AMD överhettningsproblem ! (förmodligen)

Permalänk

AMD överhettningsproblem ! (förmodligen)

Halloj och HJÄLP !
Jo nu är det såhär att jag tog en titt på en dator som startade om under lite större processoranvändingar. CPU-fläkt fungerade som den skulle men när jag kikade i BIOS så var CPU-Temp +101 C !!

Jag stängde genast av datorn, tog loss fläkten och kylflensen och rengjorde dom. Kylpastan var det inte mkt kvar av men den har bytts ut. När jag sedan har satt tillbaka allt igen stänger datorn av sig själv efter 5 sek ! För att testa en start igen så måste jag dra ut strömkabeln och stoppa in den. Men allt är svart i och sedan dör den igen efter 5 sek som sagt.

Nu vet jag inte riktigt vad som sitter i burken men:
- Asus A7V600-F (moderkort)
- AMD Athlon 3200+ (processor) socket 462
- VIA VT8237 (chipset)
- GeForce FX5500

Förmodligen har väl processorn eller något liknande gått men den fungerade ändå ett tag i windows innan BIOS dödade datorn av säkerhetsskäl! 5-sek-sen-död-starten började alltså efter att jag bara rengjorde flen, fläkt och pasta.. Om det nu inte är det som är problemet vad kan det då vara?

Behöver verkligen svar
//Acke

Permalänk
Medlem

Sitter kylaren åt rätt håll? Har för mig att på socket462 så kan man sätta vissa (alla?) kylare åt fel håll. Det finns en liten kant på kylaren som måste sitta åt "rätt" håll. Trycket från kylaren ska ju även vara rätt så högt, kanske fjädern till kylaren är lite slapp eller så kanske sockeln har spruckit och gett med sig?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Sitter kylaren åt rätt håll? Har för mig att på socket462 så kan man sätta vissa (alla?) kylare åt fel håll. Det finns en liten kant på kylaren som måste sitta åt "rätt" håll. Trycket från kylaren ska ju även vara rätt så högt, kanske fjädern till kylaren är lite slapp eller så kanske sockeln har spruckit och gett med sig?

Jag har testat lite olika håll nu. Hur den än sitter så sitter den som sten med fjädern så den är det förmodligen inge fel på. Problmet är ju nu att det inte går att starta alls!

Permalänk
Medlem

Tjena har du fått hjälp med överhettad processor? Jag undrar sitter processorn helt rätt i socket..ta bort fläkt och kolla så låsarmen är riktigt nedfälld..
Det e en dålig fläkt till den processorn ,,grabben har en likadan bytte ut hans fläkt funka fint

Visa signatur

nyfiken gul

Permalänk
Medlem

Hur mycket kylpasta har du? Det är nästan bättre med för lite än för mycket. Smetar man på för mycket så blir det dålig kontaktyta mellan kylfläns och CPU.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Socket462. Athlon med friliggande kisel. Vicka lite på kylaren vid montering/demontering och kanterna av coren smulas sönder till kisel-stoft.
Många processorer är det som mött en för tidig död på grund av core crunch. http://www.overclockers.com.au/pic.php?pic=images/950_crunch....
Om du använt silverpasta och fått det på bryggorna runt coren så kan även det vara orsak till att den inte startar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara