kontrast och ljusstyrka du har på din skärm.) Svårt att hitta en perfekt färg.

"opacity doesn't exist : 0.7"
Det är CSS3. Fungerar för tillfället bäst i Firefox och Opera. I Opera till Windows fungerar det lite halvt, kantutjämnad text förlorar kantutjämningen. I IE så fungerar det inte alls vad jag vet.

Allt jag gör är också validerbart - förutom just opacity. Vill man använda transparens på bra sätt i cross browser så får man leva med lite sådana här "problem". Men det är ju ingen browser som lider av det, utan bara validatorn. Jag använder flera transparens-attribut (3 st) som inte validatorn gillar.

Men det får man skita i.

Permalänk

Mycket fin design.

Du har dock ett fel på din "Textile Shortcuts"-sida. Jag antar att man ska se vilka taggar man kan använda på den sidan.

Permalänk
Medlem

Mycket fint!
Ser fräscht ut och finns inget att klaga på egentligen

Permalänk
Medlem

Jobbigt hela grejjen att du ska säga åt mig hur jag ska ställa in min dator för att din sida ska se så bra ut som möjligt... det gillar inte jag. Bättre att bara köra på och så får användaren ta "konsekvenserna" av det, även om det egentligen är du som får ta konsekvenserna.

Annars var den väl trevlig även om jag inte tyckte att den kändes så personlig men jaja.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt rent designmässigt, inte en stor fan av bakgrunden dock, but that's just me.

Visa signatur

'popular music' is your enemy!

Permalänk
Medlem

Man får väl då tacka så mycket.
Det där med textile-shortcuts tycker jag är lite konstigt. Det är ju standardgrejen som kommer med textpattern. :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Jobbigt hela grejjen att du ska säga åt mig hur jag ska ställa in min dator för att din sida ska se så bra ut som möjligt... det gillar inte jag. Bättre att bara köra på och så får användaren ta "konsekvenserna" av det, även om det egentligen är du som får ta konsekvenserna.

Den säger egentligen inte till hur sidan ska se ut om man ställer in allt korrekt. Jag rekommenderar ett typsnitt som är otroligt snyggt (ett av de snyggaste) som kanske kan vara till en fördel för andra designers också. Vill man inte använda det så går det ju bra också.

Den andra grejen om hur man ska ställa in skärmen har inget med sidan att göra så mycket. Jag har fått många konstiga kommentarer om mina teman och diverse bilder jag skapat. Kommentarer om färger och annat som inte ens hör till temat/bilden. Så felet ligger inte i mina teman utan användarens skärminställningar. Så visst får man ta konsekvenserna ibland.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Den säger egentligen inte till hur sidan ska se ut om man ställer in allt korrekt. Jag rekommenderar ett typsnitt som är otroligt snyggt (ett av de snyggaste) som kanske kan vara till en fördel för andra designers också. Vill man inte använda det så går det ju bra också.

Den andra grejen om hur man ska ställa in skärmen har inget med sidan att göra så mycket. Jag har fått många konstiga kommentarer om mina teman och diverse bilder jag skapat. Kommentarer om färger och annat som inte ens hör till temat/bilden. Så felet ligger inte i mina teman utan användarens skärminställningar. Så visst får man ta konsekvenserna ibland.

Jag förstår mycket väl varför du valt att göra en sådan sida, men det motiverar inte dess existens. Tänk om en filmproducent skulle säga att hans film helst bara skulle ses på en viss tv, eller att man bara fick lyssna på <insert random band's latest CD here> i en viss stereo. Tror inte någon skulle vara särskilt sugen på att lyda de rekommendationerna.

Jag blir bara motvillig när jag ser sånt. Det är jobbigt nog att klicka runt, om någon dessutom ska säga till mig hur jag ska surfa, ja då får innehållet vara nåt riktigt intressant och tja... det är inte din sida imo

Dessutom, tror du verkligen det är någon som kommer kalibrera sin skärm för att du ger dem en gråskala? Tvivlar starkt på att någon ens ställer in ljusskärpan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Jag förstår mycket väl varför du valt att göra en sådan sida, men det motiverar inte dess existens. Tänk om en filmproducent skulle säga att hans film helst bara skulle ses på en viss tv, eller att man bara fick lyssna på <insert random band's latest CD here> i en viss stereo. Tror inte någon skulle vara särskilt sugen på att lyda de rekommendationerna.

Jag blir bara motvillig när jag ser sånt. Det är jobbigt nog att klicka runt, om någon dessutom ska säga till mig hur jag ska surfa, ja då får innehållet vara nåt riktigt intressant och tja... det är inte din sida imo

Dessutom, tror du verkligen det är någon som kommer kalibrera sin skärm för att du ger dem en gråskala? Tvivlar starkt på att någon ens ställer in ljusskärpan.

Om någon har problem med diverse saker jag skapar så finns ju instruktioner till hur man kan göra för att det ska se bättre ut. Bättre om folk vet hur man gör istället för att de klagar på fel saker när felet ligger hos dom själva. Det är ju bara rekommendationer, och det måste man ju inte lyda om man inte vill, det ska ju fungera utan också. Har vid flera tillfällen stött på folk som har stora problem med ljusstyrka och färger med mina Visual Styles till Windows XP. Det blir ju lite bättre om jag har någon rekommendation jag kan hänvisa till istället för att skriva ner allt dom ska göra om och om igen.

Visa signatur