Datorbutiken - Makalöst oseriös paketering(del2) av vara.

Permalänk
Medlem

Datorbutiken - Makalöst oseriös paketering(del2) av vara.

Ja så har det då hänt ännu en gång, men nu kan Webhallen känna sig lugn (de löste ju dessutom det hela väldigt bra)

För er som inte läst min andra tråd om en minst sagt bristfällig paketering av Logitech G25:a, så finns den är:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Åter till det aktuella problemet.

För ganska precis 4 veckor sedan sänder jag in mtt Gecube X1900XT till datorbutiken, detta eftersom jag inte får någon bild från kortet, vid korsttest i annan dator påvisas samma symptom och vid test av polarens X800XL i min burk rullar allt på som det ska.

Vid samtal med en trevlig kille på datorbutiken(trevliga människor på db, verkar nu vara mer en regel än undandtag:)) så får jag ett returnummer och blir ombedd att skicka in kortet, -vilket sker redan samma dag den 10 April.

Samma vecka skickas kortet från Datorbutiken till tillverkaren (Gecube) eftersom de på Datorbutiken funnit samma fel som jag själv.
Köpet skedde för drygt ett år sedan varför det skickas till tillverkaren och inte byts ut direkt av Datorbutiken.

Så långt allt i sin ordning. Efter 4 veckor så kommer så en orderbekräftelse om att ett nytt kort är skickat, Ett HIS X1950XTX, vilket förstås gör mig väldigt glad.
Lite förvånad är jag dock eftersom mitt förra kort var ett Gecube, det visar sig att Gecube krediterat Datorbutiken och de valt en ersättningsvara, mot vilken jag inte har något att invända förstås:)

Ikväll vid 19:45 hämtar jag så ut paketet hos mitt postombud, när jag ser storleken på paktet börjar jag genast ana oråd, känns som om jag varit med om detta förut.....

Det någon gjort på Datorbutiken är alltså att enbart slagit ett varv wellpapp runt grafikkortskartongen och därefter skickat iväg det..
Hur i sjutton kan man tycka att detta är adekvat paketering med tanke på postens hantering av paket???

Som synes på de sista bilderna har grafikkortskartongen dessutom fått sig en redig törn, troligtvis bereoende på lite mindre varsam hantering på posten.
Detta hade så lätt kunnat undvikas, hade detta paket kommit från Dustinhome så hade de haft minst 5-6 lager bubbelplast runt kartongen och sedan varit omgivet av en större mängd frigolit i en större kartong.

Denna paketering är under all kritik och vad värre är, jag sitter fortfarande här och skriver på kompisens lånade X800XL.

Jag menar hur sjutton skall jag kunna veta att detta kort inte tagit skada under transporten till mig, och om jag använder det, och det sedan pajar om 14 dagar, hur lätt blir det att driva den frågan gentemot Datorbutiken?

Jag blir så jäkla trött att man skall behöva hålla på med dessa omständigheter som tar en massa ork och tid helt i onödan.
Bara för att någon pellejöns inte har vett att paketera ordentligt.
Datorbutiken skall naturligtvis kontaktes omgående imorgon förmiddag.

Någon som har några tankar om detta? DBMannen?

EDIT: För er som inte orkar läsa hela tråden, meddelar Datorbutiken följande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com

Ansvarig för lager/leveranser låter meddela att man nu styrt upp användningen av den omdiskuterade emballagetypen "bokomslag" som följd av denna diskussion. Framöver kommer inga varor att skickas med detta emballage annat än sådana som teoretiskt skulle kunnat skickas utan ytteremballage helt och hållet, där bokomslaget endast utgör ett kosmetiskt skydd för själva originalemballaget. Exempel på sådana varor är tangentbord, möss, hörlurar/headset som ligger stumt placerade i ett redan stabilt och formfast well/skum-emballage alternativt s.k "blisterförpackning" redan från början, vilket även kombinerats med en beloppsbegränsning på max 1000:-. Grafikkort, moderkort, GPS-enheter och liknande produkter kommer alltså framöver att packas i kartong med stötupptagande barriär mellan kartong och originalemballage.

Från ledningens sida framförs ett stort tack till alla som deltagit i denna diskussion och därmed tydligt satt fingret på ett problem vars existens och omfattning inte var känd för oss. Tack!

