Hur får man pengarna att räcka? Ge tips

Permalänk
Medlem

Hur får man pengarna att räcka? Ge tips

Ville ha en tråd som handlar om privatekonomi, studier och jobb bla. Sökte lite och kunde ingen hitta så jag tar mig friheten att skapa en sådan.

Saken är den att ibland kan jag vara en riktig klåpare med pengar och jag vet att jag inte är ensam, däremot finns det enhel del människor därute som tycks kunna leva på samma 500ing i månader och ändå ha råd att hänga på krogen.

Skulle vara trevligt om vi kunde hjälpa varandra lite här med tips och idéer om hur vi får våra surt förvärvade slantar att räcka längre och kanske gärna bli fler. Tips på olika utbildningar jobb och liknande skulle oxå kunna vara trevligt för dem som går i tankar att kanske sluta jobba och börja studera. Detta kan ju vara svårt, främst ekonomiskt så lite tips och liknande om detta skulle kunna vara trevligt.

I övrig får tråden gärna vara relativt öppen så länge som det är den ekonomiska eller jobb, studiebiten som diskuteras.

idéen är alltså att någon beskriver sitt problem och personer med liknande erfarenheter eller bra tips och idéer kan hjälpa till. Det kan vara allt från att tipsa om rabatter hos sj till att promota håkans taxi i gällivare som har sjyssta priser eller allmänna livstilsråd

Permalänk
Medlem

Ge fan i att ta med betalkortet när du är ute på stan. I mitt fall hade det nog iaf löst det mesta

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Jag blir snålare ju mer pengar jag har, men det beror också på om jag har något särskilt jag sparar till. Har jag bestämt mig för att jag vill ha något brukar jag oftast klara av att spara till det, men om det inte finns något särskilt så bränner jag alla pengar på skit istället, tycker aldrig det är någon idé att ha massa pengar som man inte vet vad man ska göra av. Tänk om man dör med massa pengar på kontot, vilken waste!

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

eller hur, man ska ju leva så länge man lever

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Det finns ju massor man kan göra bara man sätter sig ner och funderar över sin ekonomi.
Det tog några månader i början av min studietid innan jag kom på detta och då var ekonomin inte så värst bra.
Planera dina inköp (har du hört den förut? ), handla hem mat och planera det (sådant som man kan ha hemma i frys och liknande) en gång i månaden. Detta medgör att det blir lättare att undvika inpusköp och många onödiga, dyra matkassar då och då.

Se över dina utgifter. Kan du kanske byta ut den fasta telefonen hos telia mot ip-telefoni?
Finns det billigare internetoperatörer?
Behöver du gå ut varje helg eller kan man dra ner på det?

Detta är saker man kan titta över för att få en balans i sin ekonomi, för det är ju fan inte bra betalat av CSN

Sen beror det ju lite på hur man är som person oxå. Studierna får ju aldrig halta pga. kringaktiviteter, man är på universitetet för att plugga och det får gå först, annars står man där sen med en hop tentor man inte klarat och CSN börjat backa ur, inte kul. MEN, är man driftig som person och gillar att ha många järn i elden så kan man hinna med vid sidan om jobb. (Eller som jag driva företag vid sidan om utan att studierna dippar).

Så finns hur mycket som helst. Gud va jag lät tråkig med se över ekonomin, men det fungerar

Permalänk
Medlem

Gladiac: Inte tråkigt, mycket bra tips faktiskt.

Själv brukar jag storhandla en gång i månaden o bunkra med ris, pasta och whatever som kan tänkas stå sig, sedan försöker jag enbart hålla småköpen till bröd o liknande färskvaror. Många små besök till affären är rena döden då det är lätt hänt att det dyker ner lite onödiga prylar i korgen tillsammans med mjölken.

En av de större bovarna i dramat är förövrigt nikotinet som jag måste göra en riktig kraftansträngning för att sluta upp med, det har dock inte så mycket med ekonomin att göra utan att jag börjar tröttna på att vara en slav under lasten!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Denna tråd passar lite bättre i den här avdelningen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Folk som lagar storkok är människor man inte kan respektera. Exakt som personer som tar med sig matlådor.

Bränn pengar, du kommer nog ha det roligare och bättre genom att leva impulsivt i längden.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tog mig friheten att ändra rubriken.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Oggan, fast det är väl just människor som lagar storkok och har med matlådor som har råd att vara impulsiva? (måste dock säga att jag själv aldrig någonsin gör varken eller).

Mitt trick är inte särskilt avancerat: det heter "spendera inte". Hyra (inkl. el/bredband och mobiltelefon), mat och hygienprodukter är de enda måstena. Så fort kontot inte ser snällt ut (själv har jag en gräns: alltid 20k på kontot. Just ligger jag på -500:-), köp inget som inte är måsten. Var så hård mot dig själv som du känner att du måste vara för att inte permanent hamna med för lite pengar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Folk som lagar storkok är människor man inte kan respektera. Exakt som personer som tar med sig matlådor.

Hellre storkok och en fjärdedel av matkostnaden än att käka ute varenda dag. Finns bättre saker att bränna pengar på än att låta andra laga ens mat.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag har insett vilka löjliga pengar man slösar på alkohol.
Trots min ringa ålder på 23 år skulle det inte förvåna mig om det rör sig om några hundra tusen man har supit upp.
Snuset blir också rätt dyrt, men inte i närheten av så mycket som alkoholen.

Permalänk
Medlem

Nu tänker jag sticka ut hakan rejält.

Pengar är för det allra flesta en fråga om "mindset". Det är precis som det står i första inlägget att somliga alltid har pengar medans andra aldrig verkar ha en spänn till övers. Jag skulle vilja hävda att inga ekonomiska problem kan botas med MER pengar. Skulle man ge en skuldsatt slösare pengar för att lösa sina lån så skulle det bara ta en kort tid innan samma individ var skuldsatt igen.
För min egen del, så finns det tre ledord som löst min ekonomi och gjort mig tryggad ekonomiskt:

1) MEDVETENHET
- Var tar pengarna vägen? Vilka inkomster har jag? Vilka utgifter har jag?

2) PLANERING
- Vad MÅSTE jag bränna pengar på? (typ hyra, el, mat e.t.c)
- Vad VILL jag spendera pengar på? (detta är oftast saker som man inte MÅSTE ha)

3) INSTÄLLNING
- Pengar i sig har inget egenvärde, men det skapar HANDLINGSFRIHET och det är något som åtminstone jag värderar extremt högt

Oavsett vad man tjänar, så verkar det vara ett vinnande koncept att "betala sig själv först". Kan starkt rekommendera att lyssna på berättelsen "The Richest Man in Babylon" The Richest Man In Babylon

//Calimero

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Medlem

Tja, en metod är väl att först och främst betala sina räkningar och lägga undan en liten slant för "dåligt väder". Efter det kan man ju enkelt räkna ut hur mycket slantar man på sin höjd får lägga på en dag till nästa gång pengar trillar in på kontot. Det man inte gör slut på en dag har man ju kvar till dan efter.

Fast för egen del betalar jag mina räkningar, sedan lägger jag resten av månaden på att försöka att inte köpa en massa dyra grejer. Försöker vara lite smart med matinköpen också. Blir rätt okej när man bakar eget bröd, t.ex. Att jag sedan inte dricker några större mängder alkohol bidrar säkert också. Fint med en lite dyrare whisky att smutta på, dock.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem

Jag lever på fullt CSN och kan inte påstå att jag har några problem med ekonomin. Men jag går inte ut och festar varje helg utan kanske max 2 ggr i månaden. Jag brukar inte köpa mer än jag behöver, ser till att jag har mat och kläder. Smsar mer än jag ringer eftersom jag har tele2 kompis student eller vad det heter. 19kr/mån och 3000 gratis sms.

Jag har också 30k undanlagt på ett konto men dom rör jag inte. Det är sparat inför en resa om det blir möjligt annars är det reservpengar.

Permalänk
Relik 📜

Jag har upptäckt att en extremt viktig detalj som många förbiser är att SÄLJA saker. Själv byter jag datorgrejer ofta, testa nya mobiler, byter kamera och köper massa "gadgets" i allmänhet och kompisarna gapar och undrar hur jag har råd. Hemligheten är att sälja av gamla grejer hela tiden, inte spara på hög som många verkar vilja göra.

Man kan få mer pengar än vad man kan tro för gamla grejer, speciellt elektronik! Upp med skrotet på Tradera så får man ett par sköna tusenlappar att leka med sedan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har upptäckt att en extremt viktig detalj som många förbiser är att SÄLJA saker. Själv byter jag datorgrejer ofta, testa nya mobiler, byter kamera och köper massa "gadgets" i allmänhet och kompisarna gapar och undrar hur jag har råd. Hemligheten är att sälja av gamla grejer hela tiden, inte spara på hög som många verkar vilja göra.

Man kan få mer pengar än vad man kan tro för gamla grejer, speciellt elektronik! Upp med skrotet på Tradera så får man ett par sköna tusenlappar att leka med sedan.

En annan grej som jag märker att folk gör är "jag kör tills den går sönder", vilket inte alltid är mest fördelaktigt. Jag byter till en ny Mac varje år genom att sälja den gamla och lägga till 2-2500 kr extra, om man istället har kvar den man har i 3 år och den då pajjar helt har man ju spenderat mer pengar än vad jag har. Så att sälja och köpa nytt är inte alltid "slöseri med pengar". Detsamma gäller om man räknar värdeminskning, många saker har en låg värdeminskning det första året, men kan ha en rejäl sådan mellan 2 och 3 år.

Detsamma gällde nu när jag uppgraderade iPhonen till en iPhone 4, jag gjorde en kalkyl och insåg att jag kan få samma månadskostnad som jag hade innan, och då har jag räknat in den förhöjda avgiften för iPhonen (49 kr/mån). Och eftersom jag kan sälja den gamla telefonen går jag plus totalt på att byta telefon mot den nya.

Så att uppgradera och sådant är inte alltid slöseri om man gör omfattande kalkyler och väljer det bästa alternativet, man kan faktiskt spara pengar på att uppgradera :).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Folk som lagar storkok är människor man inte kan respektera. Exakt som personer som tar med sig matlådor.

Bränn pengar, du kommer nog ha det roligare och bättre genom att leva impulsivt i längden.

Och om man inte har råd att "bränna pengar"? Om man inte har råd att äta ute varje dag? Förtjänar man ingen respekt då?

Jag tycker att ditt inlägg var fruktansvärt larvigt!

Permalänk
Medlem

men fan, mata inte trollet.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Folk som lagar storkok är människor man inte kan respektera. Exakt som personer som tar med sig matlådor.

Bränn pengar, du kommer nog ha det roligare och bättre genom att leva impulsivt i längden.

Eller så bränner man pengar på det man tycker är roligt att bränna pengar på, alla har inte pappa som betalar allt eller så hög lön att dom kan leva lyxliv på alla fronter.

Permalänk
Medlem

Mina två klara tips som sparar pengar är:

(1) Drick inte ute på krogen för mycket
(2) Laga mat & ta med lunchlådor för jobb/skola

Permalänk
Medlem

Det här är ju som bantningstrådar egentligen, mer kalorier ut än in, mer pengar in än ut. Klart.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Det här är ju som bantningstrådar egentligen, mer kalorier ut än in, mer pengar in än ut. Klart.

Exakt! ^^

Än så länge har jag inte haft några problem med att hålla i pengar. Hade 20k som en "minimigräns" på kontot ifall jag skulle behöva nåt viktigt eller vilja skaffa nåt fint. Lagar mat hemma och dricker inte mycket ute/inte ofta på klubbar. Spontanhandlar inte, utan tänker ofta länge igenom om det är nåt jag vill ha, sedan sparar jag pengar och köper det.
MEN, jag har alltid bott hemma, så det har sparat mycket pengar.

Ska flytta och studera nu (om jag hittar lägenhet...) och då lär det bli värre. Tänkte försöka klara mig på halvt studielån. Planer på att spara pengar är dela lägenhet med kompisar, storhandla "billig"/nyttig mat (rotfrukter, pasta, köttfärs, kyckling etc) och försöka att inte lägga för mycket pengar på alkohol och annat krafs.

