Dell Dimension 3100 - formaterat för mkt

Permalänk

Dell Dimension 3100 - formaterat för mkt

Hej!

Jag fick i uppdrag att formatera en av min familjs datorer, en Dell Dimension 3100. Istället för att använda Xp Home skivan som man alltid får med när man köper Dell Datorer så använde jag mig av en XP Proffessional CD som jag hade hemma, för att boota och jag hade även tänkt installera det istället.

Mitt problem startade först efter att jag formaterat datorn och allting skulle starta om, för som jag kommer ihåg det när man formaterar vanligt; windows skulle installeras och man skulle ställe in diverse tid/tangentbord etc. Fast detta hände aldrig.

Just nu kommer datorn inte någonstans, det enda som händer är att ajg får upp den vanliga Dell starting screenen och den rullar på om och om igen ifall jag inte har något i. Ifall jag har windows cdn i så startar det igen och frågar om jag vill repaira/formatera etc.

Vad kan jag ha gjort? Är inte så bra när det gäller Dell datorer, så ja vet inte om jag råkat avinstallera något genom att inte anväda home cdn. Det stå t.ex. på Home Cdn man får av Dell:

"Denna är inte för återinstallation för tillämpningsprogram eller styrprogram" (dock vet jag inte riktigt vad detta är, men kan jag ha avinstallerat det? Har som sagt bara formaterat datorn med en Xp professional skiva och försökt installera)

Frågan är nu vad jag skall göra, har bland annat resetat Bios till "factory defaults" trodde det skulle funka bättre.

Tacksam för alla tankar/ideer eller hjälp:P

Mvh
Peter

Permalänk
Medlem

Re: Dell Dimension 3100 - formaterat för mkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeterBruce
Hej!

Jag fick i uppdrag att formatera en av min familjs datorer, en Dell Dimension 3100. Istället för att använda Xp Home skivan som man alltid får med när man köper Dell Datorer så använde jag mig av en XP Proffessional CD som jag hade hemma, för att boota och jag hade även tänkt installera det istället.

Mitt problem startade först efter att jag formaterat datorn och allting skulle starta om, för som jag kommer ihåg det när man formaterar vanligt; windows skulle installeras och man skulle ställe in diverse tid/tangentbord etc. Fast detta hände aldrig.

Just nu kommer datorn inte någonstans, det enda som händer är att ajg får upp den vanliga Dell starting screenen och den rullar på om och om igen ifall jag inte har något i. Ifall jag har windows cdn i så startar det igen och frågar om jag vill repaira/formatera etc.

Vad kan jag ha gjort? Är inte så bra när det gäller Dell datorer, så ja vet inte om jag råkat avinstallera något genom att inte anväda home cdn. Det stå t.ex. på Home Cdn man får av Dell:

"Denna är inte för återinstallation för tillämpningsprogram eller styrprogram" (dock vet jag inte riktigt vad detta är, men kan jag ha avinstallerat det? Har som sagt bara formaterat datorn med en Xp professional skiva och försökt installera)

Frågan är nu vad jag skall göra, har bland annat resetat Bios till "factory defaults" trodde det skulle funka bättre.

Tacksam för alla tankar/ideer eller hjälp:P

Mvh
Peter

Tyvärr så är Dell expert på att sabba till det. Du måste flasha om bioset om du ska få in något annat operativssystem än att använda de skivor som du fick med DELL-datorn.
Det som händer är att den botar upp i ett DELL-läge och i det läget fungerar bara Dells egna produkter. Boota från CD'n funkar men inte att komma in i ngt annat OS än det som skickades med.

funkar det att installera med home skivan?
finns det inga systemskivor som du bara matar in en efter en?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

för att det är dera egna's skit som finns.. leta upp en cd med xp pro sp2
och installera med den. har funkar skitbra för mig ett par ggr

Permalänk

Re: Re: Dell Dimension 3100 - formaterat för mkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Tyvärr så är Dell expert på att sabba till det. Du måste flasha om bioset om du ska få in något annat operativssystem än att använda de skivor som du fick med DELL-datorn.
Det som händer är att den botar upp i ett DELL-läge och i det läget fungerar bara Dells egna produkter. Boota från CD'n funkar men inte att komma in i ngt annat OS än det som skickades med.

funkar det att installera med home skivan?
finns det inga systemskivor som du bara matar in en efter en?

Nej det har tyvärr inte funkat med home skivorna.. vet inte om jag har fler skivor. atm har jag en med manualen, en med drivrutiner och en med operativsystemet.
Dell chat support är stängt nu men jag skall kolla imorgon.

Någon som vet ifall jag borde ha fler skivor? Hittar inga fler.

En annan grej är att jag, när jag reseta bios till factory defaults, så får jag upp ett meddelande att den inte hittar floppy disken(vilket är naturligt eftersom datorn in har någon) Har ändrat lite i boot inställningarna eftersom det är det enda som jag vet om, vågar inte hålla på och mixtra med annat. Men går det att välja bort floppy disken någonstans?

Tack för snabb respons btw:P Hoppas det är någon där ute som vet hur man ska göra för att fixa ett operativsystem till burken, den är formaterad och tom som sagt atm. Annars får jag väl försöka få tag i ett ex av xp pro service pack 2.

Som sagt och som någon sa, jag startar upp med Dell screen, setup = f2, boot menu = f12 står det i högra hörnet uppåt. Sen när den laddat klart så rullar den bara om, eller om jag har en windows cd i så startas det setupet. När jag går in i windows setupet och har formaterat/kopierat windows filer klart så ska datorn startas om som vanligt, men jag kommer aldrig in i själva "installationen" av windows.
Dell Screenen går bara om och om igen, ELLER som nu att den laddar klart och jag får upp att den inte kan hitta floppy disken, proceed = f1, setup = f2.

Mvh Peter

Permalänk

börjar med att be om ursäkt för att dra upp en gammal tråd men jag har samma problem.
Jag kommer så långt som att jag ska installera windows xp sedan hänger den sig och jag kommer aldrig längre.
hur kan jag göra?
jag har en dell dimension 4600.
kan jag flasha bios?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Berätta gärna vart den hänger sig.

Permalänk

när den laddat allt i blå bios och startar om sig för att börja installationen av windows (grå ruta).
precis före

Permalänk

Det går att installera vilken vanlig Windows som helst på dell burkarna.

Däremot så fungerar Windows skivorna från dell bara på dell.

De kommer från microsoft men har 2 special funktioner.

1.De fungerar på vilken dell maskin som helst utan att fråga efter serie nummer.

2.Det finnes inga drivrutiner på dem!

Men i ditt fall skulle jag börja med att köra diagnostiken. Misstänker starkt hårdisken.

Sätt in driver skivan och boot från den. Kör diagnostiken och börja med hårdisken.

Om den skulle passera så kör fullständigt test men tänk på köra non interaktivt.

Då slipper du att sitta vid datorn och trycka på tangenter.

Är det hårdisken och det är en maxtor så skall ta ut den och slå sönder den med stor slägga.

Maxtor är det sämsta skit som har funnits efter quatum big foot.

Återkom gärna med rapport om hur testen gick.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk

Dell

Ursäkta för att jag tar upp en gammal tråd... men skulle hjälpa min syrra att formatera hennes dell dator.. vet inte vilken hon har.

skulle lägga in windows 7 i den men när ja drycka på f2 (boot) så stog det "device cannot be found, press f1 to try again or f2 for bios system" eller något sånt kom upp, gick då in på bios och där hitta den alla cd/dvd läsare samma sak inne på datorn så hitta datorn skivan när ja körde in den..

har inte provat med xp för dom vet inte vart deras skiva är.

sen varje gång man startar den så går den igenom :F hårddisken på en s.k evesktionskontroll eller vad det heter.. detta händer VARJE gång man startar upp den.. misstänker att det är hårddiskras på gång?

vad kan det vara för fel för att det inte går att formatera? ör det så att windows 7 inte funkar på denna dator? den är kanske 6-7år gammal.