Permalänk
Medlem

Skandalpakterering om du frågar mig

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Skulle tro att DB råder dig till att kontakta dom om detta kort går sönder och då hänvisa till denna sk paketering så byter dom ut den utan tjafs. Spara all dokumentation som du kan för att undvika ev problem iaf vid en reklamation.

Permalänk
Medlem

Ja, detta med dåliga paketeringar är ett problem. Särskild har jag fått många böcker skadade i hörnen och DvD-filmer som har lossnat från upphängningen så de har legat och skrallat i fodralet, och detta antagligen från Postens slit och släng. Men jag beställde ett tagenbord och mus från dustinhome.se förra månaden och de hade slagit papper runt förpackningen och lådan - så skall det se ut så man slipper skadade förpackningar. Men Webhallen har jag inte fått någon skadad förpackning ifrån och jag har beställt ganska mycket därifrån.

Permalänk
Medlem

skicka tillbaks det, jag hade då inte använt om det kommit fram så till mig. Det där är under all kritik har dom praktikanter där igen nu som bara slänger in saker utan att emballera ordentligt?

Permalänk
Medlem

Return to sender omgående. Bevisligen skadad vara. Vara innefattar iaf i min mening produktens originalkartong. Lyckatill.

Visa signatur

yeah, ... ... ...how about that...?

Permalänk
Medlem

Eftersom du försökt blurra bort ditt namn och din adress så antar jag att du vill ha den informationen för dig själv. Om det nu är så, så föreslår jag att du blurrar bilden lite mer för jag ser var du bor nånstans iallafall. Men jag kanske är photoshopskadad

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Avstängd

Det är garanti på kortet, så släng in den i datorn och börja spela.. jag har varit med om värre packetering men dom har fungerat och fungerar fortfarande.

Värsta var en GF3 som hade en spole som satt väldigt snett och kartongen var ihoptryckt samt kylaren låg löst, men fungerar än idag.. 5år?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Har nu varit i kontakt med Datorbutikens support/retur avdelning och fått till svar följande.

Att paket skickas på detta är vis är tydligen inte unikt, som exempel fick jag att man ofta skickar tangentbord på detta vis och att det inte brukar ställa till problem.

Jag personligen tycker att det finns en viss skillnad på ett tangentbord som kostar 300-400:- (jag vet att det finns dyrare;)) och ett grafikkort för 10ggr den summan. Här får jag medhåll från supporten.
Vad detta innebär i framtiden har jag ingen aning om...

Hursomhelst, jag tycker det är väldigt oseriöst, Datorbutiken tycker inte att det är riktigt så illa.

Ang kortet, jag får besked om att jag vågar installera och använda det, skulle det av någon anledning sluta fungera/vara trasigt så lovas jag hjälp med att lösa detta.
Gällande garanti så verkar det som om en helt ny garanti kommer med detta kort eftersom det är av annat fabrikat, man tar alltså inte hänsyn till att det första kortet köptes för över 1år sedan.
Detta känns bra, om det nu stämmer.

Så det blir väl ändå så att jag ikväll, kommer att installera kortet och se om det fungerar. Jag hoppas den information jag fått från supporten stämmer.

Jag vill samtidigt påpeka att jag hela vägen under detta ärende blivit mycket bra bemött, och att de representanter jag talat med alltid lyssnat på vad jag har haft att säga.
Denna tråden syftar inte till att spy galla över Datorbutiken som företag utan kanske ifrågasätta en rutin(om det nu är det) eller kanske omdömet på den person som skickat iväg detta paket.

Permalänk
Hedersmedlem

När jag skickade tillbaka mitt moderkort till datorbutiken.com sommaren 2004 kom det förpackat på det där viset. Inga skador vare sig på kartong eller moderkort den gången.

Posten (och andra fraktbolag) är i allmänhet väldigt ovarsamma om det som skickas.. tyvärr..

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

OMG, detta blir ju bara värre och värre. Svenska konsumenter måste va bland de kinkigaste i hela världen. Vi har helt enkelt INGA som helst problem.

Tacka och ta emot ditt nya grafikkort, om det skulle visa sig att den tagit skada så byter de givetvis ut den.

Förlåt OT, men jag var tvungen.

Permalänk
Medlem

Paketet är ju bara lite kantstött. Vad är problemet? Fungerar kortet är det ju bara att köra.

Visa signatur

Pentium D 2.66 @ 3.9 Ghz, Voltmoddat 7900 GT

Permalänk
Medlem

Problemet:
Om kortet är halvskadat så det plötsligt slutar fungera och det ej tidigare uppmärksammats att förpackningen var skadad redan vid leveransen blir det svårare att driva fallet vidare.

Lösningen:
Se till att göra leverantören uppmärksam om problemet så de antingen officiellt tar ansvar för fysiska skador på kortet under ordinarie garantitid eller skickar ett nytt som garanterat är skadefritt.

Visa signatur

yeah, ... ... ...how about that...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOnicen
OMG, detta blir ju bara värre och värre. Svenska konsumenter måste va bland de kinkigaste i hela världen. Vi har helt enkelt INGA som helst problem.

Tacka och ta emot ditt nya grafikkort, om det skulle visa sig att den tagit skada så byter de givetvis ut den.

Förlåt OT, men jag var tvungen.

Kinkig? Trådskaparen har ju de facto betalat för ett grafikkort som gick sönder och fått det utbytt men dåligt paketerat av DB och du menar att han bara ska godta det utan att reagera och t o m tacka för det?

Vilka vi pratar du om för jag är då inte med i den gruppen?

Om grafikkortet har tagit skada så är det väl lika bra att man har allt dokumenterat vid ev reklamation + har varit i kontakt med säljaren så dom får reda på hur dåligt det är packat för grejerna kan vara med om en hel del innan dom når kunden som varken du eller jag kan veta i förväg.

Förlåt OT men är du ett troll eller?

Permalänk

Svarar Zion primärt..

Kul att du anser du blivit så bra bemött av oss, det visar att de åtgärder vi gjort burit frukt! Men, nu gällde det emballaget..

Det emballage som använts för att skicka ditt grafikkort är ett så kallat "bokomslag". Vi började skicka vissa typer av varor på det sättet redan för några år sedan, och detta är faktiskt första gången det kommer till vår kännedom att någon vara skulle tagit skada. Nu tror vi dock inte att så är fallet, utan att skadan stannat vid ytteremballaget..

Priset på varan har ingen betydelse, snarare konstruktionen.. De komponenter vi skickar i bokomslag är sådana som inte har mekaniskt rörliga delar i sin konstruktion, som exempelvis grafikkort, moderkort, vissa nätverksprodukter. Dessa ligger ofta löst och hyfsat rörligt inne i ytteremballaget på sätt att en intryckt hörna, för de fall detta skett alls tidigare, inte vållat några problem då komponenten som ligger i rör sig fritt.

Komponenter som exempelvis hårddiskar skulle aldrig kunna skickas på detta sätt, detta då de inte klarar fritt fall utan att skadas vid "landningen" då de har mekaniskt rörliga delar som inte klarar en stum landning. Detta gäller oavsett hur ytteremballaget klarar att ta skadan, då "bubblor" i kartongen inte primärt är avsedda att skydda kartongen från kosmetiska skador utan för att förhindra att disken utsätts för stötar. Grafikkort är inte känsliga för denna typ av påverkan alls, utan tar skada först när en ihoptryckt kartong kommer i kontakt med kortet och utsätter det för åverkan, exempelvis om kartongen trycks ihop till en storlek mindre än prylen som ligger i den.. Jag vill påminna om att det alltså är första gången vi hör talas om ens en kosmetisk skada på ytteremballaget, men hävdar alltså att funktionen på kortet inte tagit skada av detta emballage.

Så var det garantin..

Du har givetvis full garanti på kortet från datumet för hantering av ditt returärende, som om du hade köpt detta utbyteskort nytt idag.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret!

Jag vidhåller dock att det är dåligt förpackat, om det sedan visat sig för er att det inte har varit några problem, dvs reklamationer pga av denna typ av paketering, ja då är det väl så.

Men torde det inte kunna finnas ett mörkertal här, blir då min fråga?