Permalänk
Medlem

De flesta med pengaproblem brukar ha höga fasta kostnader. Massa saker på avbetalning, höga boendekostnader, stora billån... Diverse abonnemang tex kabeltv, dyraste mobil och internetabonnemangen osv.
Tror knappt jag känner en enda person med dåligt med pengar som inte är skuldsatt. I skuldsatt räknar jag givetvis in saker "på avbetalning".

Det är egna val man måsta göra men har man mentaliteten att "det måste man ju ha så kosta vad det kosta vill" om det mesta så har man antagligen ingen sund ekonomi.

Måste man låna 250k för kunna ha bil? Svar: nej. Sådana affärer går inte att rättfärdiga ekonomiskt.

Måste man köpa möbler på avbetalning? Svar: I princip aldrig. Om man inte kan få tag i en säng gratis så finns det nya för en tusing eller 2. Har man så dåligt med pengar att man inte ens kan betala en billig säng kontant så är det nog dags att se sig om efter begagnade madrasser eller sängar. De nödvändigaste köksgrejerna går att få för att par tusen på ikea och har man inte råd med det så kanske man kan få ihop det man behöver gratis från saker folk man känner inte använder, eller dra till valfri loppmarknad etc.
Man måste inte ha en soffa, har man inte pengar så har man inte. Finns säkert gott om soffor för 500 spänn på blocket om man verkligen vill ha en.
Man måste inte ha en flådig tv, folk skänker fan bort tvapparater. Annars finns det säkert tusentals tvs för 2-300 på blocket.
Det är inte mycket man måste ha och man måste definitvt inte köpa köksbord för tiotusen.

Måste man betala 3-400 i månaden för att ha mobiltelefon? Antagligen inte om man inte måste ringa en jävla massa. Finns hur mycket nya mobiler som helst för tusen spänn och har man inte råd med det så har var och varannan människa gamla mobiler som de inte använder.
Sen är det bara att skaffa valfritt kontantkort och ringa efter vad man har råd med.

Måste man betala stora pengar för boende? Tyvärr måste man oftast det. Det verkar sällan finnas tillräckligt med hyresrätter för att man ska slippa köa i ett antal år och de säljs ut i raskt takt på många håll så det lär inte förändras. Men, man kan ju köpa det som kommer ger lägst månadskostnad i stället för det man tycker är finast eller hur?

Måsta man bränna femtusen i månaden på mat? Svar: Nej. Jag känner hur många som helst som har skithöga matkostnader eftersom det enda de tänker är "man måste ju äta annars dör man väl???".
Verkligheten till människan: Mat är inget speciellt och magiskt, det är näring vi behöver för att leva. Man kan säkert äta både skitnyttigt och gott för 1500 i månaden. Har man dåligt med pengar så har man och då går det säker att överleva på havregrynsgröt, nudlar och vitaminpiller.
En gång till: Mat är näring.

Och så vidare. De allra flesta bränner antagligen den största delen av inkomsten på fasta kostnader som inte ens alltid är speciellt fasta. Har man 1500 över för vad som helst varje månad och sänker de fasta kostnaderna med 1500 så kommer man ha DUBBELT så mycket pengar "över".

Spontana tips:

-Bry dig om de fasta kostnaderna.

-Personligen har jag inga skulder. Jag skaffar inte saker jag inte har råd med och för mig innebär det att jag inte lånar pengar/har saker på avbetalning. Det är upp till var och en hur man vill göra men att inte vara skuldsatt tenderar att vara positivt för ens ekonomi.

-Fundera skitlänge när du ska köpa icke livsnödvändiga saker. Vad leder det till? För det första kommer du bli nöjdare med det du köper. Men framförallt kommer du förhoppningsvis bränna mindre pengar eftersom köpsug antagligen ersätter köpsug och inkomster vanligen är tidsbaserade.

Permalänk

Mitt tips før att spara pengar ær att, få ut tankarna från huvudet att du ska ha en fika eller kæka ute på stan. som killen øver mig skriver, tænk øver saken. Før rik kommer du inte bli om du sløsar. Sedan kænns det bættre att ha pengar på kontont æn inget alls!

