Vart kan man hitta mineralolja och akvarium? ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Är inte transformator-olja väldigt giftigt?

Dom äldre oljorna är riktigt giftiga, inte alls lika farligt med dom nyare "miljövänligare" sorterna.

Permalänk
Medlem

Hur är det med brandrisken egentligen? Man sänker ju trots allt ned elektriska prylar i tiotals liter av något som ibland används som lampolja...

Permalänk
Medlem

men mineralolja innehåller just mineraler och mineraler är bland annat salter och salter är väl rätt så strömledande
är det inte bättre med syntetolja?
mvh

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varan
men mineralolja innehåller just mineraler och mineraler är bland annat salter och salter är väl rätt så strömledande
är det inte bättre med syntetolja?
mvh

Mineralolja leder INTE elektricitet.

Permalänk
Medlem

testade med oscillioscopet och fick ett varierande högohmsmotståndsvärde på halvsyntet
fast det betyder ju inte att det är ledande men kanske är dåligt i längden på komponenterna i datorn
och nästan inget på helsyntet (mcoljor i garaget)
mvh

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Okej, nu är det dags att reda ut lite saker.

För det första, det kan inte finnas fria joner i olja. Det beror på att olja är opolär.

Det har funnits flera trådan om samma ämne och det är alltid samma saker som tas upp. I en tråd motbevisade jag att oljan blir joniserad med ett praktiskt försök. Jag sänkte ner ett kretskort i gammal 20w40 (mineralolja). Oljan ledde inte elektricitet då (2006-04-02) och den gör det inte nu heller.

Kondensatorerna har inte svällt, kortet och dess komponenter ser helt normalt ut.

I förra tråden var det någon/några som gnällde om transformatorolja, sådan olja som används i stora transformatorstationer. Jag tror att man har speciell olja därför att den klarar väldigt hög spänning innan det kan bli en elektrisk urladdning. Det är dock inga problem i en dator eftersom det är så låg spänning.

Lycka till!

Ah okej, Jo transformatorolja är det jag har tänkt skaffa då jag vet själv att det just klarar höga spänningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av diggarn
var kanske lite otydlig eller så forstog du fel, det ajg menade med bilmotorn var att när man fyller upp motorn med för mycket olja så blir det så stört motstånd för motorn att dra runt vevaxlen mm. Detta gör att motorn slits extremt snabbt, för att man pumpar in så pass mycket bränsle som motorn vill ha i vanliga 2500 varv, men på grund av allt motstånd i motorn pga för mkt olja så kanske den bara går på 1500 varv.

Samma sak med fläktarna, dom vill gå i 600rpm, men går bara i 50rpm, men fortfarande ger du dom så mycket bränsle(el) som de vill ha för att kunna gå i 600rpm, detta gör att fläktarna hela tiden vill öka i varvtal men lyckas ej, vilket gör att dom slits. Men som sagt. Tror att det kommer fungera ett tag, men dom kommer slitas snabbt.

Mjo, förstår vad du menar nu. Men jag tror inte att det gör så mycket. Ifall man sänker strömmen tills dom snurrar 50 rpm i oljan så är det ju fortfarande större ström än vad dom klarar. Dock kanske de slits mindre. Isåfall ska man väll skafa nån slags oljepump för att vara på den säkra sidan, men håller fläktarna i tex 2 månader så känns det som ett bättre alternativ att köpa 2 nya fläktar varannan månad än att lägga flera hundra (tusen) på några oljepumpar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Japp, två sorter: en som används i gnistmaskiner(fotogen med tillsatser typ) och en transformatorolja. Fast vi använde bara den senare.

Angående svällandet: Vi märkte av att gummit runt kablar och plastdetaljer blev lite tjockare och sprödare. Jag tror att det kan ge upphov till problem i längden.

Okej, transfo olja är mitt val. Tror du inte att det har med oljan att göra då? Dvs att det är olika från olja till olja?

Edit: Tänkte ochså som airosto, hur funkar de me brandrisken? Hur pass varmt måste det vara för att oljan ska brinna?

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Avstängd

Fläktar avsedda för luft kommer inte fungera speciellt bra i vätska. Och nej, att vätskan är en smörjande olja spelar ingen roll. Skippa fläktarna.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Fläktar avsedda för luft kommer inte fungera speciellt bra i vätska. Och nej, att vätskan är en smörjande olja spelar ingen roll. Skippa fläktarna.