Att lägga grafikortet i en större kartong, med mer emballage minskar garanterat risken för att det skall komma till skada, framförallt klämrisken. Läser man postens krav(som kanske är lite väl hårda) så skulle de aldrig ta på sig om detta kort blivit skadat under transporten utan kostnaden skulle stanna på Datorbutiken, hur illa hanterat det än var.

Men om nu aldrig detta inträffar, så kan Datorbutiken givetvis spara en massa pengar och tid(i slutändan pengar även det) på att paketera som beskrivet.
Ovanstående torde vara den enda anledningen för att man använder detta tillvägagångssätt. Och för ett vinsdtrivande företag med andra ord en självklarhet. Dock långt ifrån självklart för mig som slutkund.

Hursomhelst så känner jag att de svar jag fått, gör mig lugn för stunden och att jag kan skicka i kortet nu på direkten.

Så på återseende och reboot........

Permalänk

Mörkertal, nja.. Klämrisken är den enda risk som självfallet blir mindre med ett större emballage, och på det stora hela har du helt rätt - det är klart billigare att skicka på detta vis än en stor bullig låda. Vi tar självfallet på oss eventuella konsekvenser av detta emballage (läs: hittills inga kända). Det intressanta i sammanhanget är dock om kortet fungerar normalt!? Zion - har du bootat om ännu?

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Snusfri

Suck vilke whiner, klart godkänd paketering av db.com där.
När man handlar på postorder får man acceptera att paket kan bli lite knöliga.

Har själv beställt därifrån flera gånger och alltid varit nöjd.
Dock så har mina prylar varit mer inpackade (hårddiskar) i några varv bubbelplast.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Mörkertal, nja.. Klämrisken är den enda risk som självfallet blir mindre med ett större emballage, och på det stora hela har du helt rätt - det är klart billigare att skicka på detta vis än en stor bullig låda. Vi tar självfallet på oss eventuella konsekvenser av detta emballage (läs: hittills inga kända). Det intressanta i sammanhanget är dock om kortet fungerar normalt!? Zion - har du bootat om ännu?

Hej igen!

Jodå, kortet verkar fungera, dock varvar inte fläkten upp trots att kortet går över 80 grader..men inga artefakter än så länge

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mor_tuta
Suck vilke whiner, klart godkänd paketering av db.com där.
När man handlar på postorder får man acceptera att paket kan bli lite knöliga.

Har själv beställt därifrån flera gånger och alltid varit nöjd.
Dock så har mina prylar varit mer inpackade (hårddiskar) i några varv bubbelplast.

Kalla mig winer om du vill, men om du verkligen LÄST tråden ordentligt hade du vid detta laget förstått att det inte handlar om att paketet blivit knöligt, utan huruvida innehållet tagit skada eller inte och möjligheten med att gå vidare med en RMA om det skulle vara nödvändigt. Det är frågan.

Capisce?

Permalänk
Snusfri
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Hej igen!

Jodå, kortet verkar fungera, dock varvar inte fläkten upp trots att kortet går över 80 grader..men inga artefakter än så länge

Kalla mig winer om du vill, men om du verkligen LÄST tråden ordentligt hade du vid detta laget förstått att det inte handlar om att paketet blivit knöligt, utan huruvida innehållet tagit skada eller inte och möjligheten med att gå vidare med en RMA om det skulle vara nödvändigt. Det är frågan.

Capisce?

Ja, jag har läst tråden.
Som datorbutiken.com svarade så använder dom den här typen av paketering för att varan/varorna inte blir skadade. Men om varan/varorna mot förmodan skulle blivit det så byter dom ut varan/varorna och du får nytt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Nja, de använder väl inte denna paketering för att paketen inte _blir_ skadade utan för att det var en billigare/snabbare paketering än den de tidigare använt och ingen hittills har klagat.

Visa signatur

yeah, ... ... ...how about that...?

Permalänk
Medlem

Om varan blivit skadad vid transport är det självklart att du får det ordnat på ett eller annat sätt. Jag tycker att paketeringen såg helt okej ut, och om grafikkortet fungerar som det ska fattar jag inte varför du ska gnälla om sådana små sk*tsaker.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Avstängd

Därför man enbart köper på dustinhome, dom vet hur man packar och är riktigt bra på alla områden.

Permalänk
Hedersmedlem

vad gnäller du om? hörnet på lådan är skadat? wtf?

det är inte en hdd det är ett kort! ffs

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Så där kom min GPS också. Inget stötdämpande och GPS:en ligger löst och åker omkring i lådan tyvärr. GPS:en är dessutom trasig, den betér sig mycket underligt men jag tvivlar på att det har med paketeringen att göra. Jag har nog aldrig fått varor packade så skickade till mig från någon annan datorbutik än DB. Jag har gjort en returanmälan men har inte funnit tid att skicka tillbaka den ännu. Läste även om reglerna för retur... packningsreglerna alltså, de är enormt mycket högre än hur det var packat när de skickade varan till mig. Jag kan alltså inte skicka tillbaka i originalomslaget eftersom det är på tok för dåligt för deras returvillkor. Rätt komiskt.

Jag tycker det är rätt att gnälla i dessa fall.
Köper man en vara så vill man ju ha hem den bra förpackad.
Speciellt när butiken i fråga har rätt höga krav på packningsmaterial när man retunerar produkter.
Bör det inte vara samma regler för dem när de skickar ut produkter då?

Om jag får ett skadat paket så är det ju posten jag ska vända mig till med en reklamation. Posten kommer snällt påpeka att det är otillräckligt packat för att få ut några pengar. Posten har också krav på vad paketen ska klara av.

Datorbutiken.com: Kortet funkar idag men hur vet man att det inte tagit skada som visar sig längre fram och som tvingar kunden än en gång att gå igenom strulet med returer och tiden utan möjlighet att använda datorn? Egentligen skulle inte kunden ha använt kortet eftersom kartongen har skador. Nu är det inga skador att skrika om men de finns där. Ska kunden behöva gå igenom detta för att ni tycker att det är billigare att skicka på sätt som ni själva inte tillåter i returvillkoren?

Permalänk
Medlem

Jäklarns vad folk gnäller, köp i butik nästa gång, jag ska inte överdriva, men mina affärer med DB, Komplett o.s.v. har alltid varit perfekta, mycket p.g.a. min bakgrund som servicetekniker. Ta foton och skit på en kartong, sluta!

Beställde ett par Intel nics för över en månad sen från DB, dom meddelade via mail att dom är slut, men uppgav förväntat datum för leverans, efter det fick jag nästan dagliga uppdateringar om min orderstatus, aldrig sett ngt bättre. Fick korten igår. Sluta grina över omständigheter som DB inte kan lastas för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0f
Sluta grina över omständigheter som DB inte kan lastas för.

omständigheter som DB inte kan lastas för

DB har ansvar för att varan paketeras på ett adekvat sätt.

Permalänk
Medlem

Nej det är riktigtk kasst packat. Både komplett och dustin skickar ju i nästan ibland löjligt stora kartonger med mycket skräp inuti som ser till att det omöjligt kan röra sig även om posten skulle få för sig att spela fotboll med paketen.

Till tangentbord är väl den förpackningen bra, till grafikkort nej det tycker jag verkligen inte. Man ska kunna tappa såna packet från en meters höjd enligt posten det kan inte vara bra för grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Ok, låt oss säga att DB dabbade sig med packningen vid ett tillfälle, det innebär knappast en offentlig halshuggning, utan som oftast bör en privat uppgörelse. Skrämmande att se hur illeterata människor kastar sten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0f
Ok, låt oss säga att DB dabbade sig med packningen vid ett tillfälle, det innebär knappast en offentlig halshuggning, utan som oftast bör en privat uppgörelse. Skrämmande att se hur illeterata människor kastar sten.

De skriver ju öppet här att de använder packningen på vissa varor. Jag vet själv om den. Jag kommer nog aldrig att köpa ett moderkort av db mer. Visst det finns inga rörliga delar som kan ta skada, jag köper det argumentet. MEN! På moderkort finns massa små "burkar", tex kondensatorer mm. Jag har varit med om när sådan blir riktigt böjda. Även om det inte är så farligt och man kan böja tillbaka så föreligger risken att det en dag kommer att gå sönder om det skulle böjas mer eller att någon stackare får TEX ett moderkort där en kondensator eller annat utstickande gått av.