Permalänk
Hedersmedlem

Något som man alltid bör betänka är: "Behöver jag verkligen det här?" oftast gör man inte det, det är ju det som är en hobby. Men man bör faktiskt lägga hobbyn på hyllan om man inte har pengar för att klara sig något vidare.
Om man ska inhandla något dyrare, kolla runt på olika sajter och kolla gärna i reklamblad. Försök hålla reda på vad det du handlar ofta kostar och om det är rea på just det, bunkra upp!

Och slutligen (vad jag kommer på just nu) skaffa inte bil om du inte har gott om pengar eller har ett fast jobb. Bilar kostar enormt med pengar. Om man bor i stad (som det flesta gör, inte jag) så bör det finns gott om bussar och i vissa städer även tunnelbana.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Och slutligen (vad jag kommer på just nu) skaffa inte bil om du inte har gott om pengar eller har ett fast jobb. Bilar kostar enormt med pengar. Om man bor i stad (som det flesta gör, inte jag) så bör det finns gott om bussar och i vissa städer även tunnelbana.

Det här har jag precis blivit varse om. Det är inte de fasta kostnaderna eller inköp som skapar problem, utan när man får 10000kr i reparationskostnaderna. Gillar att ha bil, det är sjukt bekvämt. Har haft ekonomi att klara bilen, men så här i efterhand börjar jag inse hur otroligt mkt andra roligare saker jag hade kunnat köpa/göra för pengarna jag lagt på bilen. Då är det helt plötsligt inte i närheten av värt det.

Förresten.. Någon som vill köpa en bil?

Permalänk
Medlem

Spontanitet är dyrt, men kul. Spara är bra, men tråkigt. Jag tror att det är få som lyckas balansera dessa två motsatsförhållanden med en normal inkomst. Några stolpar för att lyckas med sitt sparande utan att det ska kännas som en belastning i sig. Bara spara är enkelt, göra det på ett snyggt och behagligt sätt - mycket värre.

-Var inte en snålkuk. Ibland måste det få kosta.
-Planera så mycket som möjligt. Planera in de oförutsedda utgifterna.
-Våga göra undantag, men låt det vara just undantag.
-Ha klart för dig varför du lägger undan pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Och slutligen (vad jag kommer på just nu) skaffa inte bil om du inte har gott om pengar eller har ett fast jobb. Bilar kostar enormt med pengar. Om man bor i stad (som det flesta gör, inte jag) så bör det finns gott om bussar och i vissa städer även tunnelbana.

det fungerar även ute i ödemarken:D trots att jag jobbar på en bilverkstad så tar jag bilen 1mil till tåget och sedan tåget 3mil till jobbet.

325kr busskort
2*30= 60 mil/månad
60*12,58kr = 754kr
325+754=1079kr

8*30=240mil/månad
240*12,58kr= 3019kr

WTF jag borde flytta hemifrån =S

Permalänk

Spara pengar? Suck, jag har slutat bry mig. I början av studietiden så räknade jag på hur mycket pengar jag gjorde av med och störde mig på allt sånt hela tiden, då såg jag till att alltid ha minst 10k på kontot för oförutsedda utgifter. Men efter att gjort detta i två år så orkade jag typ inte mer. Numera så har jag bara en tusenlapp till godo på konto och varje gång csn kommer så delar jag upp pengarna per vecka, när pengarna är slut den veckan så får jag inte spendera mer. Ibland tar de slut redan på onsdagen och då får man gå hem och rota i skafferi och liknande. Ibland så går hela veckan och man har pengar kvar, då går jag alltid och köper någonting jag vill ha istället för att spara. Jag räknar med att så länge mina fasta utgifter alltid är betalda innan jag börjar leva som jag gör så kan det aldrig gå illa och jag behöver inte bry mig om min ekonomi i någon större utsträckning.

Problemet är att jag aldrig får ihop pengar på mitt sätt. Vilket gör att jag får ta alla dyra prylar på avbetalning, men det är lugnt då jag som sagt alltid betalar alla räkningar först, och sen ser hur mycket jag har kvar att leva på.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.