19" LCD TFT - en djungel?

Permalänk
Hedersmedlem

19" LCD TFT - en djungel?

Hojj!

Min gamla CRT-monitor har tjänat ut sitt syfte och jag är på jakt efter en ny monitor, denna gång en TFT-monitor. Jag har generellt varit väldigt ointresserad av TFT-monitorer då jag testat många och ansett att de varit sämre än min CRT-monitor (en Nokia 930C 19").

Men det är alltså dags att köpa en ny. Problemet är att det verkligen är en djungel av olika monitorer. Som gammal servicetekniker har jag viss förkärlek för Samsung-monitorer då jag handskats rätt mycket med deras serviceverstäder ifall något skulle gå sönder.

Det jag letar efter är en så pass prisvärd monitor som möjligt, som samtidigt är bra på mycket. Jag spelar relativt mycket (World of WarCraft, Actionspel, mm) och sitter långa timmar och skriver framför monitorn vilket kräver att den har bra skärpa och helst så bra svärta som möjligt.

Min budget ligger på maximalt 3500:-. Jag går gärna lägre men kan möjligen gå aningen högre ifall det är en super-monitor som rekommenderas. Storlek blir nog en 19" då det finns mest att välja på i detta segment, finns det några vettiga 20-21" så är jag helt klart intresserad. Jag är dock inte ute efter en widescreen-monitor.

Jag kommer att fokusera på tre stora återförsäljare, Komplett, Datorbutiken och Dustin. Nedan syns några monitorer jag sneglat på:

Samsung Syncmaster 940BF (700:1, 2ms, 1280x1024) - gammal modell?
Samsung Syncmaster 931C (700:1, 2ms, 1280x1024) - "Allt om PC rekommenderar", hur mycket det nu är värt
Samsung Syncmaster 960BG (700:1, 4ms, 1280x1024, 300 cd/m2)
Eizo FlexScan S1911SAK (700:1, 2ms, 1280x1024, 300 cd/m2) - högtalare, rätt snygg
LG L1900R (3000:1, 2ms, 1280x1024, 300 cd/m2) - Troligen 1000:1-kontrast i verkligheten?
Acer AL1951ES (700:1, 2ms, 1280x1024, 400 cd/m2, TN-panel) - Prisvärd? Cirka 2500:-
BenQ FP93GX (700:1, 2ms, 1280x1024, 300 cd/m2) - Verkar vara prisvärd, cirkapris 2400:-
LG L2000CN 20" (2000:1, 6ms, 1600x1200, 300 cd/m2) - Trevliga specifikationer, paneltyp?

Så mina vänner, vilken monitor ger mest för pengarna och duger som bruksmonitor under mycket sena nätter framför datorn?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325760

Den kan du köpa och tuta WoW ( klubba troll ) på

Visa signatur

Geekier than you

Permalänk
Medlem

Ligger i precis samma situation som trådskaparen och leter efter en skärm med 2ms. Hittils har jag kommit fram att Samsung 19" LCD Syncmaster 940BF är kanske nått för mig då det är den senaste 2ms modellen på komplett.se (tror jag åtminstone).

Det ändra jag undrar över är vad skiljer tco-03 och tco-99. Om tco-03 standarden är mycket bättre när det gäller hur mycket skärmen "strålar" etc så kommer det nog bli en 931BF istället då man sitter ganska mycket framför datorn...

Permalänk
Medlem

1. Vad ska du med 2ms till? Om du får titta på en skärm med 2ms och en med 5ms så kan jag garantera dig 100% att du inte kan skilja dem åt överhuvudtaget. Du skulle inte märka det om det låg på 20ms.
Varför bränna pengar på en skärm med 2ms när du kan få en mycket billigare med 5ms som du inte kan se någon skillnad alls med?

2. TCO betyder ingenting, de håller sig inte vid någon särskild standard, de gör inga vetenskapliga tester på monitorer eller någonting, helt meningslöst, TCO-märkning är bara för att ge intrycket att de är godkända av någon myndighet.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
2. TCO betyder ingenting, de håller sig inte vid någon särskild standard, de gör inga vetenskapliga tester på monitorer eller någonting, helt meningslöst, TCO-märkning är bara för att ge intrycket att de är godkända av någon myndighet.

Det bygger du på?

Läs mer här:
http://www.tcodevelopment.com/
http://sv.wikipedia.org/wiki/TCO-märkning

Permalänk
Medlem

OM jag inte har fel så kan vissa skärmar få sämre TCO-märkning BARA pga att ramen är en viss färg. Tror att silverfärgade skärmar får sämre än svarta och vita.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
OM jag inte har fel så kan vissa skärmar få sämre TCO-märkning BARA pga att ramen är en viss färg. Tror att silverfärgade skärmar får sämre än svarta och vita.