Så du tror inte dom gör någon nytt alls? Med tanke på att dom faktist snurrar och flyttar lite olja.

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Nation
Så du tror inte dom gör någon nytt alls? Med tanke på att dom faktist snurrar och flyttar lite olja.

Nytta medan de fungerar kanske, men de kommer snart vara slutkörda och stillasittande. Använd en impeller eller hydralpump, eller något som är avsett att fungera i vätska!

Jag vet, jag har prövat.

Fläktar medger heller inte alltför låga varvtal på grund av dess konstruktion. De behöver magnetiskt feedback från den permanentmagnet som roterar i navet. Den signalen blir för svag vid för låga varvtal, så det är inte säkert att fläkten kan gå alls i en vätska som är mer trögflytande än vatten.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Nytta medan de fungerar kanske, men de kommer snart vara slutkörda och stillasittande. Använd en impeller eller hydralpump, eller något som är avsett att fungera i vätska!

Jag vet, jag har prövat.

Fläktar medger heller inte alltför låga varvtal på grund av dess konstruktion. De behöver magnetiskt feedback från den permanentmagnet som roterar i navet. Den signalen blir för svag vid för låga varvtal, så det är inte säkert att fläkten kan gå alls i en vätska som är mer trögflytande än vatten.

Okej. Litar på dig. Dock, såg några fläktar på dreamhack som var nedsänkta i vatten. Då oljan jag har har ungefär samma viskositet (?) som vatten borde det funka. Eller varför tillvärkar dom annars vattentäta fläktar?

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Graded.se

Någon som har några vettiga länkar till lämplig billig olja?
Kan man köra med vanlig helsyntetisk motorolja?

Färg kvittar.

Permalänk

#1 Trance_Nation
vafan????????? den dära länken du har hur fan kyler datorn i olja?
stor ide att ha en fläkt då :S
alltså borde den inte pajja ? :S
går inte oljan in i alla saker i moderkortet mm? :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalare
Någon som har några vettiga länkar till lämplig billig olja?
Kan man köra med vanlig helsyntetisk motorolja?

Färg kvittar.

Letar själv olja så har ingen länk men det är mineralolja du ska ha. Vet dock inte om helsyntetisk funkar, men mineralolja vet man funkar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kallie1338
#1 Trance_Nation
vafan????????? den dära länken du har hur fan kyler datorn i olja?
stor ide att ha en fläkt då :S
alltså borde den inte pajja ? :S
går inte oljan in i alla saker i moderkortet mm? :S

Datorn kyls av oljan, dvs den blir rumstempererad och då kyler allt i datorn till rumstemp. Och som vi har kommit fram till lite högre upp att nej de är ingen ide att ha en fläkt.
Mnja, den går inte in i allt men runt allt och det gör ingenting iochmed att olja inte leder strömm och då inte kortsluter något.
Dock ska man inte ha cd läsare eller hdd i olja

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Medlem

hej

Jag såg också denna lilla film för ett tag sedan, vart iaf sugen på att testa. igår lyckades jag få upp mitt lilla testsytem med olja och allt.. det funkar änsålänge :p.. nu är det bara att fixa sladdhärvan och lite längre ide kablage så blir det finfint

fina luftbubblor har jag fixat, det ska montera in belysning inom en snar framtid.

köpte 30 L vitolja på statiol 2000:-

gankska dyrt :S

kan styra upp lite bilder om det är av intresse

Permalänk
Medlem

bilder är av intresse, ladda gärna upp!

Visa signatur

=)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hellhell
Jag såg också denna lilla film för ett tag sedan, vart iaf sugen på att testa. igår lyckades jag få upp mitt lilla testsytem med olja och allt.. det funkar änsålänge :p.. nu är det bara att fixa sladdhärvan och lite längre ide kablage så blir det finfint

fina luftbubblor har jag fixat, det ska montera in belysning inom en snar framtid.

köpte 30 L vitolja på statiol 2000:-

gankska dyrt :S

kan styra upp lite bilder om det är av intresse

De va som fan! Jo, fixa bilder

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Medlem

Ah tog lite bilder som sagt är fortfarande i teststadiet inte slutprodukt men man kan iaf tänka sig hur det kan komma att se ut

Permalänk
Graded.se

Helt klart tufft

Blir nog till nått bygge snart nångång

Måste försöka hitta någon billigare olja bara, 2000kr var ju lite väl

Finns det några flera tipps på lämpliga oljor? Eller måste man räkna med en sådan summa?

Permalänk
Avstängd

Såg att någon nämnde disken, det var en av mina två funderingar:

1) Disken har ju visst ett hål för att jämna ut lufttrycket, hur gör de med det för att inte få in olja? Täpper igen det?

2) Komponenterna är ju inte gjorda för den här miljön, finns inte risken att en del material löses upp av oljan?

Permalänk
Medlem

Skulle den här fungera?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83025
20 liter för 449:- är 22,45 kr/liter till skillnad från 30 liter för 2000-kronorsvarianten som blir 66,67 kronor litern.

Det är mineralolja, men den har förmodligen rätt mycket olika tillsatser och jox i sig.

Permalänk
Medlem

fylla chassiet med olja :S

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airosto
Skulle den här fungera?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83025
20 liter för 449:- är 22,45 kr/liter till skillnad från 30 liter för 2000-kronorsvarianten som blir 66,67 kronor litern.

Det är mineralolja, men den har förmodligen rätt mycket olika tillsatser och jox i sig.

den är brunaktig! satsa helre på vit-olja om du vill se komponenterna

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk

Köp Billig mineralolja (paraffin)

Vetrinärer använder tydligen det för diverse syften. Hur som helst så är här en länk:
http://www.swevet.se/?id=275&pid=20149&aid=1765255e-39dc-4631...

Kika hos din lokala vetrinär, dom kanske har billigare men här kostar oljan 258kr/10l alltså 25,8kr/l

Mineralolja är vad jag har förstått det bästa alternativet att använda om man få för sig att doppa hela datorn i olja. Lukt och smaklös, inte allt för giftig och till skilldnad från matolja så härsknar den inte.

Power to the oil computers!

Får väl posta lite bilder här när jag väl sätter igång mitt projekt, blir fram igenom i början av nästa år.

Annat att tillägga är att jag blev medlem här endast för att kunna posta den här länken. Lycka till till alla som skall testa!

Permalänk
Medlem

http://www.pugetsystems.com/submerged.php

Allt ni behöver veta står där!

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Man kan inte använda vegetabilisk olja eftersom den kommer härskna för eller senare och då börjar den antingen lukta illa, blir grynig och till slut väldigt tjock så konvektionen upphör. Barnolja tror jag inte heller på, man bör nog hålla sig till olja som är lämpad för ändamålet, dvs transformatorolja.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Jag vet vad jag ska ha som projekt arbete!! nästa år när jag går sista året. ska nog dränka den stationära datorn i sign! ta bort alla fläktar bara. en sak undrar jag bara kan man köra processorn i oljan utan kylflänsen o fläkten?? annars får man ju köra med bara kylflänsen. och ta en akvariepump att driva runt oljan med.

Permalänk
Medlem

@donic1989 Du måste nog ha kylflänsen. oljan lär inte leda värme i närheten utav bra nog.

Till er som säger att fläkten skulle bli utbränd, vad exakt skulle slitas?
den snurrar ju saktare så det lir mindre slit på kullagrena
elektroniken blir väl kyld
personligen ser jag inget problem med detta

Permalänk

ffs skippa fläktar, detta är det du vill åt med oljan, värme förs från varmare delar till den kallare oljan, den varma oljan stiger då till ytan där värme avges till luften, sen sjunker kallare olja ner. så ska man ha en fläkt ska den sitta över olja och kyla den.

notera att detta inte är till för annat en en kul sak för nördar du kommer aldrig få rent delarna, sänk ner allt utom agget och diskar i oljan så kommer det funka länge

har själv funderat på att bygga ett liknande bygge, men jag kommer använda en riktigt gammal dator, så jag ska köra bensin och etanol och ha i agget den ska få starta på en fotbollsplan och så filmar jag hinner itne det nu bara för det är en laptopkylare av kolfiber som ligger överst på listan

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

men varför? du kommer inte ha de mest avancerade sakerna i olja, det är ju inte heller något man gör för att klocka så, att bara låta det stå och så rör det om sig sj som jag skrev...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06