Det är ju logiskt.

Jobbat med nyanser någon gång?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zka
Ligger i precis samma situation som trådskaparen och leter efter en skärm med 2ms. Hittils har jag kommit fram att Samsung 19" LCD Syncmaster 940BF är kanske nått för mig då det är den senaste 2ms modellen på komplett.se (tror jag åtminstone).

Det ändra jag undrar över är vad skiljer tco-03 och tco-99. Om tco-03 standarden är mycket bättre när det gäller hur mycket skärmen "strålar" etc så kommer det nog bli en 931BF istället då man sitter ganska mycket framför datorn...

Jag tror att 940BF är en äldre modell än 931C faktiskt. Jag letar också just efter den nyaste monitorn, men det är ruskigt svårt att ta reda på sånt. Men jag har exempelvis hittat en recension på 940BF från i juli förra året, dvs att modellen är minst ett år gammal.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Det bygger du på?

Läs mer här:
http://www.tcodevelopment.com/
http://sv.wikipedia.org/wiki/TCO-märkning

På att vi arbetade med miljömärkning och liknande på gymnasiet och kom fram till att i praktiken så betyder TCO-märkning inte ett skit.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Hedersmedlem

Hittade denna monitor:

LG L2000CN: 20", 2000:1, 6ms, 1600x1200, 300 cd/m2

En vettig 20-tummare? Har inte kunnat lista ut vilken paneltyp det är än dock. Kostar 3 195 på Dustin.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Man kan väl alltid titta på tillverkarens hemsida. tex www.samsung.se
Hemsidan borde vara uppdaterad något så när tycker jag iaf. Läs om deras senaste.

Visa signatur

Asus Commando P965 | Corsair 6400C4 2048MB CL4 | C2D E6300 1.86GHz @ 2.8GHz | XFX GeForce 8800GTS 640Mb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Det är ju logiskt.

Jobbat med nyanser någon gång?

Är du sarkastisk eller inte?

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Hittade denna monitor:

LG L2000CN: 20", 2000:1, 6ms, 1600x1200, 300 cd/m2

En vettig 20-tummare? Har inte kunnat lista ut vilken paneltyp det är än dock. Kostar 3 195 på Dustin.

http://nordic.lge.com/sv//download/product/L/L2000CN-SF/L2000...

En kalasskärm. Faktum är att jag skulle råda dig att skippa djungeln av 19" helt och hållet och gå på en 20" eller större direkt. Mer yta = bra, och så slipper du 5:4 som är ett helt idiotiskt format.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
En kalasskärm. Faktum är att jag skulle råda dig att skippa djungeln av 19" helt och hållet och gå på en 20" eller större direkt. Mer yta = bra, och så slipper du 5:4 som är ett helt idiotiskt format.

Trevligt. Jag vill ha så stor yta som möjligt men inte till vilket pris som helst tyvärr. Det verkar finnas relativt få vettiga 20-tummare vilket gör det enklare att välja mellan.

Om ingen rekommenderar något annat beställer jag LG L2000CN-monitorn runt 00.00 idag.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
På att vi arbetade med miljömärkning och liknande på gymnasiet och kom fram till att i praktiken så betyder TCO-märkning inte ett skit.

Klart det betyder något. Även om TCO kanske är små steg så är det steg i rätt riktning. Men du kanske vill ha en skärm med så mycket flamskyddsmedel att du får stora utslag i ansiktet när du sitter framför datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan Hittade denna monitor: LG L2000CN: 20", 2000:1, 6ms, 1600x1200, 300 cd/m2 En vettig 20-tummare? Har inte kunnat lista ut vilken paneltyp det är än dock. Kostar 3 195 på Dustin. http://nordic.lge.com/sv//download/product/L/L2000CN-SF/L2000...

Det är en TN-panel i den: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=148343
Syns dessutom ganska tydligt på både spec och pris att det är så

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Klart det betyder något. Även om TCO kanske är små steg så är det steg i rätt riktning. Men du kanske vill ha en skärm med så mycket flamskyddsmedel att du får stora utslag i ansiktet när du sitter framför datorn?

Det är en TN-panel i den: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=148343
Syns dessutom ganska tydligt på både spec och pris att det är så

Well, den verkar mest prisvärd av de monitorerna jag har tittat på. Nästa monitorköp får jag ta lite längre tid på mig och kontrollera vilken som är bäst och lägga ner minst dubbelt så mycket pengar. Tackar i alla fall. Beställde skärmen igårnatt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Klart det betyder något. Även om TCO kanske är små steg så är det steg i rätt riktning. Men du kanske vill ha en skärm med så mycket flamskyddsmedel att du får stora utslag i ansiktet när du sitter framför datorn?

Det är väldigt lätt att argumentera mot något som inte existerar, eller hur?
Det finns inga sådana skärmar, de existerar inte överhuvudtaget, vad sjutton har det då med saken att göra?
Faktum kvarstår: TCO gör inga undersökningar av, det är ingen vetenskaplig standard som de håller sig till, de får betalt för att sätta en klisterlapp på skärmarna, det är allt.

Att du går på det och överhuvudtaget överväger vilken märkning skärmen har bevisar bara att konsumenterna går på vad som helst som de inbillar sig är testat och godkänt av en myndighet, vilket inte alls är fallet.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Det är väldigt lätt att argumentera mot något som inte existerar, eller hur?
Det finns inga sådana skärmar, de existerar inte överhuvudtaget, vad sjutton har det då med saken att göra?
Faktum kvarstår: TCO gör inga undersökningar av, det är ingen vetenskaplig standard som de håller sig till, de får betalt för att sätta en klisterlapp på skärmarna, det är allt.

Att du går på det och överhuvudtaget överväger vilken märkning skärmen har bevisar bara att konsumenterna går på vad som helst som de inbillar sig är testat och godkänt av en myndighet, vilket inte alls är fallet.

Hur vet du allt detta? Enligt den information jag får från internätet så finns det vissa krav en skärm måste klara av för att få en viss märkning. Sen vet inte jag om hela systemet är korrupt men det verkar du veta att det är.

Inte den bästa källan men likväl:

http://sv.wikipedia.org/wiki/TCO-m%C3%A4rkning

Citat: "Möjlighet att ändra skärmvinkel (ny i TCO-03)" ett av kraven, går väl inte att köpa sig till direkt, antingen har skärmen det eller inte.

Annat exempel: "Tillverkaren ska vara certifierad till ISO 14001 / EMAS"

Eller: "Informera om att skärmen kan bli återvunnen"

Samt att: "Från och med 2006-07-01 måste certifierade produkter även följa RoHS-direktivet när de säljs i Europa."

OM det stämmer, så är det likväl små steg mot en bättre ergonomi och en bättre miljö. Vad säger du?

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Det är väldigt lätt att argumentera mot något som inte existerar, eller hur?
Det finns inga sådana skärmar, de existerar inte överhuvudtaget, vad sjutton har det då med saken att göra?
Faktum kvarstår: TCO gör inga undersökningar av, det är ingen vetenskaplig standard som de håller sig till, de får betalt för att sätta en klisterlapp på skärmarna, det är allt.

Att du går på det och överhuvudtaget överväger vilken märkning skärmen har bevisar bara att konsumenterna går på vad som helst som de inbillar sig är testat och godkänt av en myndighet, vilket inte alls är fallet.

Det har funnits sådana skärmar och det var en av anledningarna till varför TCO valde att skapa en egen standard.

Sedan så har du fel. Det framgår tydligt att TCO-standarderna har vissa krav om du läser om dem. Om man inte uppfyller dessa krav så blir inte skärmen certifierad. Om du har några belägg mot detta så skulle jag uppskatta att du presenterade dessa.

Sedan så är knappast TCO (eller TCO Development) en myndighet. Att du påstår detta visar ju att du inte vet speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Det har funnits sådana skärmar och det var en av anledningarna till varför TCO valde att skapa en egen standard.

Sedan så har du fel. Det framgår tydligt att TCO-standarderna har vissa krav om du läser om dem. Om man inte uppfyller dessa krav så blir inte skärmen certifierad. Om du har några belägg mot detta så skulle jag uppskatta att du presenterade dessa.

Sedan så är knappast TCO (eller TCO Development) en myndighet. Att du påstår detta visar ju att du inte vet speciellt mycket.

Jag rekommenderar att du faktiskt svarar på vad jag skrivit. Läs igen, läs rätt, gör rätt.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Jag rekommenderar att du faktiskt svarar på vad jag skrivit. Läs igen, läs rätt, gör rätt.

Vad otrevlig du är. Allt du skriver är fel, du kan inte göra rätt... ge upp..... i tid

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Vad otrevlig du är. Allt du skriver är fel, du kan inte göra rätt... ge upp..... i tid

Notera delen i mitt tidigare inlägg där jag påpekar att TCO inte är någon myndighet. Med tanke på den, exakt varför kände någon behovet av att påpeka för mig, jag som redan sagt att TCO inte var en myndighet, att TCO inte var en myndighet?
Detta är ett mysterium för mig.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Klart det betyder något. Även om TCO kanske är små steg så är det steg i rätt riktning. Men du kanske vill ha en skärm med så mycket flamskyddsmedel att du får stora utslag i ansiktet när du sitter framför datorn?

Det är en TN-panel i den: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=148343
Syns dessutom ganska tydligt på både spec och pris att det är så

Jag är precis i samma position som skaparen av denna tråd.

LG 2000CN har en TN-Panel

LG 2000C-SF (-SF för Silver, -BF för Svart (tror jag)) har en S-IPS-Panel

Jag funderar mycket starkt på en LG 2000C-SF (-BF finns inte i Sverige olyckligtvis). Once you go S-IPS you never go back, har jag hört.

PS. Lita inte allt för mycket på prisjakts specifikationer. De är hälften så pålitliga som wikipedia då det är användarna som matar in specifikationerna. Jag har rättat ett bra antal produkters specifikationer.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
På att vi arbetade med miljömärkning och liknande på gymnasiet och kom fram till att i praktiken så betyder TCO-märkning inte ett skit.

Oj, vad du borde reklamera din utbildning. För TCO-märkningen är mycket seriös och har en hel del i betydelse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Är du sarkastisk eller inte?

Nix. Men att säga att det inte är avgörande att ha en silver ram eller en svartram tyder på att du inte jobbat med färg och nyanser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Det är väldigt lätt att argumentera mot något som inte existerar, eller hur?
Det finns inga sådana skärmar, de existerar inte överhuvudtaget, vad sjutton har det då med saken att göra?
Faktum kvarstår: TCO gör inga undersökningar av, det är ingen vetenskaplig standard som de håller sig till, de får betalt för att sätta en klisterlapp på skärmarna, det är allt.

Att du går på det och överhuvudtaget överväger vilken märkning skärmen har bevisar bara att konsumenterna går på vad som helst som de inbillar sig är testat och godkänt av en myndighet, vilket inte alls är fallet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Jag rekommenderar att du faktiskt svarar på vad jag skrivit. Läs igen, läs rätt, gör rätt.

Vad bygger du dessa påstående kring? Vad för fakta har du?

Har du varit i kontakt med någon som jobbar med TCO märkning?

För vad alla som jobbar med arbetsmiljö vet är att TCO-märkningen är mycket viktig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Nix. Men att säga att det inte är avgörande att ha en silver ram eller en svartram tyder på att du inte jobbat med färg och nyanser.

Jag skrev inte att det inte är avgörande, jag skrev att en TCO-märkning kan bli olika på två nära på identiska skärmar, bara färgen skiljer. Jag vet inte hur viktigt det är för synergonomin.

Varför blir färgerna och nyanserna bättre med svart ram? Har länge undrat över det. Gissar på att kontrasten upplevs som bättre med svart ram?

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Jag skrev inte att det inte är avgörande, jag skrev att en TCO-märkning kan bli olika på två nära på identiska skärmar, bara färgen skiljer. Jag vet inte hur viktigt det är för synergonomin.

Varför blir färgerna och nyanserna bättre med svart ram? Har länge undrat över det. Gissar på att kontrasten upplevs som bättre med svart ram?

Om du sitter 8 timmar per dag framför en skärm med silverkant få du tröttare ögon av en med svart kant.

Färgseendet påverkas en hel del. Speciellt i vissa typer av nyanser så slår de en hel del med en silverkant. Fast det märks ju mest om man jobbar med bilder. De som bara håller på med word gör det ju mindre betydelse för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Om du sitter 8 timmar per dag framför en skärm med silverkant få du tröttare ögon av en med svart kant.

Färgseendet påverkas en hel del. Speciellt i vissa typer av nyanser så slår de en hel del med en silverkant. Fast det märks ju mest om man jobbar med bilder. De som bara håller på med word gör det ju mindre betydelse för.

Jag sitter med en silverskärm, men bara eftersom det var den enda som fans kvar av en utgående modell. Hade hellre köpt svart. När jag tänker efter och föreställer mig hur det skulle vara med svart ram så känns det på en gång mer vilsamt för ögonen... Skume men sant

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Jag rekommenderar att du faktiskt svarar på vad jag skrivit. Läs igen, läs rätt, gör rätt.

Förklara vad jag missat sen får du gärna styrka dina påståenden.